26 листопада 2021

Інформаційні маніпуляції та фейки в одеському інфопросторі — Infocrime Одеса. Результати моніторингу за період 17 травня - 12 листопада 2021 року
З 17 травня по 12 листопада загалом було проаналізовано 41 697 публікацій: 33 943 повідомлення в 14 місцевих медіа, 6 884 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 870 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах.

За результатами моніторингу встановлено, що практично 3% новин в одеському інформаційному просторі містять маніпуляції. При цьому 20% порушень були присутні в новинах про політику (включаючи політичну джинсу), 8,2% маніпуляцій наявні в повідомленнях про пандемію. Практично 10% містили мову ворожнечі та сексизми. 70% виявлених фейків стосувалися політики.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

Найбільше порушень стосувалися відсутності маркування або його неналежного оформлення у матеріалах з комерційною рекламою — 49% від усіх порушень. Значною видалась й чисельність політичної джинси — 13% від усіх порушень. Відзначимо, що найбільше матеріалів з ознаками прихованої політичної реклами зафіксовано в інтересах політичної партії "Наш край", "ОПЗЖ", "Слуга народу" та "ЄС". Присутні поодинокі приклади прихованого піару місцевих політиків та бізнесменів з політичними інтересами. У жовтні та листопаді одномоментно зросла кількість цих новин в інтересах чинного міського голови Одеси Геннадія Труханова, через відкриту кримінальну справу НАБУ проти нього та його команди у міській раді.

Проте головний інформаційний вплив та маніпуляції стосувалися зовнішнього фактору та пропагандистських наративів, які потрапляли у інформаційний простір регіону. Також, неочікувано, в Одесі, де сформований літературний образ інтернаціонального міста, щотижня фіксувалися новини з мовою ворожнечі та сексизми (6,7% та 3,1% відповідно).

Зазначимо, що протягом моніторингового періоду спостерігаються поступові позитивні зміни в роботі місцевих редакцій. Оцінка їх роботи знаходиться далі у цьому звіті.

Важливо зазначити, що цей матеріал є збіркою інформаційних маніпуляцій, що з'явилися в одеських ЗМІ за останні 6 місяців, які становлять 3% від усіх проаналізованих новин за моніторинговий період. Ці найгучніші та найяскравіші приклади наводяться в довідково-інформаційних цілях, для того, щоб експерти мали змогу проаналізувати їх та дізнатися більше про місцевий медіапростір.

1
Політичні фейки та російська пропаганда
Цього моніторингового періоду більше всього фейків у інформаційному просторі регіону зафіксовано від нардепа з Одещини Миколи Скорика (ПП "ОПЗЖ"). В одному зі своїх дописів у Фейсбуці політик стверджував, що через проєкт закону про деолігархізацію «реалізується посил міжнародних фінансових організацій щодо посилення зовнішнього управління». Жодних аргументів та джерел стосовно своєї думки він не надає, а сама заява знаходиться в контексті російської пропаганди. В іншій свої заяві він повідомив, посилаючись на статтю одного з українських онлайн-видань, що вступні заяви українського президента Володимира Зеленського і голови Білого дому Джо Байдена перед їх переговорами покажуть у записі. Проте, самі вступні заяви обох президентів, на відміну від їх переговорів, які проводилися непублічно, транслювалися у прямому ефірі.

Чергова інформаційна маніпуляція містилася у опублікуваному виступі політика у ВР, де він заявив, що "Держава допомагає переселенцям з Афганістану, яких у нас вже тисячі, і виплачує їм колосальні суми". Важливо, що ця думка знаходилася в контексті проблем вимушених переселенців з Донбасу, через що відбувається штучне протиставлення одних біженців іншим. Подібні інформаційні "вкиди" завжди супроводжує мова ворожнечі. Також вже давно був розвінчаний міф про "колосальну" фінансову допомогу емігрантам з Афганістану, які одноразово отримують лише 1500 гривень. Тому в цьому випадку спостерігається ще й перебільшення у заяві нардепа.

Новина на ФБ
Миколи Скорика
Великого резонансу цього року набула новина про проходження есмінця Defender поблизу Кримського півострова та реакції Російської Федерації на цей інцидент. Але, на жаль, ряд одеських ЗМІ, розміщуючи публікації на цю тему дещо зманіпулювали інформацією та "перекрутили" факти. Наприклад, у статті "У британському Міноборони спростували бомбардування курсу есмінця, що йде з Одеси до Грузії, а МЗС України обурюється" вказується, що есмінець після інциденту знаходиться у Перській затоці. Але, дані ресурсу Marinetraffic вказують на те, що була використана технологія GPS-спуфінгу. Тому реальне місцеперебування судна у Перській затоці неможливе. На опублікованій у новині мапі видно, що подібний маршрут подолати просто нереально.

