17 вересня 2020

Фейки та маніпуляції накрили одеський медіа простір перед місцевими виборами
Більшість дезінформації розповсюджується в контексті повідомлень про коронавірусну інфекцію
Перед місцевими виборами 2020 року в Одеській області стрімко зріс рівень медійного впливу опозиційних медіа та політиків в інформаційному просторі регіону. Певні політики та ЗМІ, переслідуючи власні інтереси, маніпулюють інформацією, розповсюджують відверті фейки, які спрямовані на руйнування довіри у мешканців півдня України до процесів євроатлантичної інтеграції та західних демократичних і фінансових інституцій. Відбувається мобілізація проросійського електорату з ностальгічними настроями. Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані у межах дослідження одеського інформаційного простору за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

Було виявлено 10 політичних заяв з ознаками дезінформації та фейку, у 20 новин були знайдені маніпуляції із заголовками чи змістом, 15 повідомлень мали ознаки скритої чи хибно маркованої реклами, або, мовою журналістів – «джинси».

Виявлено тенденцію: більшість із наявних прикладів дезінформації розповсюджуються в контексті повідомлень про нову коронавірусну інфекцію та сферу охорони здоров'я взагалі, що відповідає основним медійним трендам сьогодення та інформаційному запиту з боку суспільства. З вересня в регіоні розпочав мовлення телеканал «Odesa.Live», активізував свою діяльність сайт «Одесит.юа», ідеологічно пов'язаний з чинним мером Одеси, більш провокаційною стала стрічка новин сайту «Таймер».
1
Фейки і дезинформація: про що та від кого?
Основним медійним трендом в Одеській області у вересні став стрімкий вхід опозиційних політичних партій та політиків в інформаційний простір регіону. Кілька гучних заяв, із ознаками дезінформації, викликали резонанс не лише в Одесі, а й на всеукраїнському рівні. Крім того розповсюджувалися фейки стосовно співпраці з МВФ, відбулися маніпуляції зі статистикою та, навіть, поширювалася вигадана цитата американського президента. Деякі ЗМІ ретранслювали російську позицію щодо подій в Білорусі. Протягом зазначеного періоду використовувалися як старі, так і нові канали комунікації.

Нещодавно в деяких українських медіа повідомлялося, що засновник телеканалів «112», «NewsOne» і «Прямий» Олексій Семенов готується запустити мережу міських телеканалів у мегаполісах країни. У столиці телеканал має назву «Kyiv.live». Нардеп від «Опозиційної платформи – За життя» Вадим Столар заявив, що буде інвестором цього задуму. Судячи зі схожої назви нового одеського телепроекту, а також з відсутності поки що свого телеканалу у політиків місцевого осередку ОПЗЖ, можна дійти висновку про спорідненість вищезазначених медіа та тотожність спонсорів.
Перед місцевими виборами відбувається мобілізація електоральної бази з антизахідною риторикою
Контент-аналіз цього нового ЗМІ показав, що значна кількість коментарів та новин присвячені діяльності народних депутатів з Одеської області Миколи Скорика та Тетяни Плачкової. Під час моніторингу встановлено випадки відвертих фейків та маніпуляцій з боку вищезгаданих політиків. Найбільш скандальний приклад дезінформації пов'язаний з одеситом та нардепом від ОПЗЖ Миколою Скориком, який на своїй сторінці у Фейсбуці нещодавно заявив, що співробітники Українського науково-дослідного протичумного інституту імені Мечникова заразилися COVID-19 під час роботи зі зразками коронавірусу, та, за словами політика, «Дотепер неясно: ці роботи вони проводили за завданням МОЗ чи Пентагону?».

Після такої заяви заступник головного санітарного лікаря Одеської області Сергій Дементьєв пояснив, що в цій лабораторії здійснюють дослідження зразків, відібраних в осіб з підозрою на вірус, а власне згадане зараження відбулося із занесенням інфекції одним із працівників із дому (зараження від родичів) і не пов'язане з роботою вірусологічної лабораторії.

