26 серпня 2021

Проросійські маніпуляції та мова ворожнечі в одеських ЗМІ
Минулого тижня одеські ЗМІ багато використовували мову ворожнечі за ознакою національності та стосовно до героїв/героїнь, що прибули до Одеси з інших міст України. Так само як і позаминулого тижня, поширення невірно маркованої та прихованої політичної реклами стало наймасовішим порушенням журналістських стандартів - таких випадків було зафіксовано 64 % від загальної кількості маніпуляцій. Основними фігурантами замовних матеріалів минулого тижня стали Дмитро Ковбасюк, Ігор Васильківський, Олександр Мазурчак, Сергій Шахов.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 16 по 20 серпня було проаналізовано 1269 повідомлень в 14 місцевих медіа, 177 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 23 пости у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 47 матеріалах (3.2% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції. З них 64 % відносяться саме до "комерційної та політичної джинси".

1
Маніпуляції з "проросійським" присмаком
Минулого тижня у період підготовки до 30-річчя Дня Незалежності України у деяких одеських ЗМІ з'явилися новини, які з порушенням журналістських стандартів намагалися просувати проросійську точку зору на актуальні події. Так, у новині "Гончаренко засумнівався в американській допомозі і НАТО через події в Афганістані" вбачається маніпуляція із прямою мовою Олексія Гончаренка, яка була неправильно подана у заголовку. Олексій Гончаренко каже про те, що в нього є сумніви стосовно "ефективності поширення цієї допомоги, підходів та методології", а не самої допомоги загалом.

Також у новині "Спорудження «Північного потоку - 2» повністю завершать до Дня незалежності України" того ж ЗМІ наголошується на тому, що Північний Потік - 2 завершать будувати саме до 23 серпня 2021. Проте ніяких заяв від високопосадовців щодо символічності цієї дати не лунало. Тож надання даті запуску Північного Потоку - 2 будь-яких асоціацій з Днем Незалежності України є суб'єктивною інтерпретацією подій журналістами видання.

На додачу, у публікації "На покинутій американцями військовій базі в Кабулі залишилися 12 військових з України" міститься неправдива інформація про те, що Україна "кинула напризволяще" 12 своїх військовослужбовців, які перебували у Кабулі. Ця інформація була спростована міністром закордонних справ України Дмитром Кулебою, який заявив, що "вони колишні військовослужбовці, але на базі у Кабулі перебувають як приватні особи за міжнародним контрактом з компанією, що є субконтрактором ООН. Тому прохання до ЗМІ і користувачів соцмереж не вестися на провокації і не розганяти дезу про «військовослужбовців»". Нагадаємо, що подібні інформаційні маніпуляції найімовірніше є проявом участі у спланованих проросійських кампаніях з розповсюдження дезінформації.

Новина на "Таймер"
Прикладом використання емоційної лексики у заголовках статей, є новина "Через примхи міністерства освіти одеським учням доступна тільки спрощена версія електронних підручників". Автори використовують обурливий зворот "через примхи", який не є прямою мовою ні одного з героїв/героїнь цієї новини. Тому це твердження є суто проявом емоційності самих авторів матеріалу.

Новина на

"Odessit.ua"
Новина "Краще місця не знайшли: в Києві концертну сцену до Дня незалежності встановили на братській могилі" містить узагальнення у заголовку і подає точку зору одного чиновника як загальновизнаний факт. У тексті статті, на відміну від її заголовку, саме твердження, що "концертну сцену на честь святкування Дня Незалежності України встановили в Маріїнському парку столиці на місці масових поховань учасників української революції 1917-1921 років", належить заступнику голови КМДА Володимиру Прокопіву. Але конкретне місце масових поховань у цьому місці й досі невідоме. До того ж, у заголовку статті не вказується, що це твердження є суб'єктивною думкою чиновника.

Новина на

"Бессарабия Inform"
2
Мова ворожнечі для привернення уваги читачів
Минулого тижня деякі одеські ЗМІ у своїх публікаціях звертали особливу увагу на національну приналежність та походження героїв/героїнь. Нагадаємо, що мова ворожнечі - це будь-які вислови, контекст чи візуальне зображення, що призводить до створення або ж поглиблення вже наявної ворожнечі між відмінними за певними ознаками групами суспільства. Ознаки, які можуть спричинити появу мови ворожнечі, бажано всіляко уникати при написанні журналістських матеріалів. Наші аналітики дослідили цю тему і виявили приклади того, як новинам на кримінальну тематику деякі одеські ЗМІ намагаються надати ще більшого розголосу.

В Одесі кіровоградець вбив жителя Луганської області

СБУ затримала молдаванина-лідера банди рекетирів, яка "кошмарила" жителів Одеської області

За опір поліції до відповідальності притягнуть одеситку і жителя Дніпра

Міграційна служба депортувала громадянина Грузії, який двічі порушив законодавство

В одному з одеських скверів кіровоградець до смерті побив луганчанина за прохання прикурити

Одеські поліцейські викрили жителя Дніпропетровської області, який через інтернет намагався продати патрони

Луганчанин поширював в Одесі наркотики і психотропи

В Аркадії гість міста пограбував хлопця

Новина на
"Одесса медиа"
Новина на
"Odessit.ua"
Нагадаємо, що подібні маніпуляції використовуються для того, щоб привернути увагу читачів та підвищити трафік самого інтернет-видання (т.зв. клікбейт).

Ну і до вже традиційної "аномалії". Одне з одеських видань продовжує публікувати прес релізи, які стосуються всієї країни, виокремлюючи при цьому одеситів. І минулий тиждень не став винятком. Цього тижня команда проєкту "Infocrime Одеса" знову помітила курйозні заголовки на кшталт: "Повністю вакциновані від коронавірусу одесити зможуть подорожувати без проходження ПЛР-тестів і режиму самоізоляції", "Одесити отримають Covid-сертифікат після щеплення вакциною Janssen" тощо.

Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 16 по 20 серпня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1446 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 23 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.




** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.