У своєму телеграм-каналі ЗМІ розмістило ще декілька публікацій на цю тему, де були наведені емоційні оцінки та судження, які подавалися як факт. Це проглядається в тезі "Відео без перекладу, але і так ясно, що британські моряки були досить схвильовані". Також помічені ознаки російської пропаганди — вказується, що наведене у пості нарізане відео, отримане від ФСБ, розкриває "усі загадки".

Чергову публікацію з ознаками російської пропаганди було розміщено в одному з одеських видань у статті «Курди на кордоні з Польщею одержують зброю з Донбасу — Лукашенко». Навіть якщо припустити, що українцям треба бути в курсі усіх заяв самопроголошеного Президента Білорусі Олександра Лукашенка, то матеріал як мінімум виглядає не об'єктивним, оскільки в ньому взагалі відсутня позиція України з цього питання.

Новина на "Таймер"
«Похорон молодої людини в Мінську: що потрібно знати?» — саме з таким заголовком була опублікована новина на одному з популярних в Одеській області сайті. Крім того, що новина має ознаки прихованої комерційної реклами (в тексті є згадки про приватну фірму та відповідні послуги), досить дивно виглядає її присутність в одеському інформаційному просторі — за тисячі кілометрів від безпосередньої аудиторії. Чомусь рекламуються послуги поховання лише "молодої людини", що робить це звернення ще більш емоційним. Все це наштовхує на думку, що новина має політичний контекст і спрямована на молодих білорусів та білоруських активістів, які через репресії були змушені переїхати до України та тимчасово оселитися в Одесі.

Вже в іншій публікації "США розгортають ППО в Польщі" через призму російської пропаганди розповідається про розміщення ракетних систем у Польщі, при цьому посилаючись на російське видання "Інтерфакс". Якщо промоніторити телеграм-канал цього ж видання, можна побачити допис про те, що "П'ять військових ЛНР вбиті української диверсійною групою". При цьому журналісти посилаються лише на джерела з окупованих територій. Наприклад, заголовок новини "Допит білоруського опозиціонера луганськими слідчими підтвердив його причетність до «Азову" має стверджувальну тональність і "легалізує" дії луганських (судячи з контексту з т.зв. ЛНР) допитувачів. При цьому текст у повідомленні вже має нейтральний характер і в першу чергу посилається на думку офіційної української сторони з цього приводу. Але в цій новині заголовок виглядає маніпулятивно й знаходиться в контексті інформаційно-гібридної агресії.

Новина у телеграм-каналі

"Таймер Одесса"
Протягом кількох місяців у інформаційному просторі регіону з'являлися тези про те, що міжнародна підтримка України спадає. Однією із найгучніших новин стало повідомлення про нібито позбавлення України безвізу з ЄС. Про це написали й одеські ЗМІ: "Безвіз України з ЄС можуть скасувати: що зараз відбувається". І хоч ці новини й містять посилання на першоджерело Радіо Свобода, вони виявилися фейковими, і припинення безвізового режиму з ЄС наразі чекати не слід. Однак навіть після того, як новина офіційно була оголошена помилковою, одеські видання, на жаль, не зробили спростувань чи оновлень цих публікацій. Замість цього згодом у інших новинах була подана заява Президента ФРН Франка-Вальтера Штайнмаєра, в якій він із подивом спростував це повідомлення: «Це фейкова новина»: президент Німеччини спростував чутки про скасування безвізу". Інший фейк пов'язаний з новиною "ЄС виключить Україну зі списку безпечних країн — ЗМІ", оскільки, по-перше ґрунтується вона на приватному дописі журналіста у Твіттері, а не ЗМІ, як це вказано в заголовку. А по-друге — ця інформація не підтвердилася, і країна на той момент залишилася у списку країн, з якої вакциновані мандрівники можуть вільно подорожувати до європейських країн. Наголошуємо, що публікації заяв високопосадовців, що дають свій коментар з приводу актуальних новин слід додавати до вже наявної публікації, щоб читачі могли відстежити хід подій.