Також у своєму пості Микола Скорик згадує, що на базі цього інституту створено Центральну референс-лабораторію міністерства оборони США, та, за його словами, абсолютно незрозуміло, з якими зразками там експериментують. «Адже повзуть чутки, що вірус мутує. І не виключено, що заразилися вони новим, ще більш небезпечним для життя людини підвидом», – натякає політик, по-перше, на штучне походження вірусу. По-друге, дане повідомлення знаходиться в контексті однієї з теорій змови, яка вказує на нібито американський слід в походженні вірусу. По-третє, перед місцевими виборами відбувається мобілізація електоральної бази політика та його партії ОПЗЖ з антизахідною риторикою – через залякування, створення атмосфери страху через нібито відсутність контролю з боку влади.
В результаті моніторингу спостерігається тенденція до створення штучного протиставлення Одещини та Заходу країни
Саме такі ж інструменти інформаційного впливу політик використовує в іншій дезінформації: «Замість зміцнення медицини («Зе-команда». – Прим. автора) продовжує закривати лікарні та виганяти лікарів, тому що цього вимагає МВФ». У цьому випадку невиправдане судження про вплив МВФ на закриття лікарень в Україні подане таким чином, аби посіяти недовіру та негативне сприйняття цієї фінансової інституції незалежно від тематики новин, в яких є про неї згадки.

Використовуючи тему здоров'я, яка, по своїй суті, є дуже чутливою для будь-якої людини, розповсюджувала фейки й інший нардеп ОПЗЖ від Одещини, Тетяна Плачкова. У коментарі для одного місцевого медіа політик зазначила, що «рівень фінансування медицини цього року набагато гірший, ніж минулого, хоча тоді епідемії не було». Як свідчать показники бюджету 2020 року, витрати на медицину вищі, ніж у 2019 році, – навіть враховуючи його секвестр весною цього року.

У свою чергу сайт «Одесит.юа» поширив фейк так як у назві своєї новини вказав, що Одеська область посіла друге місце в країні за кількістю інфікованих, проте саме у тексті новини можна порахувати, що Одещина – четверта згідно такої статистики.

В результаті моніторингу спостерігається тенденція до створення через фейки та маніпуляції штучного протиставлення Одещини та Заходу країни. Підкреслює це серія новин, присвячених скандалу з забороною брати участь у дитячому «Євробаченні» співаку Максиму Ткачуку. На сайті «Таймер» взагалі з використанням мови ворожнечі опубліковано новину «Мер Одеси підтримав переслідуваного бандерівцями співака-сироту з Волині». Сам Геннадій Труханов у своєму повідомленні у Фейсбуці заявив, що відсторонення хлопця від участі у конкурсі знаходиться виключно у політичній площині, та запросив молодого співака до Одеси виступити під час святкування Дня міста 2 вересня, де співаку подарували квартиру.
Новина на сайті "Таймер"
Посилення російського впливу на інформаційний простір проявилося й у новинах про протести в Білорусі. Новина сайту «Таймер» «Близько 200 українських радикалів знаходяться в Білорусії й чекають підкріплення» базується на заяві МЗС РФ, а повідомлення «Лукашенко: Україна керує протестними акціями в Білорусії» ретранслює позицію Олександра Лукашенка щодо ролі України в ескалації політичної ситуації в Білорусі.

Коментуючи події в Білорусі, відвертий фейк поширив на своїй сторінці у Фейсбуці й Микола Скорик, процитувавши нібито Дональда Трампа: «Коли ви капітулюєте перед натовпом, ви отримуєте не свободу, а фашизм. І це відбувається всюди». У відкритих джерелах, окрім російських ЗМІ, подібна цитата президента США відсутня.
2
Маніпуляції: заголовки новин та недоречні порівняння
Більшість з них стосувалися невідповідності назви новини її змісту, перебільшень, оцінок, які подавалася як фактаж, та політичної джинси. Серед основних тем можна виокремити коронавірусну інфекцію, місцеву політику та мовне питання. Маніпуляція, а саме розбіжність між заголовком та змістом новини, виявлена у зазвичай політично нейтральному медіа «048». У новині «В Одесі нікому працювати з коронавірусними хворими» йдеться про відкриття вакансій та пошук лікарів і медсестер, але аж ніяк не про те, що в місті взагалі немає медпрацівників.

