30 вересня 2020

Політичної джинси в одеському інфопросторі стало вдвічі більше
Основною темою маніпуляцій, як і в попередньому моніторинговому періоді, стала місцева політика. Поширена в попередніх дослідженнях тема охорони здоров'я та коронавірусу наразі втратила свою актуальність (зафіксована лише одна маніпуляція на цю тему).
В кінці вересня одеські політики та провідні ЗМІ збільшили в два рази кількість замовних матеріалів без належного маркування у порівнянні з попередніми тижнями. Якщо в період з 14 по 20 вересня було зафіксовано 23 випадки скритої політичної реклами, то з 21 по 27 вересня виявлені 47 таких матеріалів.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проекту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 21 по 27 вересня було проаналізовано 1602 повідомлення в 14 місцевих медіа та 123 дописи дописи у Фейсбуці 6 кандидатів на посаду міського голови. В 67 матеріалах (4%) виявлені маніпуляції, з них 1 містив фейк, а 47 публікацій мали ознаки скритої чи невірно маркованої реклами.


1
Проросійський фейк від екснардепа
Єдину зафіксовану заяву з ознаками фейку в одеському інформаційному просторі розповсюдив екснардеп Давід Жванія. У відео, поширеному в Ютубі, Жванія заявив, що «адміністрація Обами грала в якісь свої ігри з Путіним, і Крим став пішаком на шахівниці. Янукович здав Крим Росії з якоюсь метою. Ніхто в Україні не знає з якою - нам не говорили. Просто спустили команду «Не смикатися», нічого не робити. І Турчинов цю команду виконав. Це абсолютно не секрет - крім мене, про це знають десятки людей. Ніхто не приховував тоді, що Україна виконує команди з США».

Це твердження політик подає як факт, не надаючи жодних доказів. Повне відео, без критичного осмислення та аналізу наявних доказів, разом з цитатами Жванії, опубліковало одеське видання «Таймер». Слід зазначити, що цей фейк знаходиться в контексті російської пропаганди про зовнішнє управління Україною. До речі, одна заява Жванії вже кваліфікувалася нашими експертами як маніпуляція в попередньому вересневому дослідженні.


Новина на сайті "Таймер"
2
Маніпуляції та "джинса" в місцевих ЗМІ
Зафіксовано зростання у два рази кількості матеріалів з ознаками замовності у порівнянні з попереднім моніторинговим періодом. Цього тижня було виявлено 47 таких новин (71% від усіх повідомлень з маніпуляціями). Тижнем раніше було зафіксовано 23 повідомлення з ознаками прихованої політичної агітації.

Основні теми джинси стосувалися місцевої політики та виборів. Зафіксована невірно маркована політична агітація з боку Сергія Калінчука, Юрія Крука, Дмитра Голубова, Євгена Червоненко, Василя Ієремії, Геннадія Труханова, Олега Філімонова, Сергія Ківалова та інших менш відомих місцевих політиків.

Активізація політичної агітації призвело й до виявлення моніторингом перших прикладів «чорної пропаганди» в одеському інфопросторі. Так нещодавно з'явилася інформація, що нібито представники партії «Слуги народу» переплутали списки кандидатів і намагалися викрасти документи з тервиборчкому. Жодних доказів та достовірних джерел в новині вказано не було, а саме повідомлення має ознаки «чорної контр агітації».

Повідомлення «Анатолій Урбанський: депутатство у спадок або корупція під прикриттям?» теж має подібні ознаки (відсутні достовірні джерела та докази). Крім того використана маніпуляція з фотографією політика у новині – вона викликає відразу.


Новина на сайті "Думская"
Новина на сайті "Бессарабія Inform"
Експертні коментарі стають одними з інструментів маніпуляції – особливо коли вони подаються однобічно і не містять можливості для аудиторії порівняти різні думки. Заяву з перебільшенням та оціночним судженням зробив в Одесі політолог Валентин Гладких. Коментуючи виборчий процес в регіоні, експерт заявив, що " більше 30% бюлетенів буде зіпсовано". Цю думку опублікувало видання "УСІ". Публікації таких оціночних необґрунтованих тверджень можуть спотворювати об'єктивний погляд на події.

Зафіксована маніпуляція і у випуску новин телеканалу «Odesa.Live». Диктор телеканалу озвучив дані, що в Україні, за деякими думками, проживає від 35 до 25 млн мешканців. При цьому диктор посилається на "деяких дослідників", в новині не вказуються конкретні джерела даної інформації, а оціночне судження подається як факт.

Оціночне судження стосувалося рішення суду за позовом кандидата-самовисуванця в мери Одеси Михайло Кузаконя. Політик заявив, що «нам (Кузаконю та його команді. - авт.) відмовили (суд. - прим. авт) у вимозі скасувати реєстрацію Труханова (мер Одеси, - авт.), хоча ми довели, що він є громадянином Росії. Нам точно відомо, що в цю будівлю (суду, - ред.) за рішення, яке ми оскаржимо, надійшов $1 млн і два автомобіля Mercedes і Range Rover». Таке оціночне судження політика без доказової бази опублікувало видання «УСІ».



Новина на сайті "УСІ"
Дещо маніпуляційною виглядає назва новини «І таке буває: двоє одеситів стали призерами Міжнародного конкурсу з української мови». У самому тексті повідомлення журналісти жодним чином не обґрунтовують свій подив, щодо перемоги конкурсу одеситами. Журналісти ніби натякають на те, що це не типово одеситам перемагати на олімпіадах з української, оскільки Одещина більше російськомовний регіон. Хоча очевидно, що це міф, оскільки за даними Всеукраїнського перепису населення в Одеський області 46,3% мешканців вважають українську мову рідною.

Зафіксовані маніпуляції з назвами публікацій в деяких місцевих медіа, що подекуди спотворює розуміння змісту новини. Так експертами проекту було зафіксовано десять заголовків з маніпуляціями - оціночними судженнями:

● про активіста-вбивцю (Стерненка, - прим. автора) (судовий розгляд продовжується і називати активіста вбивцею є порушенням журналістських стандартів),

● «задній двір Росії» (маніпуляція з новиною про помилку на сайті британського військового відомства),

● «горе-мать» (судження подається як факт, сексизм),

● «грабіжника з кавказу» (судження подається як факт, мова ворожнечі),

● «мера, який «давно і ніколи не краде» (судження подається як факт),

● «мерії, яка боїться статистики по коронавірусу» (назва взагалі не відповідає змісту тексту, в новині йдеться про зобов'язання приватних медичних установ зареєструвати інформацію про своїх пацієнтів),

● "бомжів та вибори" (нетолерантна термінологія),

● «Спогади з 90-х» (назва взагалі не відповідає змісту тексту, в новині йдеться про нещодавні події),

● «Відключення води через вибори» (судження подається як факт, мова ворожнечі),

● «Перекриття руху через Судний день євреїв» (Судження, оцінка подаються як факт, мова ворожнечі).


Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат, та робити власний їх переклад з мови оригіналу. Дослідження виявило, що маніпуляції і неточності часто містилися в перекладах з іншомовних медіа.

  • Більш відповідально ставитися до заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники щодо кількості інфікованих. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії чином.

  • Уникати мови ворожнечі.

  • Обережно ставитися до оціночних суджень.

  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно фільтрувати «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 21 по 27 вересня 2020 року. Загалом було проаналізовано 1602 повідомлення у стрічках новин 10 сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 123 дописи у Фейсбуці шести кандидатів на посаду голови міста Одеса (Генадій Труханов, Олег Філімонов, Петро Обухов, Микола Скорик, Євген Червоненко, Сергій Калінчук).

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.