Новина на
"Бессарабия Информ"
У статті "Газ буде: Гриневецький пообіцяв, що проблеми української труби Одеси не торкнуться" у самому заголовку йдеться про протиставлення Одеси та України. Ця ж теза підкреслюється і в тексті статті, де говориться, що Одеська область "є свого роду глухим кутом у газовій системі, а тому однією з найбільш вразливих при зменшенні напору". Відчувається спроба авторів статті звинуватити Україну у проблемах, які можуть спіткати Одесу, попри те, що Одеса та одесити відіграють рівноправну роль у житті усієї країни.

Окремо в інфопросторі щомісячно просувалися тези щодо "нацифікації" півдня України. Так, у новині "Херсонський суд залишив на волі двох любителів Гітлера за підпал синагоги" йдеться про те, що суд виніс звинувачувальний вирок учасникам подій - по чотири роки позбавлення волі із випробувальним строком, але у заголовку сказано, що їх було залишено на волі. Створюється хибна думка ніби злочинці були виправдані. Також у публікації "День міста в Кіровоградській області відзначили виступом дітей- «гітлерівців»" описаний факт того, що на змагання зареєструвалася команда "Гітлерівці". В самій публікації згадується офіційна позиція мера міста, який у своєму дописі у соціальних мережах відзначив, що після бесіди з організаторами, гравці змінили назву. Проте, із заголовка новини складається враження, що команда виступала під початковою назвою. Подібні випадки, коли заголовок змістовно відрізняються від суті новин - одна з найпоширеніших маніпуляцій у ЗМІ. Новина "До ювілею розстрілів в Бабиному Яру встановлять пам'ятник бургомістра Києва при німцях - ЗМІ" посилається на сторінку проєкту, яку вже було видалено. Нещодавній скандал, який розгорівся через плани міжнародного проєкту «Камені спотикання» встановити пам'ятник київському бургомістру часів окупації Києва німецько-фашистськими загарбниками, дійшов і до одеських ЗМІ. Однак проєкт, який, до речі, реалізується за підтримки Посольства ФРН у Києві, вже видалив сторінку з описом пам'ятника, мабуть, переглянувши свої плани. Проте новина на сайті одеського видання так і не була оновлена.

Новина на
"Таймер"
Маніпуляцію є заголовок новини "Декомунізація буксує: в Миколаївській області не дали образити вулицю Терешкової", оскільки відповідно до українського законодавства постать космонавтки Терешкової до декомунізаційного списку не підпадає. Негатив значної частини суспільства щодо цієї людини та вулиць названих на її честь, виник через підтримку Валентиною Терешковою агресивної російської політики стосовно України, та її членства у партії "Єдина Росія" у чинному парламенті РФ. З елементами російської пропаганди є подача новини "Проблема в українській букві: селище біля Південного хочуть перейменувати", оскільки журналісти вбачають проблему не в тому, що місцеві мешканці лише хочуть перейменувати свій населений пункт так, як їм це бачиться, а в тому, що проблеми для них створила "українська літера".

В новині «Щось пішло не так: експорт Одеської області в Європу з часів Євромайдану скоротився на чверть» йдеться про погіршення економічних показників після 2014 року, при цьому використовується емоційна лексика та чомусь маніпулятивно обирається саме цей проміжок часу. Подібний "вкид" спостерігався і в новині «Поголів'я корів в Одеській області з часів Євромайдану скоротилося в півтора раза, свиней - більш ніж втричі». Маніпуляційно виглядає також назва новини "Керувати "Укрзалізницею" найближчі 10 років будуть німці", оскільки вже у самому тексті йдеться про те, що між українською та німецькою сторонами підписаний договір консалтингу. Однак консультування та управління - це різні процеси. Тому основний меседж даного повідомлення зрозумілий — створити відчуття зовнішнього керування країною.

Новина на
"Таймер"
У поле зору нашого моніторингу потрапили новини, які містять елементи російської пропаганди у темах пов'язаних зі здоров'ям та географічним походженням героїв публікації. У новині "Студент з Хмельницької області привіз в Одесу лептоспіроз" наголошується на тому, що студент приїхав до Одеси із Хмельниччини, що на заході України. Подібні повідомлення вже публікувалися на сторінках цього ж видання і в минулому. Тоді регіональна ознака надавалася туристам з коронавірусною інфекцією. Складається враження, що подібними маніпуляціями формується образ того, що ніби все погане у регіон надходить з інших міст країни.