Цей випадок можна віднести до штучного роздмухування ситуації з новою коронавірусною інфекцією, яке медіа використовують для інтенсифікації свого трафіку.

Маніпулювали в новинах з коронавірусною тематикою й кореспонденти видання «Таймер». У новинах «Одеська область і Галичина - в МОЗ назвали найбільш «коронавірусні» регіони країни» та «Одеська область випередила Галичину з розповсюдження коронавірусу» згадуються показники рівня інфікування в різних регіонах країни, проте в заголовках порівнюється саме Одещина та кілька регіонів Західної України, які фігурують під єдиним топонімом «Галичина», хоча вже саме у новинах йдеться про те, що показники в Києві та Харківській області ще вищі, ніж на півдні та заході країни. Крім того, відчувається певна тенденційність у використанні історичних назв та тенденції до протиставленні Одещини Західній Україні, враховуючи, що суть новин взагалі не відповідає їхнім заголовкам.

Окремо слід зазначити, що сайт опублікував маніпуляційну новину під назвою «Денисенко-Філарет називав COVID-19 божою карою за гомосексуалізм, але захворів сам», – вочевидь, іронізуючи над ситуацією.

Ще одна новина, яка перебуває у контексті виявленого конструювання штучного протиставлення на рівні «Одещина – Західна Україна», знову ж таки вийшла на сайті «Таймер»: «Львівський активіст позбавив російську мову в Одесі статусу регіональної». У новині ставиться акцент саме на регіональній приналежності позовника до суду, роздмухується негативне сприйняття Львова та підкреслюється емоційне відчуття того, що одеситів завдяки вироку суду позбавили мови та самоідентифікації. Ще більше емоційного забарвлення та впливу набуває ця новина при згадці дітей – «200 тисяч школярів стали вчитися українською мовою замість російської». У новині присутній коментар «уповноваженого із захисту української мови Тараса Кременя».


Коронавірус, мовне питання та права людини – основні теми маніпуляцій в місцевих ЗМІ
Такий інформаційний кейс активізував проросійськи налаштовані політичні партії та політиків, які зробили серію заяв. Микола Скорик у своєму пості маніпулює нібито встановленим фактом, що це рішення «продавила» чинна центральна влада, яка наразі, очевидно, перетинається з електоральним полем ОПЗЖ в Одесі і тому отримує свою долю фейків з боку нардепа.

Продовжує інформаційно бити по новій адміністрації і сайт «Таймер». Назва новини «У Зеленського поскаржилися на вибірковість російських санкцій» направлена на маргіналізацію та приниження українського президента на тлі рішень російського уряду: нібито він жаліється на вживані в РФ санкції. Хоча у самому повідомленні немає й натяку на жалощі, навпаки – є згадка про те, що ці санкції мають пропагандистський характер. Поширює це медіа й фейк щодо екс-президента Грузії: «Саакашвілі спостерігав за побиттям і тортурами ув'язнених - екс-соратник Порошенка». Ця новина спирається лише на коментарі Давида Жванії. Інших доказів журналісти не надали.

У контексті конструювання міжрегіонального протиставлення поширюється оціночне судження Андрія Пальчевського у коментарі з ознаками політичного замовлення сайту «Одеса-Медіа»: «До речі, ви звернули увагу, що в першу чергу традиційно російськомовні області вимагають від Банкової дотримання інтересів українців?». Лексика цієї заяви містить мову ворожнечі.

Маніпулює в цьому ж напрямку і сайт «Одесит.юа» у своїй новині, присвяченій святкуванню Дня міста, зазначив, що співака Максима Ткачука не допустили до дитячого «Євробачення» через виконання пісні «Смуглянка», хоча офіційно це не так. Як розтлумачили в НТКУ, відмова у реєстрації відбулася через нещодавню участь Максима Ткачука у музичних конкурсах під егідою РФ та за її фінансування, а не через виконання певної пісні. Слід зазначити, що маніпуляція відбувається саме через підміну понять, в якій фігурує нібито зняття з конкурсу артиста з Волині через нещодавнього виконання відомої пісні часів війни. Вона спрямована на консолідацію проросійських виборців через ностальгію за СРСР, використання ярликів «я/він свій», що зазвичай використовується деякими місцевими політиками у виборчих перегонах.


