31 травня 2021

Джинса, емоційна лексика та перекручені заголовки. Тижневий огляд одеського медіапростору
Політика, як завжди, ключова тема маніпуляцій та "вкидів" у медіапросторі Одещини. "Джинса", неналежно маркована політична реклама та маніпуляції у заголовках новин "прикрашали" сторінки місцевих онлайн видань.
Лідером із розповсюдження прихованої політичної реклами цього тижня, як і попереднього, стала народна депутатка Тетяна Плачкова, зафіксоване подібне повідомлення й від Сергія Ківалова.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 24 по 28 травня було проаналізовано 1340 повідомлень в 14 місцевих медіа, 691 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 42 пости у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 14 матеріалах (1% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції, з них 5 публікацій мали ознаки прихованої чи невірно маркованої реклами.

Основною темою маніпуляцій стала політика (64% від усіх новин з порушеннями стандартів). Зафіксовані також порушення у новинах, пов'язаних з роботою Нацполіції, соціальними темами та економікою. Протягом моніторингового періоду фейки не були виявлені.

1
Заголовки, на які ми заслуговуємо (на думку ЗМІ)
Минулого тижня були зафіксовані чисельні випадки маніпуляцій із заголовками новин у ЗМІ, коли заголовок не відповідає змісту новини. Також маніпуляційними вважаються заголовки новин, які містять перебільшення або перекручення викладених фактів, свідоме чи несвідоме використання емоційної лексики. Наприклад, у статті "Міністр юстиції приїхав до Одеси "просувати" продаж тюрми" взагалі нічого не вказує на факт "просування" і подібний наголос було зроблено для надання резонансності візиту до Одеси міністра юстиції. У самому тексті наведено нейтральний коментар самого міністра, ніяких висновків новина не містить.

Також невірно у заголовку новини "Труханов про Велику реставрацію: держава нам не допоможе" було наведено слова чинного мера Одеси, про те, що буцімто, центральна влада на ділі не збирається ніяк допомагати місту у реставрації будинків. Натомість у тексті новини відсутня пряма мова мера і, подібна репліка належить одному із депутатів Одеської міської ради. Ще одна новина на минулому тижні показує нам, як журналістське судження може подаватися як факт. Мова йде про публікацію "Радник Єрмака Арестович радіє, що операцію із затримання вагнеровців було зірвано". В заголовку йдеться, що Арестович "радий" наведеному факту, але в новині наведена його пряма мова, в якій не йдеться про те, що він відчуває саме згадану емоцію. Це вільне трактування слів іншої людини, якого слід уникати.

Новина на "Odessa Online"
Новина на "Думская"
Крім політики, достатньо зафіксовано випадків маніпуляцій і на соціальні теми. Наприклад, назва новини "За тиждень в Одеській області зникло 20 дітей" взагалі викликає панічну реакцію у будь-якої здорової людини. Проте вже у самій новині йдеться про те, що всі зниклі діти були знайдені у короткий проміжок часу. Подібна маніпуляція з метою викликати емоційну реакцію у читача — один із найтиповіших прикладів порушення журналістських стандартів. Особливо ця маніпуляція загострюється на фоні того, що приблизно 60% читачів ознайомлюються лише з заголовками у стрічках новин.

2
Градус зростає: "чорний піар" та сумнівні джерела інформації
У новині "Навколо порту Южний почався новий виток інформаційної війни" ЗМІ взагалі апелює до слів блогера, який одноосібно коментує ситуацію зі збільшенням кількості публікацій за останній час стосовно порту "Южний". Звичайно у подібній ситуації, коли інформація висвітлюється необ'єктивно, цьому матеріалу бракує достовірності та наявності доказової бази, наведена інформація ґрунтується на сумнівних джерелах. Так, ЗМІ "легітимізує" роздуми автора блогу щодо того, що порт отримав додаткове фінансування і це спричинить новий етап інформаційної війни проти чинного керівництва порту "Южний". Подібного роду статтю також було розміщено на сайті того ж ЗМІ.

У матеріалі "Затримання одеського чиновника може стати звичайною підставою" журналіст озвучує інформацію, яку він отримав із анонімного джерела, яке стверджує, що представники Нацполіції, зловживаючи своїм службовим положенням, незаконно затримали високопосадовця. Автор статті не лише не використовує перевірені дані, а ще й публікує "чорний піар" проти правоохоронців. Коментаря від Нацполіції отримано не було. По суті, ця стаття містить усі основні ознаки замовного матеріалу.

Новина на "Odessa медиа"
На додачу, минулого тижня одне з одеських видань розповсюджувало російську, а точніше, білоруську пропаганду, подаючи у статті "Лукашенко обіцяє вакцинувати іноземців російським "Супутником" прямо на кордоні" обіцянку Олександра Лукашенко надавати гуманітарну допомогу усім іноземцям, які будуть звертатися до Білорусі за вакциною. Годі й казати, що новина містить весь набір російської дезінформації щодо великого попиту на вакцину "Супутник" у Європі та нестачу інших вакцин. Нагадуємо, що подібна інформація є елементом російської пропаганди, яка поширює погляди, бачення, позицію російської влади та використовується як елемент інформаційної війни з іншими країнами та Україною зокрема.

До інших випадків маніпуляцій можна віднести статті, які містили емоційну лексику або приклади сексизму, які є недоречними на сторінках новинних видань. У статті "Проститутки, СІЗО, і стереотипи: історія одесита, який викладав англійську в Китаї " автор розповідає про те, як влаштована секс-індустрія у Китаї. Проте стосовно до її працівниць/працівників слід вживати термін "секс-робітниці/ки". У іншій статті, розміщеній у телеграм-каналі одного із одеських видань, розповідаючи про надзвичайну ситуацію в громадському транспорті столиці, робиться наголос на те, що це "будні європейської столиці". Подібні фрази спрямовані на те, щоб змінити контекст новини та звернути увагу читачів на факти, які мало пов'язані зі змістом публікації. Тож треба бути уважними щодо подібних маніпуляцій.

Новина на "Odessa медиа"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 24 по 28 травня 2021 року. Загалом було проаналізовано 2073 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 42 дописи у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.


** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.