У іншій статті, розміщеній у телеграм-каналі одного із одеських видань, розповідаючи про надзвичайну ситуацію в громадському транспорті столиці, робиться наголос на те, що це "будні європейської столиці". Подібні фрази спрямовані на те, щоб змінити контекст новини та звернути увагу читачів на факти, які мало пов'язані зі змістом публікації. Тож треба бути уважними щодо подібних маніпуляцій. Така маніпуляція неодноразово повторювалась і полягає у зменшенні авторитету столиці країни у мешканців Одещини. Знову ж таки розповідаючи про конфліктну ситуацію на одному з ринків Києва, робиться наголос на те, що це типова ситуація у Києві — "будні європейської столиці". Подібні фрази спрямовані на те, щоб змінити контекст новини та звернути увагу читачів на факти, які мало пов'язані зі змістом публікації. Також це повідомлення знаходиться в контексті російської пропаганди щодо європейських цінностей та формуванні негативного ставлення до них.

З елементами регіонального протиставлення зафіксована новина під назвою "Відпочивальник розбагатів прямо на Білгород-Дністровському ... базарі", оскільки у повідомленні кілька разів наголошується на регіональній приналежності героїв статті (Західна Україна), а термін "супруга западянина" некоректна та взагалі має ознаки мови ворожнечі. Крім того, у новині відсутні джерела інформації, що вказує на неповноту та порушення основних журналістських стандартів.

Новина на
"Топор"
2
Маніпуляції з новинами про ковід та вакцинацію
На початку осені 2021 року одне з одеських видань ретранслювало новину, яка набула широкого розголосу у російських ЗМІ. На широкий загал була винесена цитата Голови Американської торговельної палати в Росії (AmCham) Алексіса Родзянко про те, що компанії з США "в тому числі" є серед тих, з якими Російський фонд прямих інвестицій нібито веде перемовини щодо розміщення виробництва вакцини Супутник V. Ніякої конкретики Родзянко не назвав. Але російським ЗМІ було досить і його неоднозначної відповіді, яка ще й ґрунтується на інформації від урядової інституції, для роздмухування інфоприводу. Подібні публікації не мають перевірених джерел інформації, не містять об'єктивності у висвітленні новин, адже ніяких коментарів від зацікавлених у такій співпраці американських фармкомпаній наведено не було, незрозумілим є і статус таких переговорів. Крім того, заголовок новини одеського медіа містить маніпуляцію (узагальнення) через використання назви країни без згадки того, що можлива зацікавленість стосується приватних компаній з США, а не їх державних органів.

Зафіксовані в ході моніторингу кілька маніпуляцій, пов'язаних із вакцинацією. В новині "Одесити бояться індійської вакцини від коронавіруса і вважають за краще південнокорейську" не надається конкретна цитата будь-кого, де йшла б мова саме про відчуття страху стосовно індійської вакцини. Присутня думка директорки одеського центру первинної медико-санітарної допомоги Тетяни Черненко, що "одесити не вважають Covishield і AstraZeneca-SKBio однаковими та в рівній мірі безпечними".

Новина на
"Таймер"
Вирваною з контексту можна вважати назву новини "При виїзді на працю в Польщу мешканців Одеси будуть вакцинувати на кордоні", оскільки в першоджерелі йдеться про всіх громадян України, а не лише одеситів. Одне з одеських видань опублікувало дані, які вивчив "відомий інфекціоніст". У статті "Скільки тримається імунітет у перехворілих на коронавірус: український інфекціоніст озвучив свіжі дані" герой зазначає, що нібито "на цей час вакцинація перехворілих на ковід-19 втрачає свій сенс, адже вони не хворіють повторно". Але у статті не наводяться будь-які інші точки зору щодо цього твердження. Зазначимо, що для того, щоб наведена інформація була дійсно об'єктивною, виданню слід було долучити коментар інших медичних працівників з цього питання. У новині "Ефективність вакцини не пов'язана із новими штамами COVID. Чому Pfizer перестав працювати та захищати від вірусу " заголовок не відповідає змісту. Оскільки в тексті повідомлення йдеться про зменшення чисельності антитіл після вакцинації через 6 місяців, а не про те, що вакцина "перестала працювати".

Новина на
"Бессарабия Информ"
Такі публікації, як "Данія віддала Україні заборонену у себе вакцину - Зеленський подякував" наголошують лише на тому, що Данія тимчасово заборонила використання вакцини AstraZeneca для своїх громадян, в той час, як у всіх інших країнах ЄС такі обмеження відсутні. Це рішення однієї країни і тим паче не вказує на загальну небезпеку самої вакцини.