Маніпуляційна новина на сайті "Одесит.юа"
Одна з найголовніших встановлених передвиборчих тенденцій – збільшення кількості немаркованої політичної реклами, яка часом містить маніпулятивні заяви політиків. Таких повідомлень виявлено 15. Як це притаманне українській політичній культурі, місцеві політики перед виборами відкривають дитячі майданчики та освітні заклади, відвідують школи, де роблять політичні заяви, але ЗМІ не маркують такі повідомлення як рекламу, хоча наявні всі її ознаки.

Дослідження виявило тенденцію до збільшення кількості порушень стандартів достовірності наданої інформації, пов'язаних з бажанням редакцій ЗМІ підвищити популярність своїх медіа. З одного боку, ці повідомлення виглядають невразливо, бо ніби не публікуються на замовлення, але з іншої боку – надмірна емоційність чи розбіжності заголовку та змісту новини впливають на психічний стан читачів.

Різні дослідження вказують на те, що 60% людей звертають увагу лише на назви новин. Тому важливо, аби медіа у гонитві за рейтингами не маніпулювали свідомістю громадян. Серед прикладів таких новин можна виокремити повідомлення «Посольство США вимагає притягнути до відповідальності нападників на учасників «Одеса-Прайд 2020», де у тексті новини йдеться про «звернення» та «заклики», але аж ніяк не про «вимоги». У подібних повідомленнях вкрай важлива точна передача думки та вірне використання лексики, бо заміна одного терміну може створити у читачів ілюзію відсутності суверенітету ухвалення рішень у всій країні взагалі.

Кілька медіа регіону написали серію новин про відставку одного з сільських голів в Одеській області з заголовками «Болградський район: Ленін переміг сільголову», «Через любов односельчан до Леніна в Одеській області звільнився голова сільради», «У Болградському районі пам'ятник Леніну «скинув» сільського голову». Але заголовки цих повідомлень та зміст новин так і не спромоглися передати сутність того, що ж таки трапилося в цьому селищі. Можна зробити висновок, що журналісти зосередилися на тому, аби зробити назву новини більш комічною, але аж ніяк не розібратися в перебігу подій.

Подібного плану маніпуляційні повідомлення, як і відверті фейки у заявах політиків, мають свою доволі широку аудиторію, вони поширюються у соціальних мережах, збирають десятки вподобань та репости з боку інших ЗМІ, тому дуже важливо вчасно встановлювати дезінформацію та сповіщати журналістів про неприпустимість публікації неперевірених новин.
3
Висновки та майбутні очікування
Дослідження виявило основні тенденції одеського інформаційного простору, які, ймовірно, будуть розвиватися і надалі:
1
Використання теми коронавірусної інфекції та сфери охорони здоров'я у політичній пропаганді та при формуванні фейків та дезінформації
2
Формування негативної уяви про західні фінансові інституції
3
Маніпуляції зі статистикою та цитування вигаданих фраз
4
Конструювання штучного міжрегіонального протиставлення
5
Формування в регіоні негативного відношення до політичних протестів в Білорусі. «Затягування» України до конфлікту
6
Використання мовного питання у виборчій пропаганді
7
Маніпуляції з назвами новин та розбіжність назв зі змістом повідомлень
8
Збільшення кількості політичної «джинси» з маніпуляційними заявами політиків та кандидатів на виборні посади
9
Інформаційний тиск на провладну партію та президента з боку проросійських політичних сил
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат, та робити власний їх переклад з мови оригіналу. Дослідження виявило, що маніпуляції і неточності часто містилися в перекладах з іншомовних медіа.

  • Більш відповідально ставитися до заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники щодо кількості інфікованих. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії чином.

  • Уникати мови ворожнечі.

  • Обережно ставитися до оціночних суджень.

  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно фільтрувати «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 31 серпня по 6 вересня 2020 року. Загалом було проаналізовано 1848 повідомлень у стрічках новин сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бесарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили кілька десятків дописів місцевих політиків у соціальних мережах.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.


** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.