Гендерний баланс в українських медіа
Жінки становлять понад половину – 54% – населення України. Але з вітчизняних новинних матеріалів про це ніколи не здогадатися, бо в них жінки з'являються у менш ніж третині матеріалів. Не секрет, що медіа можуть як перешкоджати, так і прискорювати структурні зміни, спрямовані на досягнення гендерної рівності. Тож нерівність у суспільстві відтворюється і в медіа. Ця нерівність стає ще більш помітною, коли йдеться про присутність жінок у медіаконтенті як з точки зору якості, так і кількості. Отака от складається ситуація. Тож розберімося у ній!
23 квітня 2021
1
Чому суспільству шкодить гендерний дисбаланс у ЗМІ?
Моніторинг 20 найпопулярніших загальноукраїнських інтернет-видань, п'яти друкованих видань та одинадцяти загальнонаціональних телеканалів, який провели громадські організації "Інститут масової інформації" та "Детектор медіа" у вересні 2020 року, виявив, що українські медіа цитують жінок як експерток лише у 24% матеріалів. Водночас чоловіки в ролі експертів виступають утричі частіше – у 76% матеріалів. Залучення жінок як героїнь матеріалів трапляється у 35% випадків, водночас чоловіки як герої згадуються у 65% матеріалів. Відтак жінки майже не фігурують у матеріалах на політичні та економічні теми, у сюжетах про бойові дії в Донецькій і Луганській областях. Найчастіше жінки є героїнями сюжетів та матеріалів соціального спрямування, потрапляють до теленовин як жертви нещасних випадків і насильства, зображуються в традиційних ролях – як волонтерки, вчительки, матері школярів, продавчині, пенсіонерки, медичні працівниці та працівниці культурної сфери, а також як сексуальні об'єкти або представниці шоу-бізнесу.

Найчастіше згадки про героїнь в онлайн-медіа були в матеріалах на тему шоубізу (28,7%), у новинах на міжнародну тематику (27,2%) та в кримінальній хроніці (9,4%). Що ж до експерток, то на їхні коментарі можна натрапити лише в кожному п'ятому матеріалі: в середньому це 19% експерток проти 81% експертів.

За даними того ж дослідження, жінок практично не запрошують в якості гостей до студій соціально-політичних ток-шоу на центральних українських телеканалах. Протягом періоду моніторингу було зафіксовано лише 2 запрошені до студії жінки, порівняно до 40 чоловіків. Окрім того, протягом моніторингу телеканали не запросили до студій ток-шоу жодної жінки-експерта.

У деяких жовтих медіа показник гендерного балансу героїнь проти героїв може здаватися більш-менш гендерно збалансованим. Однак якщо детально досліджувати кожен матеріал таких медіа, то помітно, що ці медіа насичені шкідливими секситськими, принизливими словосполученнями, лексикою та заголовками щодо жінок. Деякі медіа все ще хворіють на сексизм та дискримінацію, тому говорити про гендерний баланс на таких ресурсах не варто.
Яна Машкова
експертка ІМІ
В Україні упередженість проти жінок виявляється ще й у тому, що ролі, в яких вони фігурують у новинних матеріалах, зводяться до жертв чи секс-бомб – у політиці, шоу-бізнесі чи в спорті, відзначає у своїй статті "Чому жінкам шкодить недостатня представленість у ЗМІ" Марія Дмитрієва. Загалом зовнішність жінок у медійних матеріалах отримує чимало уваги – ніби від того, наскільки ретельно жінка відповідає панівним естетичним вимогам та дотримується заведених у суспільстві вимог до власного зовнішнього оформлення (макіяж, дрес-код, взуття на підборах, добір сумок та аксесуарів), залежить суспільна оцінка її фахової діяльності. За даними щорічного Індексу глобального гендерного розриву (Global Gender Gap Index), цього року Україна посіла 74 місце зі 156 країн, знаходячись у компанії Польщі та Північної Македонії. Хоча ще кілька років тому обіймала 64 позицію. Регресуємо.

2
Що думають самі медійники?
У свою чергу, голова Комісії з журналістської етики Андрій Куликов визнав, що дійсно часто у відсотковому співвідношенні редакції не дотримуються чітких пропорцій, часто у студії каналів чи на радіо запрошують чоловіків, але це може бути тому, що просто так склалися обставини, що саме цей спеціаліст може найкраще пояснити чи прокоментувати тему і не завжди варто через це панікувати. «Якщо виникає враження, що запрошений експерт або експертка є насправді не фахівцями у своїй галузі, то це свідчення того, що ми не доклали максимум зусиль для пошуку людини, перш за все, яка має головне — ознаки фаховості, корисності, цікавості», - сказав Куликов. Голова Комітету ВР з питань свободи слова та інформаційної політики Вікторія Сюмар визнала, що дисбаланс дійсно існує, водночас нині на телебаченні значно більше жінок політиків та експертів, ніж було.