Новина на
"Таймер"
3
Емоційна лексика та оціночні судження
Крім політики та вакцинації, достатньо зафіксовано випадків маніпуляцій і на соціальні теми. Більшість з них пов'язані з надмірною емоційністю. Наприклад, назви новин "За тиждень в Одеській області зникло 20 дітей" (новина від 24 травня 2021 року), Минулого тижня на Одещині зникли 16 дітей (новина від 4 жовтня 2021 року) та "Всього за тиждень на Одещині зникли два десятки неповнолітніх" (новина від 11 листопада 2021 року), взагалі викликає панічну реакцію у будь-якої здорової людини. Проте вже у самих новинах йдеться про те, що всі крім однієї дитини зниклі діти були знайдені у короткий проміжок часу. Подібна маніпуляція з метою викликати емоційну реакцію у читача — один із найтиповіших прикладів порушення журналістських стандартів. Нагадаємо, що згідно результатів дослідження «Україна: дослідження споживання та сприйняття медіаконтенту», реалізованого Thomson Reuters у 2021 році, 48% респондентів зізналися, що читають лише заголовки. Це означає, що ЗМІ потрібно відповідальніше ставитись до оформлення назв публікацій. Спотворення змісту заголовку може сприяти розповсюдженню неправдивої інформації у суспільстві та значно посилити його поляризацію.

Новина на
"048.ua"
Так, наприклад, у новині "Англійські фанати влаштували побоїще після програшу своєї команди" кореспонденти посилаються на відео з Інтернету, яке не відповідає суті новини. Програш англійської команди у фіналі ЄВРО 2020 відбувся пізно вночі, а на відео чітко видно, що бійка сталася вдень. Це, по суті, є маніпуляцією і порушенням журналістських стандартів. Прикладом використання емоційної лексики у заголовках статей, є новина "Через примхи міністерства освіти одеським учням доступна тільки спрощена версія електронних підручників". Автори використовують обурливий зворот "через примхи", який не є прямою мовою ні одного з героїв/героїнь цієї новини. Тому це твердження є суто проявом емоційності самих авторів матеріалу.

Новина на
"Думская"
Лише на одному дописі у Фейсбуці ґрунтується повідомлення "Долар по 30: в Україні прогнозують стрімке знецінення гривні". В новинах з такими суспільно важливими темами необхідні позиції різних експертів. Те саме порушення журналістських стандартів виявлено і в новині «Закони економіки не працюють: ціни на хліб в Україні будуть зростати кожен місяць», оскільки у повідомленні присутня лише одна думка експерта й відбувається змішування фактів і оціночних суджень ("ціни живуть самостійним "життям""). Судження редакції подаються як факти у частині новини з назвою "Продовження пригод Міхо в Грузії". Такі фрази, як "ланцюгові пси режиму" та "голодування піде на користь політику", виглядають маніпулятивно.

Новина на
"Бессарабия Информ"
В одній із новин першість Одеської області за кількістю захворювань ВІЛ та туберкульозом була пов'язана винятково із бідністю та безробіттям: "Наслідок бідності та безробіття: Одеська область очолила антирейтинг України за кількістю хворих на ВІЛ та туберкульоз". Експерти у тексті статті вказують, що така ситуація також пов'язана з географічним положенням регіону: "Одеська область - прикордонна, до того ж є туристичним регіоном - це призводить до більшого поширення ВІЛ-інфекції". Однак у заголовку статті ми бачимо зовсім інше маніпуляційне твердження.

Новина на
"Бессарабия Информ"
4
Мова ворожнечі у «інтернаціональній Одесі
Під час даного моніторингу ми неодноразово помічали упереджене ставлення до гостей міста з боку певних редакцій. Особливо це використовується, якщо туристи вчиняють якісь протиправні дії. Так, у новині "У Київському районі гість міста з Дніпропетровської області намагався продавати наркотики" увага занадто фокусується на тому, що герой новини — не місцевий мешканець. Через це створюється помилкове судження, що одесити такими речами не займаються, і наркоманія у місті відбувається саме через приїжджих.

Такі публікації виявилися досить поширеними в одеському медіа просторі (6,7% від усіх порушень). Так, у трьох публікаціях одного і того ж ЗМІ "Троє харків'ян вкрали з автомобіля одесита більше трьох тисяч гривень (фото, відео)", "Житель Тернополя заліз у вікно до сплячої одеситки, зачинив її у кімнаті та пограбував", "Житель Луганської області наніс 21-річному одеситу тяжкі ножові поранення в живіт заради кишенькових грошей та телефону (фото, відео)" особливо акцентується увага на походженні героїв цих новин, що, як мінімум, не має особливого значення при подібних обставинах. Те саме порушення журналістських стандартів наявне й у новині "В Аркадії грабіжник із Закавказзя напав на туриста".

