30 червня 2021

Політика та військова тема у топах маніпуляцій. Тижневий огляд медіапростору Одещини
Минулого тижня в інформаційному просторі Одеського регіону зменшилася кількість невірно маркованої комерційної реклами у порівнянні з попередніми моніторинговими періодами. Загалом було зафіксовано 19 таких випадків, ще одна новина мала ознаки прихованої політичної реклами. Також значно більше стало маніпуляцій зі статтями на військову тематику, що стало наслідком інциденту із британським судном Defender, яке пройшло поблизу Кримського півострова 23 червня 2021 року.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 21 по 25 червня було проаналізовано 1181 повідомлень в 14 місцевих медіа, 239 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 38 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 32 матеріалах (2.2% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції.

Основною темою маніпуляцій, окрім прихованої реклами, стала політика та військова тематика (19% від усіх новин з порушеннями стандартів). Зафіксовані також маніпуляції та емоційні висловлювання у новинах, пов'язаних з коронавірусом та криміналом. У своєму дописі у Фейсбуці нардеп Микола Скорик маніпулював на тему "мовного питання", розповідаючи про те, що буцімто "за «неправильну мову» людей відкрито переслідують". Подібна риторика є проявом російської пропаганди.

Протягом моніторингового періоду фейки виявлені не були.

1
"Перекручені" заголовки в місцевих медіа
Великого резонансу минулого тижня набула новина про проходження есмінцю Defender поблизу Кримського півострова та реакції Російської Федерації на цей інцидент. Але, на жаль, ряд одеських ЗМІ, розміщуючи публікації на цю тему дещо зманіпулювали інформацією та "перекрутили" факти. Наприклад, у статті "У британському Міноборони спростували бомбардування курсу есмінця, що йде з Одеси до Грузії, а МЗС України обурюється" вказується, що есмінець після інциденту знаходиться у Перській затоці. Але, дані ресурсу Marinetraffic, на жаль, вказують на те, що була використана технологія GPS-спуфінгу. Тому реальне місцеперебування судна у Перській затоці неможливе. На опублікованій у новині мапі видно, що подібний маршрут подолати просто нереально.

У своєму телеграм-каналі ЗМІ розмістило ще декілька публікацій на цю тему, де були наведені емоційні оцінки та судження які подавалися як факт. Це проглядається в тезі "Відео без перекладу, але і так ясно, що британські моряки були досить схвильовані". Також помічені ознаки російської пропаганди - вказується, що наведене у пості нарізане відео, отримане від ФСБ, розкриває "усі загадки".

Вже в іншій публікації "США розгортають ППО в Польщі" все те ж ЗМІ розповідає через призму російської пропаганди про розміщення ракетних систем у Польщі, при цьому посилаючись на російський Інтерфакс.

Новина на "Таймер"
На сайті іншого ЗМІ також була помічена занадто емоційна риторика у новині "Міноборони України стверджує, що заступник голови відомства приїхав в Одесу на мікроавтобусі, але не пояснює присутність військових в приватному вертольоті". В цьому повідомленні редакція найбільшого видання регіону, використовує своє медіа для безпосереднього діалогу з Міноборони у блоговому форматі, що не відповідає журналістським стандартам. Відповідь журналістів "Ми, звичайно, віримо і схиляємося перед настільки дотепними панами в глибокому пардоні...", занадто емоційна, не відповідає рівню цього ЗМІ та його аудиторії.

Новина на "Думская"
Ще одна публікація "Туристичний кластер Галац - Кагул - Рені: проєкт заради проєкту, грант заради гранту?" містить ряд упереджених звинувачень у беззмістовній витраті коштів міжнародних донорів, але не має доказової бази. Використовується власна журналістська оцінка запланованих заходів, відсутні коментарі експертів. Нагадуємо, що до подібних публікацій слід відноситися дуже обережно, адже неперевірені джерела інформації, перекручені факти та судження, які подаються як факт - здебільшого стають джерелами маніпуляцій та фейків.

2
"Зручні" факти та побутовий сексизм
Ми вже писали про те, що одне з місцевих видань, систематично використовує пресрелізи, які стосуються всієї країни, відокремлюючи при цьому одеситів від українців. І цей тиждень не став винятком. У новинах "Нещепленим одеситам доведеться пройти 10-денну ізоляцію при в'їзді до Польщі" та "З 25 червня жителі Одеси зможуть відвідувати Німеччину" спостерігається той самий "підхід" до висвітлення інформації, оскільки в згаданих новинах мова йде про всіх мешканців України.

Новина на "Odessit.ua"
Додатково на медичну тему маніпулювало інше одеське ЗМІ, пов'язуючи першість Одеської області за кількістю захворювань ВІЛ та туберкульозом винятково із бідністю та безробіттям: "Наслідок бідності та безробіття: Одеська область очолила антирейтинг України за кількістю хворих на ВІЛ та туберкульоз". Експерти у тексті статті вказують, що така ситуація також пов'язана з географічним положенням регіону: "Одеська область - прикордонна, до того ж є туристичним регіоном - це призводить до більшого поширення ВІЛ-інфекції". Однак у заголовку статті ми бачимо зовсім інше маніпуляційне твердження.

Новина на

"Бессарабия Inform"
Попереднього тижня зустрічалися дискримінаційні маніпуляції й у кримінальній тематиці. Так одне одеське видання опублікувало повідомлення із назвою "Підпалив будинок залицяльника дочки", а інше писало про те, що "Автоледі влетіла у стовп на Агрономічній". В обох новинах є прояви сексизму, бо фрази на кшталт "залицяльник доньки" та "автоледі" є недоцільним образливим фокусуванням уваги на статі героїнь повідомлень, що може негативно вплинути на сприйняття читачами висвітлених подій та відвести від їх суті.

Новина на "УСИ"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 21 по 25 червня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1420 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 38 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.