14 жовтня 2020

В одеських медіа продовжується тенденція до збільшення кількості маніпуляцій
В середині жовтня одеські політики та провідні ЗМІ на третину збільшили кількість замовних матеріалів без належного маркування порівнюючи із попереднім тижнем. Зазначимо, що ще на початку вересня таких матеріалів в одеських ЗМІ було в чотири рази менше!
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проекту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 5 жовтня по 11 жовтня було проаналізовано 1500 повідомлень в 14 місцевих медіа та 81 допис у Фейсбуці 6 кандидатів на посаду міського голови. У 85 матеріалах (5,5%) виявлені маніпуляції, з них 3 містили фейк, а 62 публікації мали ознаки прихованої чи невірно маркованої реклами.

Основними темами маніпуляцій, як і під час минулих моніторингових періодів, стала місцева політика та коронавірус.


1
Проросійські фейки від нардепа
Минулого тижня командою Infocrime Одеса було виявлено 3 фейки, які розмістив на своїй сторінці Фейсбук кандидат на посаду Одеського міського голови від партії "Опозиційна платформа - За життя" Микола Скорик. Політик вже неодноразово розміщував публікації, що містили елементи російської пропаганди, яка використовується у інформаційній війні з Україною. І минулий тиждень не став виключенням.

Так в одній із своїх заяв, Микола Скорик наголосив, що «пріоритети Уряду - популяризація проНАТОвської політики, проведення парамілітарних фестивалів, підтримка псевдоісторичних реконструкцій і, звичайно ж, зйомки кіноагіток. А ще перепрофілювання мережі дитячих освітніх центрів під націонал-патріотичне виховання, причому не за рахунок Уряду, а за рахунок місцевих бюджетів». Подібні висновки політик аргументує ніби тим, що Уряд на одному з своїх засідань схвалив План дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020 – 2025 роки. Проте в самому повідомленні про затвердження цього документу не йде мова про жодні військові табори для юнаків. В іншій свої заяві нардеп від ОП-ЗЖ жаліється, що «забута повага до прав російськомовних громадян, які живуть та працюють в Україні». Ця заява знаходиться в контексті російської пропаганди в Україні. Фейком виглядає й інший коментар політика щодо того, що український уряд «виконує вимоги МВФ з ліквідації медицини та освіти». Хоча ніде, звісно ж, подібних заяв та тверджень знайти не можна.


Публікація у мережі Фейсбук
2
«Бум» маніпуляцій та "джинси" в регіональних ЗМІ
Зафіксовано зростання на третину кількості матеріалів із ознаками замовності у порівнянні з попереднім моніторинговим періодом. Цього тижня було виявлено 62 такі новини (73% від усіх повідомлень з маніпуляціями). Тижнем раніше було зафіксовано 44 повідомлення з ознаками прихованої політичної агітації.

Основні теми джинси стосувалися місцевої політики та виборів. Зафіксована невірно маркована політична агітація з боку Сергія Калінчука, Євгена Червоненко, Геннадія Труханова, Олега Філімонова, Сергія Варламова та інших менш відомих місцевих політиків.

Продовження активної політичної агітації призвело й до виявлення моніторингом прикладів «чорної пропаганди» в одеському інфопросторі. В новині «Як брати Урбанські Ізмаїльський з Килійським районом поплутали» йдеться про бізнесовий та політичний бекграунд згаданих політиків на півдні Одещини. Але жодних доказів та достовірних джерел в новині вказано не було, а саме повідомлення має ознаки «чорної контрагітації».


Новина на сайті "Бессарабія Inform"
Ознаки чорної контрагітації мають й новини про конфлікт між кандидатами на мерську посаду Генадієм Трухановим та Сергієм Ківаловим. Чинний мер Одеси звинувачував Ківалова в тому, що діти з малозабезпечених сімей не отримали можливість навчатися в новій школі до якої ніби має відношення Ківалов. В тих ЗМІ, де публікувалися перепитії цієї публічної дискусії, жодних документів щодо такої домовленості оприлюднено не було. Маніпулював з елементами чорної агітації й кандидат на мерську посаду від партії «За майбутнє» Сергій Калинчук. В своїй заяві щодо звільнення очільника МОЗу Максима Степанова (перший номер в списку ПП «Слуга народу» до Одеської обласної ради), політик назвав події навколо коронавірусної інфекції в регіоні «геноцидом».

Головним трендом цього моніторингового періоду стало використовування результатів різних соціологічних досліджень у свої цілях. У своєму дописі у Фейсбуці кандидат на посаду міського голови Одеси від ЄС Петро Обухов оприлюднив дані опитування з приємними для нього результатами. Але робила його соціологічна служба, інформація про яку відсутня в інтернеті. Маніпулюють різними відсотками й представники ПП «ОП-ЗЖ». Микола Скорик стверджує, що 18,9% одеситів віддадуть свій голос за нього. Проте дана інформація ґрунтується на опитуванні соціологічного центру без власного сайту.


Публікація у мережі Фейсбук
Публікація у мережі Фейсбук
Серед неполітичних маніпуляцій слід відзначити різке підвищення кількості новин з мовою ворожнечі по відношенню до людей з Кавказького регіону. Новини із заголовками «Троє азербайджанців вимагали гроші у одеського підприємця», «В Одесі виходець із Закавказзя пограбував киянина», «Під Одесою кавказець напав на жінку», «Погрожували розправою: в Одесі троє азербайджанців вимагали у знайомого підприємця 25 тисяч доларів» лише створюють атмосферу ненависті до певних етнічних груп населення. В самих повідомленнях також відсутня будь-яка статистика, яка продемонструвала б, що певні злочини мають саме етнічне забарвлення.


Новина на сайті "Оdessa.online"
Зафіксовані маніпуляції із назвами публікацій в деяких місцевих медіа, що подекуди спотворює розуміння змісту новини. Так експертами проекту було зафіксовано 2 заголовки з маніпуляціями - оціночними судженнями:

● про те, що «б'ють не по паспорту, а по морді» (саме така назва у новини, що стосується огляду звиклого аналітичного документу),

● «проти партії «Наш край» проводять дезінфекцію» (новина про переніс судового засідання за участі згаданої партії через дезінфекцію приміщення).


Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат, та робити власний їх переклад з мови оригіналу. Дослідження виявило, що маніпуляції і неточності часто містилися в перекладах з іншомовних медіа.

  • Більш відповідально ставитися до заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники щодо кількості інфікованих. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії чином.

  • Уникати мови ворожнечі.

  • Обережно ставитися до оціночних суджень.

  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно фільтрувати «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 5 жовтня по 11 жовтня 2020 року. Загалом було проаналізовано 1500 повідомлення у стрічках новин 10 сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапив 81 допис у Фейсбуці шести кандидатів на посаду голови міста Одеса (Генадій Труханов, Олег Філімонов, Петро Обухов, Микола Скорик, Євген Червоненко, Сергій Калінчук).

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.