Новина на
"Odessit.ua"
Новина на
"Odessa online"
У заголовку новини "Селянин влаштував п'яні покатушки на човні в Аркадії і попався водній поліції" наголошується на походженні туриста з невеликого населеного пункту Одещини. В тексті повідомлення згадується про те, що відпочивальник порушив закон і отримав відповідне покарання, але заголовок повідомлення має образливий характер і знаходиться в контексті поширеного в Одесі стереотипу, що туристи з віддалених регіонів та селищ поводять себе безкультурно, смітять та порушують спокій містян. Безпричинно на географічному походженні правопорушниці фокусуються й журналісти у повідомленні "В Одесі затримали 19-річну киянку з партією наркотиків". Знову ж таки в новині окремо згадується, що дівчина приїхала відпочити до Одеси.

В іншій новині вже йдеться про те, що "Міський голова Рівного збирається «упакувати в автобус» циган і вивезти з міста", при цьому міський голова Рівного, називає "циган" саме "ромами". Тож на додачу до дискримінаційної риторики, подібне використання емоційно забарвленої лексики у заголовках є маніпуляцією.

Новина на
"УСИ"
Але крім ромів дискримінації піддавалися й інші групи населення та національності. Наприклад, у статтях "У Затоці 23-річний житель Сум зарізав «заробітчанина»", "В Одесі виходець з Африки намагався зарізати азіата" та "У центрі Одеси зносять незаконну мансарду громадянина США і ізраїльтянина" беззмістовно у контексті подій використовуються факти походження героїв, які переносять на задній план головний меседж та суть повідомлення і які здатні вплинути на ставлення читачів до цих публікацій. Подібні маніпуляції є порушенням журналістських стандартів з метою вплинути на зацікавленість аудиторії, шкодячи при цьому якості публікацій та точності передачі інформації. Та сама тенденція присутня у повідомленнях "Хотів кращого життя»: в Одеській області затриманий гамбієць", "На кордоні в Болградському районі затриманий громадянин Гамбії" та "Ще трьох порушників міграційного законодавства, виявлених в Одесі, виселять з країни" (є згадка лише про узбека) журналісти занадто фокусуються на походженні порушників державного кордону, що спотворює для читачів розуміння новини та підвищує рівень негативу до представників інших національностей, навіть до тих, які живуть в країні відповідно до встановлених норм, платять податки та не порушують закони.

Новина на "УСИ"
та "Одесса медиа"
Елементи мови ворожнечі також містить назва новини "Поляки прислали в Україну індичку і курку з сальмонелою", оскільки дана продукція була завезена приватними підприємцями з України та Польщі, серед яких могли бути й представники інших держав та національностей. У новиі "Небезпечна китайська харчова добавка могла потрапити на прилавки одеських магазинів" наводяться факти імпорту в Україну неякісної продукції. Проте у заявах Держспоживслужби не йдеться про те, що такі товари знаходяться у вжитку або продажу. Зі слів служби, такі партії вже виявлено та локалізовано, тому тут не йдеться про ризики розповсюдження неякісної продукції по всій Україні. Однак заголовки обох статей наштовхують саме на цю думку та перебільшують масштаби подій.

Новина на
"Таймер"
5
"Особливі" одесити
Протягом всього моніторингового періоду зафіксовано значну кількість новинних матеріалів, які штучно виокремлюють одеситів та присвячують їм новини, які стосуються усіх мешканців України. Пресрелізи, які стосуються усієї країни, адресовані виключно одеситам у публікаціях "Митне оформлення легкових авто одесити можуть зробити онлайн", "У Єгипті одеським туристам потрібно надавати QR-код про вакцинацію" тощо. Інколи деякі заголовки через регіональне "переформатування" виглядали досить комічно, як от у статті "Наближається руйнівний шторм Ельза. Мешканцям Одеси краще відкласти поїздку до Флориди". У новині «Проливні дощі та холод погубили в садах одеситів близько 80% врожаю черешень» згадується експертна думка, яка описує ситуацію по всій країні, а не лише в Одеській області.

