Балотуючись на посаду президента, Володимир Зеленський зробив ставку не на традиційні медіа, а на соціальні мережі. Здобувши з їх допомогою перемогу на виборах, колишній актор перетворився на серйозного політика і дедалі частіше віддає перевагу стандартним каналам поширення інформації — телебаченню, друкованим ЗМІ та інтернет-сайтам. Але онлайн-місце порожнім не буває: запущена Зеленським мода на використання в політиці соцмереж залишилася, зазначають експерти. Щоправда, тепер там правлять бал вельми неоднозначні персонажі. За останній рік в Україні змінилося інформаційне поле. Обговорення політики плавно переходить з Facebook у ТГ, ЗМІ все це легалізують і надають сенсу і вагомості. Сьогодні найпопулярніші ТГ-канали України — це аудиторія всього лише зі 200 - 300 тис. осіб. Але чи варто цим перейматися? Чи живемо ми у новій політичній реальності?
ТГ, або «телега», як неформально називають дітище росіянина Павла Дурова, засновника соцмережі ВКонтакте, на просторах колишнього СРСР перетворюється на помітний інтернет-майданчик, орієнтований на політику. Після парламентських виборів в Україні саме там з'явилося безліч анонімних каналів, що публікують, наприклад, «інсайди» з Офісу президента (ОП) і з президентської фракції партії Слуга народу (СН).
Один із українських блогерів - опонентів Майдану, Анатолій Шарій, який виїхав з України в 2012 році і отримав політичний притулок в ЄС примудрився
конвертувати віртуальних підписників у реальний електоральний ресурс: на початку червня 2019 року Шарій зареєстрував в українському Мін'юсті партію свого імені, яка на парламентських виборах у 2019 році зібрала голоси майже 330 тис. виборців, показавши результат в 2,23%. Фракції Партії Шарія вже пізніше після проведення місцевих виборів 2020 року стали присутні в деяких місцевих радах по Україні, включаючи Одесу.
Мода на подібні ресурси прийшла в Україну з Росії, де існує, наприклад, популярний ТГ-канал Незигарь, що публікує різні політчутки, розповідає Антон Павлушко, експерт InformNapalm. «Незабаром і на українському напрямку почали працювати цілі мережі анонімних каналів, які так чи інакше впливають на українські новини і політику», — пояснює він. Анонімність дозволяє вкидати будь-яку неперевірену інформацію, змішуючи брехню, правду і напівправду. Або слугувати інструментом для тиску — наприклад, в одному з вітчизняних ТГ-каналів публікують мобільні номери депутатів і журналістів. «Телега» може ставати підсвічуванням для політичних проектів, але самі по собі такі канали нічого із себе не вдають. Їх легалізація відбувається лише тоді, коли ТГ починають цитувати пересічні ЗМІ, запевняє Максим Саваневський, керівний партнер комунікаційної групи Рlusone.