За результатами моніторингу встановлено, що практично 3% новин в одеському інформаційному просторі містять маніпуляції. При цьому 20% порушень були присутні в новинах про політику (включаючи політичну джинсу), 8,2% маніпуляцій наявні в повідомленнях про пандемію. Практично 10% містили мову ворожнечі та сексизми. 70% виявлених фейків стосувалися політики.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "
Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*
Найбільше порушень стосувалися відсутності маркування або його неналежного оформлення у матеріалах з комерційною рекламою — 49% від усіх порушень. Значною видалась й чисельність політичної джинси — 13% від усіх порушень. Відзначимо, що найбільше матеріалів з ознаками прихованої політичної реклами зафіксовано в інтересах політичної партії "Наш край", "ОПЗЖ", "Слуга народу" та "ЄС". Присутні поодинокі приклади прихованого піару місцевих політиків та бізнесменів з політичними інтересами. У жовтні та листопаді одномоментно зросла кількість цих новин в інтересах чинного міського голови Одеси Геннадія Труханова, через відкриту кримінальну справу НАБУ проти нього та його команди у міській раді.
Проте головний інформаційний вплив та маніпуляції стосувалися зовнішнього фактору та пропагандистських наративів, які потрапляли у інформаційний простір регіону. Також, неочікувано, в Одесі, де сформований літературний образ інтернаціонального міста, щотижня фіксувалися новини з мовою ворожнечі та сексизми (6,7% та 3,1% відповідно).
Зазначимо, що протягом моніторингового періоду спостерігаються поступові позитивні зміни в роботі місцевих редакцій. Оцінка їх роботи знаходиться далі у цьому звіті.
Важливо зазначити, що цей матеріал є збіркою інформаційних маніпуляцій, що з'явилися в одеських ЗМІ за останні 6 місяців, які становлять 3% від усіх проаналізованих новин за моніторинговий період. Ці найгучніші та найяскравіші приклади наводяться в довідково-інформаційних цілях, для того, щоб експерти мали змогу проаналізувати їх та дізнатися більше про місцевий медіапростір.