Жан-Ерік де Загон: " У Європейського інвестиційного банку нульова толерантність до будь-якого виду корупції "
13.11.2021
Останніми роками в Україні відбувається багато реформ, які стосуються освіти, медицини, місцевого самоврядування та інших важливих галузей. Чимало з них потребують серйозного фінансування, яке не завжди можна надати з місцевих бюджетів. На допомогу тут приходять кредити, частину з яких Україні надає Євросоюз.

В нашому суспільстві до таких фінансових зобов'язань ставлення досить неоднозначне, проте вони допомагають реалізовувати багато проектів прямо сьогодні. Про це й ми поговорили з Жаном-Еріком де Загоном, головою представництва Європейського інвестиційного банку в Україні, який днями перебував з робочим візитом в Одесі.
Доброго дня. Скажіть, чим цікавий Одеський регіон для ЄІБ?

В першу чергу, наша робота спрямована на Україну в цілому. Ми орієнтовані не на якийсь конкретний регіон чи місто, а націлені на проекти, які мають відповідати певним критеріям Євросоюзу та нашого банку. Якщо дивитись на країни Східного партнерства, то 60 відсотків всіх наших інвестицій спрямовані саме на Україну.
На які галузі було виділено найбільше грошей?

Загальна сума кредитів, яка сьогодні була виділена нашим банком для України, перевищує 7 мільярдів євро. Тут реалізовано більше 50 спільних проектів, найбільший з них транспортний сектор, в який було закладено близько 2 мільярдів євро. 1 мільярд 300 мільйонів пішло на муніципальний сектор та захист навколишнього середовища. До того ж, 2 мільярди євро було виділено на підтримку малого й середнього бізнесу й більше 500 мільйонів євро – на приватний сектор.
Інфраструктурні проекти ЄІБ в Україні. (Фото - https://www.eib.org)
За якими критеріями обирають отримувачів кредиту?

Найголовніше те, що ми є інституцією Європейського Союзу і все, що ми робимо, пов'язано з підтримкою його цінностей та політики в цілому. Це стосується зокрема і України. Другий критерій полягає в тому, що проект дійсно має бути підготовлений з усіх боків. Третій критерій — проект має відповідати екологічним та соціальним стандартам. Сьогодні світ змінюється дуже швидко, тому ми намагаємось обрати саме ті проекти, які сьогодні можуть принести найбільше користі для України як на даний момент, так і в майбутньому.
Які інвестиційні проекти вже були втілені в життя?

У нас є великий проект на відновлення України, він спрямований на покращення умов життя внутрішньо переміщених осіб, а також надання своєрідної підтримки громадам, які допомагають цим людям. Це такий двосторонній процес, бо з одного боку, ми підтримуємо людей, які потрапили в біду, з іншого — підтримуємо органи місцевого самоврядування, щоб їм було простіше.
А можете навести приклади проектів, запроваджених в Одесі?

Якщо говорити про Одесу, то зараз тут проводяться ремонтні роботи в п'яти муніципальних закладах – у чотирьох міських школах та поліклінічному відділенні Міської лікарні №8. Одна зі шкіл вже завершила ремонтні роботи, три інші перебувають в процесі. Загальна сума інвестицій на вищезазначені проекти склала 4 мільйони євро.
Але найбільше, як ви сказали, Європейський інвестиційний банк фінансує транспортну галузь? Одеса, як я розумію, не виняток.


Так, звісно. Що стосується громадського транспорту, за програмою «Міський громадський транспорт України» (UUPTP) Одеса отримає 20 мільйонів євро. Вони підуть на придбання нових багатосекційних трамвайних вагонів, які оновлять рухомий склад трамвайного парку. Поки що триває оцінка тендерної процедури на відбір підрядника, який виготовлятиме вагони, тендер проводиться комунальним підприємством «Одесміськелектротранс».
Нові тролейбуси закуплені Одесою в рамках співпраці з європейськими фінустановами у 2018 році (фото - omr.gov.ua)
А ще які є цікаві проекти, до яких залучать Одесу?

