22 червня 2021

Сексизм, джинса та перекручені заголовки. Тижневий огляд медіапростору Одещини.
Цього тижня в інформаційному просторі регіону значно збільшилася кількість невірно маркованої комерційної реклами та політичної джинси у порівнянні з попередніми моніторинговими періодами. Загалом було зафіксовано 28 випадків, з них 5 мали відношення до партій та політиків. Серед основних прикладів прихованої політичної реклами можна відзначити повідомлення від Антона Кіссе, Івана Плачкова, Олега Звягіна.
Активізувалася політична сила "За майбутнє", активістки якої пройшли триденний "інтенсив", про що чомусь повинні були дізнатися одеські читачі. Провела свій медіафорум й партія "Слуга народу", про що написали деякі одеські медіа. Але повідомлення про цей захід, як і інші численні по всій країні в регіональних ЗМІ, мають ознаки прихованої реклами. В ході моніторингу виявлений один приклад чорного піару.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 14 по 18 червня було проаналізовано 1405 повідомлень в 14 місцевих медіа, 241 допис у їхніх Телеграм-каналах та 37 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 40 матеріалах (2.4% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції.

Основною темою маніпуляцій, крім комерційної джинси, стала політика (25% від усіх новин з порушеннями стандартів). Зафіксовані також перебільшення та неточності у новинах, пов'язаних з коронавірусом, соціалкою та економікою. У своїх дописах у Фейсбуці деякі політики проявили сексизм та гомофобію. Протягом моніторингового періоду фейки не були виявлені.

1
Перебільшення та емоційні заголовки в місцевих медіа
Минулого тижня були зафіксовані чисельні випадки маніпуляцій із заголовками новин у ЗМІ, коли заголовок не відповідає змісту новини. Також маніпуляційними вважаються заголовки новин, які містять перебільшення або перекручення викладених фактів, свідоме чи несвідоме використання емоційної лексики.

Наприклад, заголовок новини "Допит білоруського опозиціонера луганськими слідчими підтвердив його причетність до «Азову" має стверджувальну тональність і "легалізує" дії луганських (судячи з контексту з т.зв. ЛНР) допитувачів. При цьому текст у повідомленні вже має нейтральний характер і в першу чергу посилається на думку офіційної української сторони з цього приводу. Але в цій новині заголовок виглядає маніпулятивно й знаходиться в контексті інформаційно-гібридної агресії. Зневажливим до регіональних органів влади виглядає й заголовок "Одеська облрада без зайвих суперечок «порішала» земельні питання". При цьому в самій новині не наведені значні корупційні схеми, які відповідали б емоційності назви новини.

Новина на "Таймер"
Маніпуляційним виглядає заголовок повідомлення "Охорона Одесько-Козятинського «Слуги народу» побила відвідувачів його приймальні — ЗМІ". По-перше, наголошується на походженні політика, який виграв вибори в одному з мажоритарних округів в Одесі — насаджується думка, що він "не свій". І в цьому випадку ця маніпуляція ґрунтується на мові ворожнечі та регіональному протиставленні. По-друге, джерелом для цієї новини став допис у анонімному телеграм каналі, в якому відсутня думка іншої сторони конфлікту.

Подібні маніпуляції з метою викликати емоційну реакцію у читачів — один із найтиповіших прикладів порушення журналістських стандартів. Особливо ця маніпуляція загострюється на фоні того, що приблизно 60% читачів ознайомлюються лише з заголовками у стрічках новин.

В ході моніторингу, як зазначалося на початку, зафіксований випадок чорного піару. Репортаж "Хто є хто: головний по будовах" щодо діяльності ректора одного з ВУЗів міста має відповідні ознаки для такої оцінки. В тексті "розслідування" досить велика кількість заангажованих суджень на кшталт "Ну і куди ж ректору вузу - без корупційних схем!?" (їх суть не розкрита) або "На ОДАБА керівництво Коврова позначилося не найкращим чином" тощо.

Новина на "УСИ"
Вже традиційно деякі місцеві медіа подають пресрелізи, які стосуються всієї країни в місцевому контексті, виокремлюючи серед всіх українців лише одеситів. Наприклад, новини "Ізраїль вже можуть відвідувати одесити" та "Юні одесити зможуть подорожувати до Грузії без ПЦР-тесту" ґрунтуються на офіційних повідомленнях і стосуються всіх мешканців країни. Те саме й з новиною "Одесити можуть не носити маску при наявності документів про вакцинацію", адже згадана норма стосується всіх щеплених.

2
Політичний сексизм та гомофобія від ОПЗЖ
Нардеп з Одещини від ОПЗЖ Микола Скорик на своїй сторінці у Фейсбуці опублікував досить суперечливий допис про небажаність присутності жінок у віп секторі на стадіоні в Одесі під час важливих матчів місцевої команди "Чорноморець". "Якось один з тодішніх керівників податкової прийшов з дівчиною і гра не йшла. Старші товариші порекомендували дівчині піти і в підсумку ми виграли", - дослівно йдеться в дописі у нардепа. Рівень неприхованого сексизму тут просто зашкалює.

Допис у Фейсбуці

Миколи Скорика
Зафіксовані ще дві новини з сексистським трактуванням кримінальної хроніки. В одній з них причина п'яної бійки чоловіків фокусується не на алкоголі, а на "давній образі, що була спровокована жінкою". В іншій грабіжник пояснює свій вчинок сваркою з жінкою.

Завершується цей огляд гомофобним дописом у Фейсбуці депутата Одеської міськради Олексія Єремиці, який пропонує зайти в НАТО "не через ПДЧ, а через задні двері", візуалізуючи думку райдужним прапором. Слід відзначити, що цей допис регіонального політика від ОПЗЖ також знаходиться в контексті інформаційно-пропагандистської агресії проти України.

Допис у Фейсбуці

Олексія Єреміци
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 14 по 18 червня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1646 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 37 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.