Три кити для виживання: як туризм на Одещині працює в умовах пандемії
«За час карантину в нас з'явилися нові маршрути, розробку яких постійно відкладалина потім. Ми почали орієнтуватися на короткотривалі одноденні поїздки, - розповідає організатор авторських турів, одесит Олексій Дишлевий. — Територія Одеської, Миколаївської та Херсонської областей на час активних поїздок знаходилася в зеленій та жовтих зонах, що дозволило вільно пересуватися, розробляючи нові напрямки».
Епідемія коронавірусу та супутні обмеження принесли величезні проблеми для туристичного бізнесу. За даними одного з мобільних операторів, Одесу навесні-влітку минулого року відвідали 400 тисяч відпочивальників. Ще 370 тисяч людей завітали до сусіднього Білгород-Дністровського. Офіційних даних за 2020 рік ще немає, але експерти Асоціації Ліги гостинності очікують падіння на 20-30 % в порівнянні з 2019 роком. Тоді Одесу відвідали рекордні 3,3 мільйони туристів.

Отже, туристична сфера потребувала рішень, що дозволили би вижити або ж, за можливості, далі розвиватися.
Біляївка: онлайн-путівник та нова туристична інфраструктура
Місто Біляївка розташоване за 60 кілометрів від Одеси. Її близькість до обласного центру, незаймана природа, доступні ціни та гарні дороги зробили цю локацію привабливою для самостійних туристів і туроператорів.

Ситуація з COVID-19 виявилася дуже несприятливою для Біляївки. Певний час вона та прилеглі села знаходилася в червоній зоні, що шкодило туризму. Було вирішено розвивати такі напрямки, що поєднують розваги та просвітництво. У листопаді 2020 року на базі локального сайту Біляївка.City створено путівник Open Дністер.
Засновники порталу сподіваються, що « цим ресурсом будемо популяризувати екологічний відпочинок на берегах Дністра та заощадливе ставлення до його багатств». Ресурс орієнтований як на мешканців Біляївщини, що прагнуть розвивати туризм, так і тих, хто захоче скористатися послугами місцевих підприємців.

Тепер мандрівники в онлайн-режимі можуть отримати актуальну інформацію про маршрути, місця відпочинку, види дозвілля, що представлені в цьому краї. Рибалка, зелений та сільський туризм , екологічні стежки... На сайті є дані про гідів, вказано місця, де можна зупинитися та перекусити.
«З початку літа почала активно зростати кількість людей, що прибували до Біляївки відпочити приватним чином, - каже керівниця управління культури Біляївської міської ради Тетяна Малевська. - Вони цікавляться переважно нашими водоймами. Відпочивальники приїздять цілими родинами, з дітьми. Прогулянки річковими заплавами, виїзд на острови, рибалка – це найпопулярніший вид дозвілля».
Було розширено туристичну інфраструктуру, відкрито нові виставкові зали у місцевих музеях, присвячені історії Біляївського краю. В одній з них можна дізнатися історію водогону, який ще з XIX століття насичує прісною водою Одесу. Друга має вигляд «української світлиці», в якій зібрані предмети побуту віком від ста та більше років. У третій залі можна знайти стародавні човни: експозиція зовсім нова, і в ній ще мало експонатів, проте виставка буде поповнюватися.

Не забувають і про сучасність — окрему залу присвячено роботам біляївських сучасних митців (деякі з витворів можна придбати на місці). Останніми роками музей став однією з найпопулярніших туристичних локацій, і навіть несприятлива економічна обстановка цьому не завадила. Для порівняння, докоронавірусного 2019 року Музей чистої води відвідало 719 туристів, а в 2020-му - вже 1510.
Сприяло цьому й те, що ще задовго до карантину туристи Біляївку знали. У 2017 році тут створили туристично-інформаційний центр, який надавав мандрівникам інформацію про види дозвілля в місті та біля нього. Туристи могли не шукати всю необхідну інформацію в мережі, а зорієнтуватися безпосередньо на місці. Через карантинні обмеження візит-центр працював не на повну потужність, проте його робота в попередні роки відіграла для популяризації місцевого туризму серйозну роль.
Тож Біляївка добре вписалася в концепт поїздок вихідного дня, або ж принаймні в межах країни чи регіону.
Організатор авторських турів: ставка на локальність
Попит на такий туризм зріс, підсумовує організатор авторських турів Олексій Дишлевий. Тож такі місця як Біляївка допомогли триматися на плаву іншим гравцям туристичної сфери – туроператорам та приватним гідам. Налагодження співпраці бізнесу та органів місцевого самоврядування стає питанням популяризації себе, приносить кошти і,часом, дозволяє вижити.

Олексій Дишлевий розповідає, що квітень і травень 2020 року були фактично мертвим для туристичної галузі. Його компанія спеціалізується насамперед на турах вихідного дня по Україні.
Витримати удар допомогла саме орієнтація на внутрішній туризм. Хоча, за словами Олексія Дишлевого, це низькорентабельний напрямок. Ресурсів вимагає багато, а вигода не дуже велика. Щоб щось заробити – треба виконувати великі об'єми. Але ті, хто впорався, відкрили для себе нові можливості.

Згодом виявилося, що саме локальні тури вихідного дня досить стабільні. Так було влітку, щоправда з вересня попит трохи впав – зростала захворюваність і, відповідно, паніка. Одне слово, рік минув нестандартно, великих заробітків не приніс. Але сам факт виживання бізнесу та успішної роботи для багатьох вже є великими досягненням.
«Було багато турів на Кінбурнську косу, національний парк «Тузлівські лимани», пляжі Курортного та Лебедівки. Популярністю користувались поїздки на ферму мушлів, острів Березань. Люди, передусім, хотіли відпочити на природі, подалі від міста», - перераховує нові відкриття Олексій Дишлевий.
Загалом, за період пандемії було розроблено вісім нових турів. Змінювали програму існуючих маршрутів та доповнювали їх новими локаціями Зимовою фішкою відпочинку стало купання в чанах на узбережжі Чорного моря. Через локдаун були побоювання, що деякі поїздки може бути скасовано. В таких випадках туристам або переносять дати, або повертають кошти.

Перевезення відбуваються невеликими організованими групами. Прийом їжі ,враховуючи гастрономічну складову деяких турів, відбувається в закладах харчування з дотриманням всіх обмежень. Більша частина дозвілля проводиться на свіжому повітрі, тому з дотриманням соціальної дистанції проблем немає, розповідає Олексій.
Тож колегам з інших регіонів він рекомендує орієнтуватися на місцевий туризм та ті локації, відвідати які можна за один день. У його випадку вони стали найприбутковішими. Деякі популярні напрямки доповнювалися новими локаціями. Так, гастротур на ферму мушлів цьогоріч вдало поєднали з екскурсією на острів Березань. Був популярним новий тур на Будакську косу, де відпочивальникам пропонували дикий відпочинок на морському узбережжі.
Короткотривалість, бюджетність, екологічність - це сьогодні три кити, здатні утримати вітчизняний туризм на плаву.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
У матеріалі використані фото з особистого архіву Олексія Дишлевого та з офіційної сторінки Біляївського туристичного центру у Facebook
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".