В нас є великий проект, який називається "Європейські дороги України". В його рамках Одеса теж буде задіяна, коли відбуватиметься реконструкція великих транспортних розв'язок. Одеська область отримає кошти на проведення капітального ремонту ділянки дороги за напрямком Київ – Одеса в Черкаській області, на будівництві північної частини об'їзної дороги міста Львова, і на проведення капітального ремонту ділянки Київ – Одеса в Кіровоградській, Миколаївській та Одеській областях .
Які проекти заплановані в майбутньому?

В планах є один важливий проект з поліпшення енергоефективності, на реалізацію якого закладено 300 мільйонів євро. Він пов'язаний з енергоефективністю муніципальних громадських будівель. Будуть проводитися тендери, сподіватимемося, Одеса візьме в них участь. Я вважаю, що це дуже важливий проект, бо з одного боку, це допомагає зберігати тепло для споруд, з іншого, споживати менше електроенергії в цілому. Для нас політика зеленої економіки дуже важлива, вона та енергоефективність для нас є ключовими цілями.
Хто виступає вашими партнерами?

В першу чергу ми співпрацюємо з Представництвом Європейського Союзу в Україні, бо саме вони допомагають в реалізації проектів, адже наш банк сам по собі є закладом Євросоюзу. Також ми перебуваємо в постійному контакті з державою, органами місцевого самоврядування, бо всі наші проекти безпосередньо пов'язані з ними. Також ми працюємо з місцевими банками, бо для України важливо проводити операції через них. Ми надаємо довгострокові кредити на досить хороших умовах, тому для нас важлива правильна взаємодія з фінансовими структурами. Щоб банки були надійними, що всі сторони договору могли виконувати свої зобов'язання.
Які основні труднощі в реалізації проектів?

Напевно, це процедура закупки, тому що умови дуже жорсткі, яких необхідно повністю дотримуватись. У нашого банку нульова толерантність до будь-якого виду корупції. Ще одна складність — українська бюрократія та її кількість. Згідно з вимогами, ми маємо отримувати велику кількість інформації, враховувати екологічні моменти, соціальну значущість. Це все велика кількість документів, з роботою над якими потрібен час.
Можете навести приклад складнощів?

Згадується реалізація проекту з надзвичайної кредитної програми з відновлення України. В нас було завдання, щоб був наданий повністю готовий розроблений проект. Він мав враховувати всі характеристики, вказівки щодо того, як він буде використаний молоддю, соціальну значущість. І ми побачили, що якщо для великих міст на кшталт Києва та Одеси це посильне завдання. В них є достатньо ресурсів, кваліфікованих кадрів, щоб реалізувати цей проект. А коли мова заходить про менші громади, невеликі містечка, то така робота для них є серйозним викликом, бо їм не вистачає потужностей.
Як пандемія COVID-19 вплинула на діяльність банку?

Якщо говорити про 2020 рік, то ми підписали проектів більше ніж на мільярд гривень, вони не зупинились. Звісно, певний вплив був, однак ми продовжили працювати вже за нових умов. Ми відновлювали дороги, ремонтували школи, впроваджували енергоефективні технології, підтримували малий та середній бізнес. Але знову ж таки, потрібно звернути увагу на те, яким чином реалізовуватимуться проекти в умовах пандемії далі.
На які проекти Одесі варто звернути увагу й чим може допомогти ЄІБ?

В першу чергу Одеса — великий порт. Також варто придивитись до водного транспорту для внутрішніх перевезень в Україні, бо в Одеси є виходи як на інші регіони, так і за кордон. Вона може стати цікавим пунктом в реалізації маршруту водного транспорту. Як мені відомо, сьогодні в Одесі та області існує достатньо хороша стратегія розвитку, де є багато моментів, які я особисто вітаю. І транспортне сполучення, і розвиток рекреаційних зон, туризм, до яких ми б теж хотіли долучитись і за можливості допомогти в їх реалізації.
Спілкувалася:
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".