05 вересня 2021

Одеські медіа нехтують оприлюдненням своїх редакційних політик
Лише 1 із 14 медіа одеського регіону, що увійшли до моніторингу, оприлюднили на широкий загал власну редакційну політику. Це становить 7% від досліджених ЗМІ. До того ж тільки 3 видання публічно розкрили свою структуру власності.
Такі висновки можна зробити на основі вибіркового аналізу 10 онлайн-ЗМІ одеського регіону та 4 телеканалів: «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор», «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». Моніторинг проводився у вересні 2021 року командою Infocrime Одеса.

1
Одеські онлайн-медіа та їх редполітики
Нагадаємо, що під редакційною політикою розуміється певний набір правил, усталений алгоритм поводження з інформацією в конкретній редакції. Саме намагання впровадити прозору, чесну й зрозумілу інформаційну діяльність, яка варта довіри, збільшує аудиторію відповідних редакцій, а, отже, покращує їхнє ринкове становище.

До тих, хто відкрито розмістив свої редполітики, належить онлайн-ЗМІ 048. Редакція видання окремо розмістила цей документ на своєму новинному сайті й чітко прописала принципи роботи та критерії розміщення матеріалів, вимоги до джерел інформації, наданих коментарів та записів інтерв'ю тощо. Таким чином, 048 стало єдиним одеським медіа, яке спромоглося чітко окреслити стандарти своєї роботи.

Усі інші досліджувані одеські медіа в основному розмістили декілька абзаців-візитівок, які здебільшого містять загальні твердження. Так, редакція онлайн-ЗМІ Думська у розділі "Реклама" коротко прописала свою історію, основні метрики та ціни на рекламні послуги. Також є невелике відео про те, чим займається видання, та який відеоконтент воно виробляє.

Одеса.Онлайн в розділі "Про нас" дуже коротко поміж іншого констатує, що в них "працює команда журналістів, готових у будь-який час дня і ночі вирушити на місце подій". Так само сайт видання УСІ у розділі "Контакти" містить короткий абзац про роботу ЗМІ, який, втім, ніяк не виокремлює це видання та не відрізняє його від інших. Те саме можна сказати й про медіа Пушкінська, на головній сторінці якого в самому низу прописано дрібним шрифтом, що воно є "міським новинним порталом", не забувши додатково уточнити про специфіку розміщення матеріалів на платній основі. На сайті видання Топор взагалі вказано, що "у своїй роботі наші кореспонденти дотримуються виключно редакційної політики". Але самої реакційної політики на сайті знайти не вдалося.

Онлайн-видання Бессарабія інформ, хоч і не має оприлюдненої редакційної політики, все ж може "похизуватися" тим, що розмістило інформацію про свою редакцію: імена журналістів та їх посади. Також на цій же сторінці видання розмістило невеликий розділ "Правила сайту".

Три інші досліджувані ЗМІ Таймер, Одесит.юа, Одеса-медіа не містять на своїх вебсторінках будь-яких даних про наявну редакційну політику цих медіа.

2
Вебсайти одеських телеканалів
Оприлюднення редакційних статутів передбачено законом для теле- та радіоканалів. Так, зокрема, стаття 57 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" зобов'язує телерадіоорганізації мати редакційний статут – документ, який затверджується власником телерадіоорганізації та містить вимоги до створення і поширення інформації телерадіоорганізацією.

Однак з 4 одеських телеканалів, які увійшли до моніторингу, жоден не має редакційної політики у публічному доступі. Проте, треба зазначити, що 3 одеські телеканали «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський» натомість оприлюднили інформацію щодо їхньої структури власності. Телеканал Думська ТВ, на жаль, все ще не має оприлюдненої структури власності у публічному доступі, навіть попри вимоги Закону. Проте цей факт все ж не має ніякого відношення до редакційної політики.

Відтак, за результатами моніторингу в цілому 1 з 14 одеських онлайн видань та телеканалів опублікувало інформацію про власну редакційну політику.

Зазначимо, що команда Infocrime Одеса не стверджує, що в решти досліджуваних ЗМІ взагалі немає редакційної політики. Ймовірно, що в певної частини вона наявна, але непублічна. Причини цієї непублічності можуть бути різні, включно з політичною заангажованістю.

З іншого боку, наявність оприлюдненої редакційної політики ще не гарантує її дотримання на практиці. Однак вона демонструє хоча б намір редакції бути прозорими й підзвітними аудиторії та функціонувати на принципах журналістських і етичних стандартів.


*Дослідження проводилося у серпні-вересні 2021 року. Загалом було проаналізовано веб-сайти 14 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор», «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський».

** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.