Новина на
"Odessit.ua"
Використання загальноукраїнських усереднених даних щодо окремого регіону спотворює статистику та розуміння реальної ситуації в конкретному місці. Річ у тому, що новини, які розраховані на широкий загал, подаються як ті, що стосуються виключно одеситів. Через це самі новини та їх заголовки інколи втрачають сенс або він суттєво змінюється. Так у повідомленні "На двох грецьких островах одеситам доведеться відпочивати без музики в закладах і тільки вдень" взагалі йдеться про обмеження які стосуються місцевих мешканців та туристів з усього світу. Ніхто лише для одеситів не вносив жодних обмежень.

Подібна маніпуляція криється й у новині "Одеситів закликаються покинути Афганістан", оскільки воно засновується на офіційному документі МЗС України, де окремо про одеситів нічого не пишеться.

Новина на
"Odessit.ua"
Новина на
"Odessit.ua"
6
Сексизми заполонили місцеві медіа
Декілька місцевих ЗМІ продовжують використовувати терміни "нічні метелики" та "проститутки" у своїх кримінальних хроніках. Ці вислови є недоречними та містять дискримінаційну термінологію. "Нічні метелики" - це комахи, а не секс-робітниці. Тому замість них простіше та правильніше за необхідності було б написати про "секс-послуги", що відповідає сучасним журналістським стандартам.

Відзначимо, що згаданий вже нардеп з Одещини від ОПЗЖ Микола Скорик на своїй сторінці у Фейсбуці опублікував досить суперечливий допис про небажаність присутності жінок у віп секторі на стадіоні в Одесі під час важливих матчів місцевої команди "Чорноморець". "Якось один з тодішніх керівників податкової прийшов з дівчиною і гра не йшла. Старші товариші порекомендували дівчині піти і в підсумку ми виграли", - дослівно йдеться в дописі у нардепа.

Також новина про нещодавно призначену директорку Білгород-Дністровського морського порту також містила сексизм у заголовку. Напевно редакція ЗМІ була занадто здивована статтю очільниці, про що й прямо повідомила: "Білгород-Дністровський морський торговельний порт очолила жінка". З елементами сексизму опублікована новина "У райвідділку на Грецькій безхатько напав на жінку-поліцейську", оскільки зайве виглядає уточнення статі поліцейської. Все ж таки, ніхто не пише, що "чоловік-поліцейський" затримав злодія.

Новина на
"Бессарабия Информ"
Зафіксовані ще дві новини з сексистським трактуванням кримінальної хроніки. В одній з них причина п'яної бійки чоловіків фокусується не на алкоголі, а на "давній образі, що була спровокована жінкою". В іншій грабіжник пояснює свій вчинок сваркою з жінкою. Назва новини «Уродженець Татарбунар під час п'яних посиденьок вбив дружину знайомого, що відмовила йому в «продовженні вечора», і втік до Одеси» фокусується не на факті вбивства жінки, а на тому, що вона «відмовила» чоловіку і, можливо, через це й загинула. Подібне порушення стандартів й змістовна маніпуляція криється й в заголовку «В селі на Одещині 40-річний чоловік встромив ножа в шию місцевій мешканці, що його відвернула».

Новина на
"УСИ"
Новина на
"Одесса медиа"
Практично кожного тижня зустрічалися дискримінаційні маніпуляції й у новинах з надзвичайними подіями та аваріями. Так одне одеське видання опублікувало повідомлення із назвою "Підпалив будинок залицяльника дочки", а інше писало про те, що "Автоледі влетіла у стовп на Агрономічній". Сексизм присутній у заголовку новини "Вночі п'яна автоледі з дитиною у салоні влетіла у вантажівку". Сексистська лексика використовувалася журналістами у новині "Збила на смерть вагітну собаку: в Кілії жителі вчинили самосуд над автоледі" та у продовженні цієї теми — "Автоледі, над якою вчинили самосуд жителі Кілії за збиту на смерть собаку, розповіла свою версію розвитку подій". Відповідно до сучасних стандартів використання терміну "автоледі" є недопустимим, оскільки принижує особистість жінок за кермом. В обох новинах є прояви сексизму, бо фрази на кшталт "залицяльник доньки" та "автоледі" є недоцільним образливим фокусуванням уваги на статі героїнь повідомлень, що може негативно вплинути на сприйняття читачами висвітлених подій та відвести від їх суті.

