11.10.2021
Право на землю: що заважає громадам повноцінно розпоряджатись своїми ресурсами?
Cтаном на грудень 2020 року, головне управління Держгеокадастру на Одещині передало місцевим територіальним громадам 9 тисяч 140 земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Території загальною площею 112 тис. 50,5 гектарів перейшли з державної власності в комунальну.

Для багатьох сільських ОТГ це стало довгоочікуваною подією, адже вони отримали право повноцінно розпоряджатись наявними земельними ресурсами. Проте на шляху до цього виникало й продовжує з'являтись багато труднощів, які майже неможливо подолати без підтримки кваліфікованих юристів.
В рамках престуру «Надання безоплатної правової допомоги у сфері земельних відносин», організованого Координаційним центром з надання правової допомоги за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства України, ми разом з іншими регіональними журналістами поїхали аж до Кропивницького щоб дізнатись, як ця проблема вирішується там.

На Кіровоградщині в перших числах жовтня зібрались експерти, від яких можна було довідатись про зміни у законодавстві, дізнатись, з якими юридичними труднощами зіштовхуються місцеві жителі, намагаючись врегулювати земельно-правові відносини. Тим паче, що їх випадки не унікальні для України загалом.
Через проведення в Україні земельної реформи та запровадження відкритого ринку в покупців та власників виникає все більше питань теми землі. Місцеві центри та бюро правової допомоги надають їм консультації, що стосуються змін, запроваджуваних в державі.

Кваліфікована юридична підтримка дозволяє попередити багато проблем, вирішити спірні питання в позасудовому порядку. Найчастіше звертаються за консультаціями щодо виділення земельних наділів, перезаключення договорів оренди, отримання земельних ділянок в спадщину, усунення перешкод в користуванні ними.
"Ми проводимо виїзні консультування в територіальних громадах, люди приходять, звертаються до наших фахівців. Також в нас практикується адресна правова допомога, коли людина, не маючи змоги самостійно прийти до центру, може розраховувати на допомогу за місцем проживання. У нас потужний контакт-центр, який приймає шалену кількість дзвінків, подекуди не можна навіть додзвонитись. А ситуація з COVID-19 дуже вплинула на розвиток наших онлайн-сервісів. Щоб не їхати до офісу громадським транспортом, людина може подзвонити за контактними телефонами, отримати онлайн-консультацію. Також ми відкрили для загального доступу портал WikiLegalAid. Раніше це була закрита система для фахівців, однак ми вирішили зробити її доступною для всіх", - говорить заступник директора Координаційного центру з надання правової допомоги Сергій Ющищин.

Сергій Ющищин
Для Кіровоградщини відкриття ринку землі стало дуже важливим державним перетворенням. Адже це агропромисловий регіон, де 82,7 % всіх територій, а саме 2032,3 тисячі гектарів, відведені під сільськогосподарські угіддя. Цей показник на 13 % вищий, ніж в середньому по Україні. В самій Кіровоградській області проживає майже мільйон осіб, більше половини з яких мають у своїй власності земельні ділянки.

Люди часто звертаються за допомогою до фахівців із земельних питань. Особливо вони потребують підтримки в територіальних громадах, яких на на Кіровоградщині нараховується сорок дев'ять. В зв'язку з тим, що останніми роками Держгеокадастр активно передає їм в комунальну власність земельні наділи, доводиться вчитись багатьом новим речам.
Ідея запроваджуваної земельної реформи мала як своїх прихильників, так і супротивників. Одні люди очікували можливості продавати свої наділи, інші бачили в цьому ризики монополізації від нечесних інвесторів. Через таку нестабільність, від здобуття Україною незалежності до відкриття в ній ринку землі, минуло майже тридцять років.

Ми тільки починаємо йти тим шляхом, який вже давно подолали багато держав. Зміни в земельному законодавстві, з одного боку, дають надію на розвиток, збільшення місцевих бюджетів. З іншого, викликають чимало побоювань на кшталт таких, чи будуть приватні власники ефективно використовувати земельні ресурси, не виснажуючи їх.
Найбільша проблема, за словами фахівців із земельних питань, полягає в недосконалості законодавства. В ньому було й лишається багато "білих плям", через які користувачі земель часто уникають сплати податків, які від них вимагається. З іншого, вони ж через законодавчі прогалини можуть постраждати від від рейдерських захоплень та залишитись ні з чим.

Трохи урегулювала ці проблеми децентралізаційна реформа. Там, де були створені територіальні громади, було більше контролю на місцях та способів захистити землевласників від неправомірних дій. В хитросплетіннях земельного законодавства зараз зможуть зорієнтуватись тільки юристи, які роками працюють в цій темі.
"Земельна реформа в Україні була проблемною з точки зору повноти правового врегулювання земельних відносин. Реформа 1991 року вимагала перерозподілити землі від тих, хто погано працює, до тих, хто краще її використовуватиме. Це завдання було настільки дивним, що представники Верховної Ради випустили в 1992 році ще одну постанову, де вимагали демонтажу виключної державної власності на землю. Запроваджувались принципи плюралізму, крім державної мала бути колективна й приватна власність. В цей час були не зовсім правомірні реорганізації сільськогосподарських підприємств, але ці зміни відбулись, і коли дійшла справа до приватизації виявилось, що самого факту передачі у приватну власність земельну реформу не вирішити", - каже головний юридичний радник проєкту UASA "Підтримка аграрного і сільського розвитку" Павло Кулинич.

Павло Кулинич
Щоб запровадити перехід від командної економіки радянського типу до ринкової, потрібно не тільки передати наділи в руки окремих людей, а створити й таке правове середовище, яке б сприяло ефективному розвитку інституту приватної власності. Коли землевласник захищений, він охочіше розвиває наданий йому ресурс не боячись, що його будь-якого моменту відберуть.

Зараз переважна більшість земель України, близько 60 %, знаходиться в приватних руках. Але юридична обстановка для них досить несприятлива. Існує рейдерство, багато інших речей, які заважають працювати повноцінно. І юридична грамотність населення, його вміння розбиратись в законодавстві є важливою передумовою успіху запроваджуваних змін.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".