Довгий шлях до короткої переправи
900 метрів через Дунай – набагато зручніше, ніж маршрут через Молдову.
За даними на учорашній день (29.08.2020) новою поромною переправою Орлівка-Ісакча вже встигли переправити 115 вантажівок з різноманітними товарами. До ЄС експортували запчастини до залізничних локомотивів, столярні вироби, картон тощо, у зворотньому напрямку - гідроксид алюмінію, металоконструкції, текстиль та різноманітні фрукти.

Нагадаємо, переправа почала працювати 10 серпня цього року. Показники поки скромні, особливо на фоні потенційних можливостей (до 150 вантажівок , 50 автобусів та 350 легкових авто на добу). Однак в епоху коронавірусу (транспортування «легковиків» та пасажирів досі заборонене) це все таки непоганий початок. Згадані цифри можливі за умови роботи одразу двух поромів. Поки що діє один – румунський, українці обіцяють запустити свій у травні 2021-го.
З точки зору логістики потреба змін та реформ була очевидною давно. 900 метрів через найвужчу частину Дунаю – набагато зручніший варіант, ніж «обхідний маршрут» через Молдову з перетином кількох кордонів та додатковими транзитними платежами. Але проект був дороговартісним, вимагав міжнародних узгоджень, тому переговори й розтягнулися практично на чверть століття.

Для тих, хто хоче згадати передісторію – матеріал Інформера «Європа близько». Для тих , хто має намір відстежувати новини - фейсбук сторінка ТОВ "Поромний комплекс Орлівка" / Ferry complex Orlivka LTD.

Історія будівництва наочно - відео Олександра Вельможка.
Безпосередньо будівництво тривало три останні роки, відкриття кілька разів переносилося. Офіційний «тестовий» рейс відбувся у вересні 2019-го. Проект був реалізований переважно за приватні кошти (ООО «Поромный комплекс «Орлівка» та компания «Navrom BAC SRL»). З румунського боку 1,1 млн євро компенсував ЄС. Це була значна допомога для румунських партнерів, але з іншого боку – кожний етап жорстко контролювався, тому це трохи вплинуло на термін здачі. Загальна вартість об`єкту склала близько 12 млн євро (окупити їх , за різними оцінками, планують протягом 5-8 років).

Тарифи на перевезення поки виглядають таким чином: вантажівка або фургон до 10 тон - 25 євро, понад 10 тонн - 35 євро, фура TIR - 50 євро, для пішохода - 1 євро.
Сергій Поляков, водій-далекобійник, який перший скористався поромом, раніше їздив через автомобільний пункт пропуску Рені-Джурджулешти.

Поромом переплив – та й поїхав собі. А там спочатку дві молдавські митниці, потім – румунська … Буває машини в три – чотири ряди стоять, просто катастрофа. Молдавська декларація – 20 євро, румунська – 30 євро. А дві машини можуть і півтори години оформлювати. За часом тут набагато швидше буде.

Сергій Поляков
Таким чином реформаторський запуск поромної переправи дозволить зміцнити позиції українських перевізників, збільшити надходження до місцевого бюджету та створити додаткові робочі місця (не лише за рахунок самої переправи, й супутньої інфраструктури: кафе, автозаправки тощо).

Варто зазначити, що переправа «Орлівка-Ісакча» має не лише локальне значення для сусідніх України та Румунії. Це (разом з прилеглою трасою Одеса-Рені) - можливість приєднання до європейських транспортних коридорів. Тому в перспективі тут розраховують не лише на збільшення вантажопотоку, а й туристів, які направлятимуться до Румунії, Болгарії, Туреччини та Греції. Це значний внесок у реформування транспортної інфраструктури України та ще одне підтвердження її проєвропейського вектору.
До кінця літа паром працюватиме у тестовому режимі, тобто нерегулярно, залежно від кількості фур, які очікують на березі. Якщо вірити обіцянкам, вже з вересня румунський пором вирушатиме у плавання кожну годину. Саме подолання Дунаю потребує лише 7 хвилин, але потрібно врахувати ще й час на завантаження і розвантаження автомобілів. На півдні Одещини це єдиний пункт пропуску, який має прямий вихід до країни- члена ЄС, в цьому й полягає його унікальність. Тут важливі як транспортна, так і туристична складова.
Поки що пункт пропуску працює з 8 ранку до 8 вечора, але планує перейти на цілодобовий режим. Тут здійснюватимуться всі види державного контролю. Не лише прикордонний і митний, як зараз, а також ветеринарний та фітосанітарний.

Структура пункту пропуску включає в себе ряд помешкань (включно з адмінбудинком, помешканнями для карантину та поглибленого огляду автомобілів, зал очікування і навіть вольєри для собак. Велику увагу було приділено гідротехнічним спорудам (вони розраховані як на високий, так і низький рівень води на Дунаї).
Як розповів один з «батьків» проекту, заступник голови Одеської обласної ради Юрій Дімчогло

Переправа «Орлівка-Ісакча» - це класичний приклад, коли вигода є для всіх. Як і на всіх переправах на Дунаї платитиметься транспортний збір. Між Румунією і Болгарією, наприклад, є чотири переправи, які працюють. Всі вони збудовані за концесійним принципом. З румунської сторони держава передала інвестору концесію на 20 років. В Україні Закон «Про концесію» почав діяти з минулого року, і в нас вже є приклади роботи портів за такими домовленостями. Тобто цей механізм вигідний і для приватного підприємства, і для держави.

Юрій Дімчогло
Незважаючи на коронавірусні перешкоди, інвестори не втрачають оптимізму і переконані , що їхнє довге очікування зрештою окупиться (з користю та зручністю для багатьох людей). Наступної весни на базі поромного комплексу буде створено туристичний інформаційний центр – це теж дасть значний поштовх для розвитку туризму.
Авторка:
Наталя Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".