18 серпня 2021

Прихована політична реклама, мова ворожнечі та сексизм. Тижневий огляд медіапростору Одещини
Минулого тижня в інформаційному просторі Одещини була зафіксована найбільша кількість прихованої політичної джинси за літній моніторинговий період (7 випадків). Також виявлені 19 новин з ознаками невірно маркованої комерційної реклами. Попри відпустки одеський політичний простір активізується, що може бути передвісткою бурхливого осіннього політичного сезону.
Загалом, під час цього моніторингового періоду було визначено 48 повідомлень, як такі, що містять маніпуляції. Серед них присутній один фейк. В одеських ЗМІ приховано себе "піарили" представники партії "Наш край" Сергій Шахов, Олександр Мазурчак та Борис Приходько. Відзначимо, що ця політична сила та її члени проводять свою приховану рекламну кампанію протягом останніх трьох місяців. Також подібні новини стосувалися Сергія Гренивецького та Геннадія Труханова.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 09 по 13 серпня було проаналізовано 1323 повідомлень в 14 місцевих медіа, 206 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 22 пости у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 48 матеріалах (3% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції (серед них один фейк).

Основними маніпуляціями цього разу стали публікації з ознаками політичної та комерційної джинси, мова ворожнечі та сексизми.

1
Політичні маніпуляції та фейк
Цього тижня у своєму дописі у Фейсбуці нардеп Микола Скорик ретранслював фейкове зображення, на якому нібито до основної назви Одеського художнього музею додалося "ім. О.Ройтбурда" (нещодавно померлого директора музею, депутата облради від ЄС). Ця маніпуляція була майже одразу спростована, але наперекір коментарям та доказам допис до цього часу знаходиться у профілі політика. Відзначимо, що нардеп практично кожного тижня потрапляє у наші звіти з численними прикладами подібних неправдивих повідомлень, що, очевидно, не личить статусу нардепа.

Новина на Фейсбуці
Миколи Скорика
Перебільшення та надмірна емоційність спостерігається у новині "Труханов нагородив смотрящего за будівництвами з ОПЗЖ". Використаний специфічний термін не має відношення до стандарту журналістського матеріалу та має різні трактування. Також з елементами маніпуляції виглядає повідомлення "Україна поскаржилася США на Росію через Крим і «Північний потік - 2»", оскільки в тексті новини згадується неурядова організація з США, що не може ототожнюватися з усією країною, як це позначається у заголовку.

Новина на

"Таймер"
2
Мова ворожнечі та сексизми
Цього тижня були зафіксовані кілька повідомлень з елементами мови ворожнечі. Нагадаємо, що мова ворожнечі — це будь-які вислови, контекст чи візуальне зображення, що призводить до створення або ж поглиблення вже існуючої ворожнечі між відмінними за певними ознаками групами суспільства. Саме з такими ознаками опубліковано повідомлення "В Авангарді зловили грузинських домушників", оскільки відбувається фокусування аудиторії саме на походженні зловмисників. У нашому нещодавньому дослідженні стосовно мови ворожнечі ми зазначали, що ці новини нібито надають певним етнічним групам схильність до таких злочинів. Хоча, коли йдеться про подібні випадки за участю українців, ніхто не пише, що "двоє українців пограбували помешкання" та були затримані тощо. Тим більше, що офіційна статистика за злочинами не демонструє значної кореляції між національністю людини та кількістю правопорушень. Але якщо й існують етнічні кримінальні угруповання, то чи вирішить питання їх існування саме підвищення рівня негативного ставлення до цих етносів з боку читачів?

Новина на

"Odessa online"
Те саме порушення журналістських стандартів виявлене у повідомленнях "Іноземець розбив вікно іномарки та вкрав рюкзак з технікою та грошима" (в тексті є термін "уродженець Закавказзя") та "Випровадили з країни двох громадян Узбекистану, які незаконно мешкали в Одесі". Також на грузинському походженні кілера фокусуються журналісти у новині "Поліція встановила особу спільника кілера на Малиновського".

Всупереч розпалу туристичного сезону у місті, деякі ЗМІ допускають використання елементів мови ворожнечі стосовно гостей міста, які в тому числі, як і місцеві мешканці, можуть порушувати закони. У новині "В Одесі нетверезий турист проломив голову працівнику пляжу" окремо підкреслюється, що нападник приїхав відпочивати до Одеси з Черкаської області. В ході моніторингу були зафіксовані кілька подібних новин на цю тему у різних медіа. Подібний контекст (що туристам притаманна надмірна злочинність) спостерігається і в новині "Мешканці Чорноморська загрожує до 10 років за розповсюдження психотропів", оскільки кореспондент у тексті новини окремо зазначає, що жінка привезла наркотики до Одеси. Присутня мова ворожнечі і в повідомленні "На промтоварному ринку пограбували контейнер", оскільки підкреслюється походження злочинців (Болград, Одеська область).

Новина на

"Odessit.ua"
З елементами сексизму опублікована новина "У райвідділку на Грецькій безхатько напав на жінку-поліцейську", оскільки зайве виглядає уточнення статі поліцейської. Все ж таки, ніхто не пише, що "чоловік-поліцейський" затримав злодія. У повідомленні "В Білгород-Дністровському районі вода забрала життя чотирирічної дитини" формується думка, що трагедія відбулася через те, що жінка "відволіклася". При цьому у новині згадується, що на пляжі також був присутній чоловік, поведінка і роль якого у цій події проігнорована. Відповідно до українського законодавства, виховання дітей лежить рівномірно як на чоловікові, так і на жінці.

Новина на

"Топор"
3
Особливі одесити
Одне з одеських видань продовжує публікувати прес релізи, які стосуються всієї країни, відокремлюючи при цьому одеситів від українців. І минулий тиждень не став винятком. Одразу було зафіксовано сім подібних повідомлень. Деякі з них через вказану особливість мають змінений сенс та не відбивають реальність. Так новина "Більшу частину грошей одесити витрачають на харчові продукти й оплату комунальних послуг" ґрунтується на дописі у Фейсбуці голови ради Національного банку України Богдана Данілішина, в якому спеціаліст висловився щодо витрат українців. Але згадані показники визначені як середні по Україні, через що використовувати їх по відношенню лише до одеситів, як це зробили деякі місцеві журналісти, не вірно. Ситуація в Одесі та в менш розвинутому регіоні країни може бути кардинально різною. Тому використання усереднених показників для новин стосовно Одещини може значно спотворити реальну ситуацію у регіоні.

Подібна маніпуляція криється й у новині "Одеситів закликаються покинути Афганістан", оскільки воно засновується на офіційному документі МЗС України, де окремо про одеситів нічого не пишеться. У текстах новин "Для одеських мандрівників більше немає обмежень для в'їзду до Фінляндії" та "Одеситам, щепленим Короноваком, дозволений в'їзд до Кіпру" вже згадується, що обмеження скасовані для всіх українців, але заголовок все ж залишається маніпулятивним.

Новина на

"Odessit.ua"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 09 по 13 серпня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1551 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 35 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.




** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.