Проте проблема криється значно глибше – це і відсутність у багатьох сучасних журналістів бажання визнавати сам факт існування гендерних проблем, зверхній підхід до їх аналізу, елементарне незнання предметного поля та термінології, низька професійна рефлексія. Аналізуючи ситуацію, що склалася, Інститут Масової Інформації дослідив також питання щодо причин подібної генденої нерівності у ЗМІ. Відтак 78% журналістів, які не стежать за балансом чоловіків і жінок у своїх матеріалах, аргументували це тим, що для них важливі спеціалісти, а не їхня стать. Такими є результати анонімного адресного опитування медійників, яке було проведено у лютому цього року. Ще 7% заявили, що не бачать проблеми, бо медіа достовірно відображають картину з балансом у суспільстві. 5% респондентів-медійників, які не стежать за балансом, вважають, що жінки і чоловіки мають свої ролі й гендер нам "штучно нав'язує Захід". Ще 2% медійників зазначили, що в Україні "прихований матріархат", тому гендерного балансу в медіа дотримуватися непотрібно.

Журналісти часто самі не розуміють, коли ми говоримо на ці теми, яка ж до них претензія, вони не розуміють корінь проблеми і це означає, що треба проводити якусь просвітництву роботу, в тому числі серед журналістів.
Діана Дуцик
виконавча директорка Детектор Медіа
На запитання, що б вас спонукало стежити за гендерним балансом експертів та героїв у ваших матеріалах, 37% медійників зазначили, що потрібна публічна підтримка гендерної політики на рівні держави та приклад з боку високопосадовців. На другому місці – вимога / підтримка керівництва медіа (23%). І на третьому – якщо медіаспільнота вважатиме дотримання гендерного балансу трендовим (22%). Водночас 21% медійників зазначив, що їх ніщо не спонукає дотримуватися гендерного балансу в їхніх матеріалах. І ще 15% опитаних медійників вказали, що їм бракує інформації на тему гендерного балансу, щоб зрозуміти, для чого це потрібно.

В той же час основними причинами, що заважають жінкам-експерткам бути публічнішими, є брак часу (30%), страх критики та булінгу, особливо в соцмережах (27%), і недовіра до медіа (23%). Такими є результати анонімного опитування жінок-експерток, що провів Інститут масової інформації 4–10 червня 2020 року.

3
Сучасність проти стереотипів
Невидимості та непомітності жінок сприяє й небажання користуватися фемінітивами навіть там, де вони потрібні, незважаючи на ухвалені на державному рівні зміни до чинного правопису. Фемінітиви є питомою рисою всіх слов'янських мов, зафіксовані в словниках української мови (і російської також) останні кілька сотень років і жодним чином не суперечать мовній нормі.

За рекомендацією Комітету міністрів Ради Європи щодо гендерної рівності та медіа, варто ввести обов'язковий курс гендерної рівності в програму підготовки журналістів, починаючи з першого року навчання. А ви як думаєте? :)

3 рекомендації від ІМІ щодо дотримання гендерного балансу, коли ви про щось пишете, чи публічно висловлюєтесь:

Будьте сучасними. Жінки цілком можуть професійно говорити не лише про особисте життя, кулінарію, дім, сім'ю, але і про економіку, політику, право, космос, технології, АТО, міжнародні відносини і все на світі. Так само, як і чоловіки абсолютно здатні професійно говорити про кулінарію, родину, дітей, зовнішність, особисті стосунки тощо.

Уникайте стереотипів: найпоширеніші – жінка «домогосподарка», «матуся», «берегиня», «красуня», «жертва». Якщо є сумніви, чи піддалися ви дії стереотипу, чи ні, – представте замість жінки чоловіка. Якщо ріже око, значить, щось не те.

Пам'ятайте про цільову аудиторію:
ви робите матеріали для жінок у тому числі. Нагадаємо, що, згідно з даними Держкомстату, станом на 2017 рік в Україні 53,6% населення – це жінки. Тому намагайтесь балансувати свій контент за гендерним принципом.

І останнє від мене. Міняйте світ на краще. Привертайте публічну увагу до проблем насилля щодо жінок, до питань економічної нерівності. Ви – четверта влада, і можете справді змінити і своє, і чиєсь життя.


Олександр Замковой
Автор Ukrainian Unleashed, журналіст та економічний оглядач (FB)
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".