Ламати не будувати:
Які зміни очікують на аріхтектурно-будівельну сферу?
В березі 2020 року була запроваджена реформа архітектурно-будівельної галузі. Зокрема, в Уряді запропонували скасувати ліцензії для виконання будівельних робіт та передбачили персоніфіковані сертифікати відповідальним виконавця. Ці повноваження були передані Міністерству розвитку громад та територій. Зміни корисні та необхідні, враховуючи недосконалість чинної системи. Але й вистачає перешкод, які необхідно буде подолати. Основна складність полягає в тому, що досі незрозуміло, як контролювати об'єкти будівництва.

Запланована реформа ДАБІ стартувала з затримкою майже в півроку. В Уряді досі не не дійшли згоди щодо потрібних змін до нормативних актів. Також немає єдиної думки щодо того, який альтернативний законопроект обрати. Одні з них є недоопрацьованими, а інші фактично погіршують ситуацію, що склалась. Через незрозумілі перспективи, будівельна сфера та чинні органи держконтролю вже сьогодні відчувають на собі значний тиск. При тому що нечесні на руку підприємці відчувають себе за таких умов досить вільно.
За таких умов виникає нечесна конкуренція, де з'являється місце для здачі в експлуатацію недобудованих об'єктів. Найгірше, що недобросовісні підприємці не несуть за свої порушення жодної відповідальності. Однак перед тим, як щось руйнувати, треба підготувати Лишаються питання щодо роботи та координації подальших дій. Оновлена система ще не запрацювала, однак до неї з'явилось багато питань, викликаних законодавчими суперечностями.

Маються на увазі чинні нормативні акти та проекти змін в архітектурно-будівельній системі.Лишається незрозумілим, яких змін зазнають місцеві інспекції. Вони з'явились декілька років тому в рамках децентралізаційної реформи. Передбачалось, що деякі повноваження у галузі містобудування передадуть на рівень громад, від великих міст до невеличких ОТГ.
Тому останніми роками в громадах стали з'являтись локальні державно-архітектурні будівельні інспекції, які отримали повноваження надавати адміністративні послуги в будівничій галузі, самостійно контролювати процеси будівництва, й права забороняти будівельні роботи без належних дозволів та штрафувати порушників.
«Головною задачею ДАБІ була реєстрація дозвільних документів на будівельні об'єкти, та проведення на них перевірок. Мова йде як про планові, так і позапланові перевірки. Прем'єр міністр заявив, що прагне вивести цю систему з державного контролю. Нова реформа передбачає введення приватних інспекторів, що будуть давати дозволи на введенення об'єктів до експлуатації. Це сприятиме збільшенню будівництв та зменшення рівня корупції, бо такі інспектори ризикуватимуть своїм майном. Можна провести аналогію з приватними реєстраторами майна, які почали працювати в 2015 році», - говорить начальник управління ДАБК Одеської міської ради Олександр Авдєєв.

Олександр Авдєєв.​
Державна архітектурно-будівельна інспекція вимагала серйозних змін. Система, що працювала роками, була просякнута корупцією та створювала чимало проблем навіть тим, хто працював та будував чесно. Причина проста – недосконалість документації та нормативних актів, що дозволяло недобросовісним інспекторам вдаватись до маніпуляцій та знаходити підстави, щоб вимагати хабарі. Разом з тим відверті порушники лишалися без контролю, бо «вміли домовитись».

Однак попри видимі недоліки і потреби в реформуванні, фактично це був єдиний контролюючий орган в архітектурно-будівельній сфері. Стару систему зруйнували, а нова ще не встигла запрацювати. Це чудово видно на прикладі Одеси. В 2019 році ДАБК Одеської міської ради провела понад 450 перевірок та виписала штрафів на суму понад 6 мільйонів гривень. Також вона скасувала більше двох сотень дозвільних документів. За аналогічний період цього року цей показник дорівнює нулю.
Реформа системи будівельних структур ще не запрацювала як слід, тому в цей період нечесні на руку будівельні фірми отримали можливість розвернутись на повну. Зараз в Одесі фіксується до 20-30 нахаббудів на тиждень, але через заборону на перевірки чинні структури не можуть з ними нічого зробити. Накладений мораторій фактично заморозив роботу відомства на довготривалому перехідному етапі.Разом з тим ті законодавчі зміни, які запровадив Кабмін, несуть багато позитиву для архітектурно-будівельної сфери.

Прибрано чимало можливостей для маніпуляцій з законодавчої точки зору. Створений єдиний перелік всіх необхідних документів, що треба зібрати для дозволу. Раніше щоб зібрати повний пакет, треба було вивчити безліч нормативно-правових актів з різних питань. Фактично, без помилок зібрати всі необхідні вдавалось тільки людям з великим досвідом в цій сфері. Всі інші припускались помилок, а відповідальні органи не тільки не допомагали, а й користувались людською недосвідченістю,що провокувало новий виток корупції.
«Постанови № 218 та № 219 внесли багато змін. По-перше, був конкретизований перелік документів, який надаватиметься разом з заявою про надання дозволу на будівельнні роботи. По-друге, був скорочений термін на розгляд заяви про дозвіл на проведення таких робіт. Тепер цей строк складає не п'ять робочих днів,а три, з моменту реєстрації заяви. По-третє, були представлені конкретні критерії, за якими органи державного архітектурного контролю перевірятимуть документи. Також деталізовані умови, за яких вам відмовлять у прийомі документів. Така реформа може вивести роботу державного архітектурного контролю на новий рівень, адже сьогодні ДАБК є одним з найкорумпованіших органів в Україні», - говорить одеський адвокат Дмитро Соловйов.

Дмитро Соловйов
Питання контролю за будівництвом – це питання не тільки престижу містобудування, але й безпеки людей. Одеса, на жаль, має чимало прикладів, коли нехтування нормами будівництва призводило до трагедії. Ніхто не буде сперечатися з тим, що існуючій системі архітектурно-будівельного контролю необхідна реорганізація. Як мінімум через те, що минула система не працювала не так, як слід. Однак будь-які нововведення треба доробляти, чи то мова йде про впровадження інноваційних процесів, чи про зміни в законодавстві. Тому хочеться сподіватися що всі питання, які зараз виникають, будуть з часом вирішені.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".