Informer.od.ua
Стан децентралізації на півдні України: думки експертів
Реформа децентралізації у нас почалася ще два роки тому. Але, схоже, тільки зараз вона стала набирати обертів. Місяць тому в Україні відбулися вибори депутатів до 201 об'єднаної територіальної громади. З південних регіонів цю статистику поповнили 11 громад Одеської області, 10 – Херсонської , та лише одна – з Миколаївської. Хоча в останній області наприкінці року очікуються вибори до 6 ОТГ. Чим особлива децентралізація на півдні України? Які переваги надає ця реформа звичайним людям? Чого очікувати районам надалі? Відповіді на ці питання «Інформер» вирішив дізнатися від людей, які мають прямий стосунок до децентралізації.
Юрій Ганущак
експерт Реанімаційного пакету реформ
"Об'єднані територіальні громади фактично отримують таку перевагу, як єдиний орган управління. Фактично, це інстанція, що на свій страх і ризик приймає рішення в межах ресурсів, якими володіє ОТГ. Із 490 існуючих районів повинно лишитися не більше сотні. Вони мають включити у себе ті населені пункти, які ще не об'єдналися. Також на них покладені задачі перебирання на себе спільних повноважень із сільськими та районними радами, які не перейшли до ОТГ. В громадах повинна бути спроможність фінансова, інфраструктурна та кадрова. З останніми, на жаль, в них проблем найбільше. Однак при цьому ми спостерігаємо що проекти, які йдуть від громад, достатньо швидко проходять через Мінрегіон. Адже прийшли люди, які недоліки перетворили у можливості та почали працювати. Наразі ми маємо прецеденти громад, які на початку своєї діяльності не були фінансово спроможними, однак за рік-другий довели свою самостійність".
Тарас Кремінь
народний депутат України
"Три роки децентралізації в Україні відкрили можливості для зміни формату наповнення міських бюджетів. Миколаївщина сьогодні, яка за результатами вже першого кварталу мала перевиконання бюджету від 50 до 70 відсотків, може говорити, що вона успішно йде шляхом оновлення та реформування основних напрямків своєї діяльності. Тут, передусім, мова йде про медичні заклади, житлово-комунальне господарство та освіту. Взяти, наприклад, Чорноморську об'єднану територіальну громаду, яка зараз динамічно розвивається. Там відремонтований сільський будинок культури, який єдиний в Миколаївській області має нову опалювальну систему. Також спостерігаю за Куцурубською ОТГ, яка першою в регіоні стала на шлях об'єднання. До речі, нещодавно в Куцурубах відбулися вже другі вибори, після яких до складу громади увійшла Парутинська сільська рада. На її території знаходиться бюджетоутворююче підприємство, завдяки якому відремонтували дороги та встановили освітлення на вулицях ОТГ".
Максим Степанов
голова Одеської обласної державної адміністрації
«За рахунок реформи децентралізації приріст в місцевих бюджетах Одеської області склав 2,7 мільярди гривень. В деяких ОТГ фінансування зросло в 3-4 рази. А найголовніше, що громади тепер самостійно визначають, куди їм спрямовувати кошти. Їм не потрібно добиратися в обласний центр та просити керівництво виділити гроші та дати дозвіл на вирішення тих чи інших питань. Однак хто як не місцеве самоуправління краще розуміє потреби своїх громадян? Ну не може Степанов, Іванов, Петров, знаходячись в Одесі, знати що потрібно жителям району чи області краще за них самих. Наприклад, в Балті почали будувати новий спортивний комплекс, закупили техніку для прибирання снігу, будують дороги у себе в районі. Причому, ми в останньому випадку використовуємо принцип співфінансування: раніше вони цього не могли собі дозволити через брак коштів».
Оксана Сілюкова
координатор Офісу реформ та регіонального розвитку в Херсонській області
«Створення фінансово спроможних громад, які зможуть існувати самі, є одним з найважливіших завдань для Херсонщини. ОТГ мають використовувати всі наявні ресурси та якісно виконувати свої обов'язки, покращуючи якість життя населення. Територіальні громади отримують фінансування, щоб на початковому етапі полагодити дороги, збудувати ЦНАПи, відремонтувати об'єкти соціальної сфери. Проте навіть ці питання, незважаючи на їх гостроту, не являються ключовими. Найголовніше, що в наших громад з'являється можливість фінансувати так звані «проекти розвитку». Вони передбачають вкладання коштів до певних ініціатив та можливість отримання довгострокового прибутку від них».
Володимир Гройсман
прем'єр-міністр України
«Влада повинна повністю включитися до порядку денного реформ в державі. Мається на увазі проведення необхідних змін, які реально можуть покращити якість життя українських громадян. Ми відкрили можливості до нової системи освіти, охорони здоров'я та місцевого самоврядування. Вони повинні бути пов'язаними з економічним життям країни. Дуже важливо, щоб представники місцевого самоврядування та центральної влади розуміли свою роль і місце з точки економічного зростання. Того, що ми зараз маємо, недостатньо. Ми повинні прагнути до 5-7 % зростання ВВП замість наявних 2-3 %. Для цього нам необхідні інвестиції, нормальний бізнес-клімат і доступ приватних підприємців до ресурсів. Об'єднані територіальні громади мають надати умови для створення нових робочих місць. Це допоможе вирішити багато проблем, що виникають перед ОТГ».
Євгенія Генова
експерт з комунікацій Одеського центру розвитку місцевого самоврядування
«Передусім, децентралізація вчить громадян бути відповідальними перед іншими та безпосередньо вирішувати питання, які їх найбільше турбують. Цю реформу багато критикували на вищих рівнях, мовляв децентралізація це та ж сама федералізація, «гра на руку Кремля». Проте вона є гарною та законною альтернативою федералізації. Якщо люди мають можливість вирішувати свої проблеми та реалізовувати нові проекти в складі ОТГ, то в них не виникне бажання відділятися. Чимало побоювань та міфів ходило серед пересічних громадян, однак слово «децентралізація» з кожним роком лякає їх все менше. Вони бачать позитивні зміни, що відбуваються у сусідів, й теж починають прагнути цього».
Тетяна Слюз
голова Державної казначейської служби України
«Однією з найголовніших задач для органів місцевого самоврядування є ефективне розподілення коштів. Треба планувати, а то виходить так, що одним громадам категорично не вистачає грошей, а в інших їх надмірний залишок. Станом на 1 вересня, на рахунках місцевих бюджетів лишається 64,1 мільярди гривень, які ще не розподілені. А гроші, які не реалізовуються до кінця року, повертаються до держбюджету і громада потім не може розраховувати на збільшення фінансування. Тому існує практика, коли виділені гроші намагаються швидко витратити, ремонтуючи дороги восени чи роблячи інші нелогічні речі».
Текст и визуализация
Павел Колотвин
Мария Шевчук
Даний проект виконується за підтримки проекту USAID «У-Медіа», що реалізується міжнародною організацією Інтерньюз.