Новина на
"Odessit.ua"
Також у новинах "Підірвав себе гранатою: нерозділене кохання стала причиною смерті чоловіка в Одеській області", "В Одеській області сержант ВСУ повісився на дереві через сварку з дружиною" використовуються твердження та звороти, які вказують, що суїциди відбулися лише через жінок.

У повідомленні "В Білгород-Дністровському районі вода забрала життя чотирирічної дитини" формується думка, що трагедія відбулася через те, що жінка "відволіклася". При цьому у новині згадується, що на пляжі також був присутній чоловік, поведінка і роль якого у цій події проігнорована. Відповідно до українського законодавства, виховання дітей лежить рівномірно як на чоловікові, так і на жінці.

Подібним прикладом також є публікації, приводом для яких стала відмова жінки, яка мешкає у Білгород-Дністровському від своєї дитини у пологовому будинку: "У Білгороді-Дністровському мати залишила немовля в пологовому будинку: вже вдруге". Нагадаємо, що в подібних випадках слід, як мінімум, надати більше деталей про ситуацію та її героїню, залучитися додатковими коментарями, щоб уникнути узагальнень. Наприклад, в обох публікаціях немає жодної згадки про те, хто батько цієї дитини та які саме умови спонукали жінку віддати дитину тощо. Крім того новина ґрунтується на повідомленні чиновниці у соціальних мережах, що само по собі вже не досить етично, оскільки в таких чуттєвих темах має дотримуватися анонімність, психічна безпека жінки та дитини. Надмірний інформаційний тиск взагалі може вплинути на те, що жінки, які не готові вирощувати дитину, втратять довіру до органів опіки та в кризову ситуацію приймуть неправильне для здоров'я та життя дитини рішення.

Завершується цей огляд гомофобним дописом у Фейсбуці депутата Одеської міськради Олексія Єремиці, який пропонує зайти в НАТО "не через ПДЧ, а через задні двері", візуалізуючи думку райдужним прапором. Слід відзначити, що цей допис регіонального політика від ОПЗЖ також знаходиться в контексті інформаційно-пропагандистської агресії проти України. Схожа маніпуляція із заголовком використовується й у статті "Противникам ЛГБТ-маршу в Одесі обрали покарання", адже, по-перше, суддею був обраний запобіжний захід — домашній арешт, який не є видом покарання. По-друге, акцент у заголовку вказує на те, що "противники" нібито були затримані саме через свою громадську позицію стосовно ЛГБТ-маршу у день його проведення. Хоча насправді затримання відбулося через те, що герої статті напали на поліцейських вже після проведення маршу за що й були притягнуті до відповідальності.

Новина на ФБ
Олексія Єреміци
7
Зміни відбуваються
В ході реалізації проєкту були виявлені позитивні тенденції. Протягом моніторингового періоду траплялися випадки використання сексистських висловлювань у заголовках деяких новин ("проститутка" тощо). Але після оприлюднення подібних порушень і надання наших рекомендацій редакціям відповідних ЗМІ, одразу кілька ЗМІ почали використовувати більш етичні терміни, відповідно до сучасних стандартів ("секс послуги", "секс працівниці"). Така ж ситуація склалася з використанням некоректного терміну "цигани", який згодом ряд одеських ЗМІ замінили на "ромів" та "ромську національність".

Новина на
"048.ua"
Новина на
"Бессарабия Информ"
Хотілося б відзначити одеське ЗМІ, яке після виявлених порушень, все ж стало більш прискіпливо ставитися до своїх публікацій і частіше використовувати фемінітиви. Це видно в таких статтях, як "Одкровення таксиста: діти в багажнику, втрачені діаманти, питання життя і смерті" (використовується фемінітив "пасажирка"), "В Одесі дві липові співробітниці водоканалу обікрали пенсіонера" (фемінітив "співробітниці"), "Жителька Подільська постраждала у пожежі" (фемінітив "жителька") тощо. Також у новинах "Пухнастість зашкалює: одеська ветеринар врятувала сімейство білок і шукає їм родину", "Кілійська поетеса відзначила своє 100 річчя" використовуються нетипові для одеських ЗМІ фемінітиви.

Новина на
"Бессарабия Информ"
Також протягом цих місяців спостерігалося поступове зменшення акцентування на походженні і національній приналежності героїв та героїнь кримінальних хронік. Існує також тенденція до збільшення вірного маркування комерційної реклами.

Новина на "УСИ"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 17 травня по 12 листопада 2021 року. Загалом було проаналізовано 41697 повідомлень в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили дописи у Фейсбуці 6 місцевих політиків.


З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.


** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.