21 жовтня 2020

В одеських медіа напередодні місцевих виборів зростає кількість "чорного піару"
Були зафіксовані чисельні випадки розміщення публікацій, що базуються на сумнівних або анонімних джерелах інформації, які неможливо перевірити. Такі випадки здебільшого відносяться до "чорного піару" проти кандидатів чи політичних партій, які наразі приймають участь у місцевих виборах.
До того ж, у другій половині жовтня одеські ЗМІ продовжили активно розміщувати публікації із ознаками "джинси". Подібне зростання було зафіксоване ще з початку жовтня і минулого тижня тенденція збереглася.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проекту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 12 по 18 жовтня загалом було проаналізовано 1329 повідомлень в 14 місцевих медіа та 116 дописів у Фейсбуці 6 кандидатів на посаду міського голови. У 74 матеріалах (5,5%) виявлені маніпуляції, з них 1 містила фейк, а 68 публікацій мали ознаки прихованої чи неправильно маркованої реклами.

Основними темами маніпуляцій, як і під час минулих моніторингових періодів, стала місцева політика.


1
Черговий "фейк" від Труханова про дитяче "Євробачення"
Минулого тижня чинний мер Одеси знову використав цьогорічну резонансну тему, яка виникла під час відбору на дитячий конкурс "Євробачення". Геннадій Труханов, вручаючи співаку Максиму Ткачуку з Волинської області ключі від нової квартири в Одесі, вже не вперше наголосив, що Максима було несправедливо відсторонено від конкурсу нібито через вибір відомої пісні часів війни "Смуглянка". Проте, як ми вже зазначали у попередньому дайджесті, відмова відбулася через порушення правил відбору, а не через вибрану ним композицію. Відповідно до правил "Суспільного", на конкурс можуть подаватися конкурсанти, які не брали участі в заходах, організованих країною-агресором. Через те, що конкурс, у якому до дитячого "Євробачення" брав участь Максим Ткачук у Лондоні, було організовано російською організацією, хлопцю й було відмовлено в участі.


Новина на сайті "Odessit.ua"
2
"Чорнуха" під вибори або «на війні всі засоби хороші»
Минулого тижня команда Infocrime Одеса виявила низку матеріалів, які ставили за мету розповсюдження перекручених або недостовірних даних про поточну передвиборчу кампанію в регіоні та конкретних політиків. Так в одному із одеських ЗМІ була опублікована стаття під назвою "Незаконне проникнення і побиття»: подробиці темного минулого брата нардепа Олександра Ткаченко, який теж мітить в депутати" із звинуваченнями проти брата чинного народного депутата від партії "Слуга народу" Олександра Ткаченко, який також балотується до Одеської обласної ради. Проте інформація, викладена у матеріалі викликає сумніви щодо її достовірності. Також авторами не було наведено ніякої доказової бази, крім інтерв'ю, яке вони взяли у позивачки у матеріалі. Ніяких коментарів від іншої сторони надано не було, що, як мінімум, позбавляє публікацію об'єктивності. Подібні ознаки присутні й у матеріалі "Як витратити мільярди, маючи мільйон. Лайфхак від Анатолія Урбанського", головним героєм якого виступає чинний народний депутат з Одещини Анатолій Урбанський. Опублікована інформація не підкріплена ніякими доказами, лише оціночними судженнями та думками автора, які подаються як фактаж.


Новина на сайті "Бессарабія Inform"
Новина на сайті "Бессарабія Inform"
У ще одному матеріалі "Глава Фонтанської сільської ради готується до фальсифікації виборів у Фонтанській ОТГ?", опублікованому на сторінках видання "Одеса медіа", кандидатку на посаду голови майбутньої громади Наталю Мішину звинувачують у підготовці фальсифікацій під час виборів. Однак інформація, опублікована у статті, є авторською думкою та містить емоційно-суб'єктивні оцінки. Подібні статті мають ознаки політичних маніпуляцій, метою яких є вплинути певним чином на точку зору аудиторії.


Новина на сайті "Odessa media"
До таких публікацій також можна віднести використання недостовірних або анонімних соціологічних опитувань - що, наприклад, і було зроблено минулого тижня в ефірі телеканалу ODESA LIVE під час сюжету про запитання, які Президент Володимир Зеленський адресував громадянам України. В ході ефіру озвучені показники опитування не були підкріплені жодною згадкою про джерело інформації.

Крім того, слід виокремити випадок невідповідності заголовку змісту новини про коронавірус "Європейський виробник вакцини від COVID-19 хоче протестувати її на українцях". Автори повідомлення зазначили, що європейські виробники вакцини хочуть протестувати її на українцях, однак у самій новині зазначається, що участь у тестуванні за власною згодою зможуть прийняти лише 4200 здорових українців, коли вакцина пройде усі три етапи випробувань. Тобто заголовок статті явно перебільшує реальні дані з метою спричинення суспільного резонансу.


Новина на сайті "Таймер"
Додатково зазначимо, що у матеріалах, які містили приховану політичну рекламу, або були невірно марковані, минулого тижня здебільшого згадувалися нардепи з Одещини від ПП "ОП-ЗЖ" Тетяна Плачкова, Микола Скорик, політики від партій "Слуга народу" та "Перемога Пальчевського", чинний мер Одеси Геннадій Труханов та представники його партії "Довіряй ділам", партія "За майбутнє" та їх кандидат на мерську посаду Сергій Калінчук, Євген Червоненко, партії "Європейська солідарність" та "Блок Юлії Тимошенко" та інші менш відомі місцеві політики та політичну рухи.


Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат, та робити власний їх переклад з мови оригіналу. Дослідження виявило, що маніпуляції і неточності часто містилися в перекладах з іншомовних медіа.

  • Більш відповідально ставитися до заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники щодо кількості інфікованих. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії чином.

  • Уникати мови ворожнечі.

  • Обережно ставитися до оціночних суджень.

  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно фільтрувати «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 12 по 18 жовтня 2020 року. Загалом було проаналізовано 1329 повідомлень у стрічках новин 10 сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапило 116 дописів у Фейсбуці шести кандидатів на посаду голови міста Одеса (Генадій Труханов, Олег Філімонов, Петро Обухов, Микола Скорик, Євген Червоненко, Сергій Калінчук).

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.