Існують й інші нюанси. Згадувана вже модель «Анна Ярославна» в півтора-два рази менша реальної середньовічної лодії. Не лише тому, що це репліка реального судна, «фантазія на тему», а й тому, що її розміри підганялися під стандартний грузовий трейлер .
«Спеціально так будували – ширина не більше 2,5 метрів, буквально між бортом човна та стінкою трейлера ледь можна палець втиснути, - говорить капітан Рябоконь. – Це дозволяє вільніше пересуватися європейськими шляхами та не витрачати додаткові кошти. Звичайно нашим колегам з ЄС в цьому плані простіше. Внутрішні кордони символічні, пересувайся хоч каналами, хоч на авто. Та й до нас європейці вже понад 10 років їздять без віз, тому нинішню реформу ми сприйняли як хоча б часткове відновлення рівноваги.
А от у нашому вітчизняному законодавстві дуже багато проблем. Я розумію, що з плавзасобами треба бути обережними (пам`ятаєте трагедію, яка в 2015-му відбулася в Затоці – затонув прогулянковий катер і загинуло два десятки людей). Однак , на мою думку, треба краще контролювати, а не просто забороняти. Зараз , за вимогами регістру, простіше взяти готове судно і трохи переобладнати, а от з такими моделями, як у нас , дуже багато бюрократичних проблем. Оформити все за правилами (хоч круїзний пароплав, хоч десятиметровий човен) – дуже дорого. Тому, хоч як не дивно це прозвучить , наша «Анна Ярославна» не має українського прапору. Ходити тут річками і морем в умовах українського регістру ми не можемо – тільки автоперевезення. А от Європі – будь ласка. Там контролюють, щоб був судовий паспорт, мотор, надійний зв`язок, рятувальні жилети … і , практично, все. Тому зараз наша «Анна Ярославна» стоїть в Брестському порту, за цю стоянку платимо 112 євро на місяць, але це все одно зручніше . До речі, коли везли наш човен у Францію, змушені були ще й залишити грошову заставу за нього у Польщі … але ці кошти хоча б обіцяють повернути.
З такими проблемами стикалися й інші українські колеги -реконструктори. Кожен вирішує питання як може. В когось козацький човен використовували під час зйомок історичного фільму, і це допомогло отримувати дозволи. Хтось каже, що простіше вивезти судно в Болгарію і оформити його вже там – під місцевим прапором. Справді, хотілося б, щоб наше законодавство в цьому плані стало лояльнішим – орієнтуючись на європейські норми».