14 липня 2021

Ріст кількості прихованої реклами й "клікбейт" у заголовках. Щотижневий огляд інформаційного простору Одещини
Минулого тижня в інформаційному просторі Одещини значно зросла кількість невірно маркованої реклами у порівнянні із попередніми моніторинговими періодами. Таке зростання спостерігається вже другий тиждень поспіль. Позаминулого тижня було зафіксовано 24 новини з ознаками комерційної джинси, а за цей моніторинговий період їх вже було 31. Також 4 повідомлення мали ознаки прихованої політичної реклами. В одеських ЗМІ себе "піарили" Павло Вугельман, Іван Вазов, Геннадій Труханов та Олександр Сухов.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 05 по 09 липня було проаналізовано 1331 повідомлень в 14 місцевих медіа, 226 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 35 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 47 матеріалах (3.5% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції.

Основними маніпуляціями цього разу стали публікації з ознаками комерційної джинси та заголовки, що не відповідають дійсності (85% від усіх публікацій із порушенням журналістських стандартів). Також були зафіксовані статті з елементами сексизму, мови ворожнечі та російської пропаганди.

1
Маніпуляції та судження, які дезорієнтують
У своєму дописі у Фейсбуці нардеп Микола Скорик висловився щодо присутності іноземців у наглядових радах підприємств державної власності, заявивши, що "те, що відбувається із державною власністю в Україні - це яскравий приклад наявності зовнішнього управління". Подібні заяви повторюють риторику російських ЗМІ та владних представників і вже неодноразово фіксувалися нами у висловлюваннях нардепа від ОПЗЖ.

Пост на сторінці
Фейсбук Миколи Скорика
Одне з одеських видань продовжує публікувати пресрелізи, які стосуються всієї країни, відокремлюючи при цьому одеситів від українців. І минулий тиждень не став винятком. Одразу було зафіксовано сім подібних повідомлень. Цього разу деякі заголовки через регіональне "переформатування" виглядали досить комічно, як от у статті "Наближається руйнівний шторм Ельза. Мешканцям Одеси краще відкласти поїздку до Флориди".

Новина на сайті Odessit.ua
Інше одеське видання зманіпулювало заголовком у статті "Сумує: глава Одеської райради Барвіненко привітав Януковича з днем народження, але потім видалив пост", бо надало йому емоційне забарвлення з досить серйозним політичним твердженням. Адже у самому тексті допису політика нічого не йдеться про вітання політика, в опублікованій копії посту була лише згадана дата дня народження Януковича та фраза "Sic transit gloria mundi", що з латини перекладається як "так минає мирська слава". Настрій допису політика не відповідає назві новини.

2
"Яскраві" заголовки у ЗМІ: мова ворожнечі та сексизм
Попереднього тижня ряд одеських ЗМІ також відзначився публікаціями із використанням емоційно забарвленої лексики та сексизмів. Так, у повідомленні "Заморила голодом сина: "матері", яка залишила маленьких дітей одних на 11 днів, винесли вирок", відповідно до журналістських стандартів, недоречним виглядає термін "горе-матір". Також у новині присутня фактична помилка оскільки в заголовку вказується, що діти були залишені на 11 днів, а в тексті повідомлення йдеться про 9.

Також у новинах "Підірвав себе гранатою: нерозділене кохання стала причиною смерті чоловіка в Одеській області", "В Одеській області сержант ВСУ повісився на дереві через сварку з дружиною" використовуються твердження та звороти, які вказують, що суїциди відбулися лише через жінок.

Новина на "Бессарабія Інформ"
Цього моніторингового періоду в одеських ЗМІ були зафіксовані приклади мови ворожнечі та антисемітизму, коли у заголовках і текстах статей особлива увага фокусувалася на расовій або національній приналежності героїв. Наприклад, у статтях "У Затоці 23-річний житель Сум зарізав «заробітчанина»", "В Одесі виходець з Африки намагався зарізати азіата" та "У центрі Одеси зносять незаконну мансарду громадянина США і ізраїльтянина" беззмістовно у контексті подій використовуються факти походження героїв, які переносять на задній план головний меседж та суть повідомлення і які здатні вплинути на ставлення читачів до цих публікацій. Подібні маніпуляції є порушенням журналістських стандартів з метою вплинути на зацікавленість аудиторії, шкодячи при цьому якості публікацій та точності передачі інформації.

Новина на "Одесса медиа"
На завершення хотілося б відзначити одеське ЗМІ, яке після виявлених порушень, все ж стало більш прискіпливо ставитися до своїх публікацій і частіше використовувати фемінітиви. Це видно в таких статтях, як "Одкровення таксиста: діти в багажнику, втрачені діаманти, питання життя і смерті" (використовується фемінітив "пасажирка") та "Пухнастість зашкалює: одеська ветеринар врятувала сімейство білок і шукає їм родину".

Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 05 по 09 липня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1557 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 35 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.