Невідкладна допомога в умовах медичної реформи
До чого готуватися одеситам?
За даними соціологічної групи «Рейтинг», 20 % українців зазначили зростання рівня медичних послуг в державних закладах. Однак 37 % навпаки вважають, що ситуація стала гіршою, а 32 % не помітили жодних змін. В кожному випадку, тема медичної реформи є для нашого населення однією з найболючіших. Скептики «пророкують» масове закриття лікарень, збільшення смертності населення та інші жахи, які мають прийти за майбутніми змінами.
Попри всі побоювання, ми спостерігаємо появу нових організацій, що прагнуть тільки вдосконалити систему охорони здоров'я. Так кілька років тому в Одесі була створена Державна служба невідкладної допомоги. З'явився кол-центр, що приймає виклики, були закуплені автомобілі, які місцева влада розподілила по центрам санітарно-медичної допомоги та дитячим міським поліклінікам. На цих машинах виїжджають сімейні лікарі та педіатри.
Сенс невідкладної медичної допомоги обумовлений тим, що в Україні розпочалась реформа первинної ланки, з'явилося чітке визначення екстренної та невідкладної медичної допомоги. Екстренні виклики, на які їздить служба 103, як правило обмежені в часі та закінчуються госпіталізацією. Для них найважливіше максимально стабілізувати стан хворого та забезпечити його доставку до лікувального закладу.
Невідкладна медична допомога виїжджає додому до пацієнта, надає необхідну підтримку, а хворий відправляється на реабілітацію та подальшу терапію до свого особистого сімейного лікаря. На сьогоднішній день цей рід медичних послуг надають педіатри та сімейні лікарі, працюючи в режимі дванадцяти годин. З 8 ранку до 8 вечера приймає сімейний лікар і, якщо пацієнт не може навідати його за станом здоров'я, то він може розраховувати на допомогу.
«Допомога пацієнту, за всіма документами, має надаватися постійно. Тож ми вирішили розширити функціонал і в час, коли сімейний лікар не працює, його функції на себе переймає Центр невідкладної допомоги. Він працює в цілодобовому режимі, без вихідних та святкових днів. Щоб жоден пацієнт не вважав себе чимось обділеним у медичній сфері. Машини обладнані дефібриляторами та електрокардіографами, в них є все необхідне для надання екстренної медичної допомоги. Тому що коли їдеш на звичайний головний біль, можеш потрапити на критичну ситуацію, яка загрожує життю», - зазначає медичний директор Центру невідкладної медичної допомоги Олексій Кощук.

Олексій Кощук
З квітня цього року служба невідкладної допомоги виконала більше 14 тисяч викликів. Із них 4 з половиною тисячі викликів було до дітей, а всі інші припали на дорослих. Кол-центр служби з листопада цього року перейшов у цілодобовий режим. Там працюють лікар-педіатр і лікар невікладних станів. За потреби будь-який абонент телефоном може отримати об'ємну та достовірну консультацію за всіма медичними питаннями. При отриманні дзвінка диспетчер дифференціює виклик на екстренний і невідкладний, за необхідності передає його на консультацію до профільного лікаря
Якщо в словах телефонуючого вчуваються якісь нотки тривоги, чуються слова на кшталт «ДТП» і «падіння», то такі виклики в терміновому порядку, переадресовуються до служби екстренної медичної допомоги. З 1 грудня була запущена одна машина в тестовому режимі, яка працює цілодобово. Метою запуску був моніторинг структури та статистики даних. Поки вона така одна, проте в наступному році планується запускати всі 18 машин. Також з початку Нового Року планується закупівля додаткового обладнання, для покращення медичних послуг.
«При лікувальних закладах працюють кабінети невідкладної допомоги. Там завжди знаходиться бригада, яка складається з сімейного лікаря та медсестри. На сьогоднішній день центр має своєму розпорядженні автомобіль, який за необхідності, відвозить чергову бригаду до пацієнтів. Також можна отримати телефонну консультацію і, якщо є така потреба, вдома буде надана невідкладна допомога. Транспорт оснащений всім необхідним для її надання, лікар може визначитися, чи впорається сам, чи є потреба в екстренній медичній службі», - каже директор Центру первісної медико-санітарної допомоги №4 Тетяна Черненко.

Тетяна Черненко
Не кожен хворий може послугуватися роботою відповідної служби. Адже до невідкладних станів відносяться такі, що не загрожують життю, але затруднюють пересування. Це ОРЗ і грип з температурою понад 38 градусів, неускладенений гіпертонічний криз з високим артеріальним тиском. Всі хвороби, за яких пацієнт не може самостійно відвідувати лікувальний заклад. Тоді виникає необхідність у тому, щоб лікар прийшов додому.
За температури 37 градусів пацієнти повинні самостійно приходити на амбулаторний прийом. Там вони мають отримати необхідні інструкції від свого сімейного лікаря, з яким підписали декларацію, хоча з цим можуть виникнути проблеми. Запис до спеціаліста зазвичай робиться наперед, але якщо ви раптово відчули себе зле, а весь час на прийом розписаний, можна звернутися за місцем проживання до того ж кабінету невідкладної допомоги.
Проведення медичної реформи в Україні має велику кількість прихильників та критиків. Одні вважають, що тут вже нема чого руйнувати й треба впроваджувати кращі світові практики, а є й такі, що ідеалізують медицину радянських часів. Проте всі згодні, що наша медицина потребує серйозних змін. За короткий час важко створити масштабні проєкти. Можливо, треба буде вдатися до оптимізації деяких закладів. Але ключовою метою має бути не економія грошей. Найголовніше, щоб населення могло отримувати якісну медичну допомогу, а лікарі – гідну оплату праці.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук