30.01.2021
Децентралізаційні інновації: чого очікувати громадам Одещини?

Після жовтневих виборів 2020 року в Одеській області утворилась 91 територіальна громада. Більша частина з них, а саме 54 адміністративні одиниці, мають розпочати свою роботу в такому форматі вперше. Інші були утворені в рамках адміністративно-територіальної реформи з 2015 по 2020 роки. Але й навіть в тих населених пунктів, які працювали в складі громад, є багато роботи.

Не всі громади перейняли на себе всі необхідні повноваження, бо раніше їх дублювали райдержадміністрації. Після укрупнення районів деякі з них були ліквідовані й тепер громадам лишається взяти на себе зобов'язання в повному обсязі. Потрібно залучати фахівців, створювати нові структурні підрозділи, що вимагає часу та планування.
Процес об'єднання не для всіх громад проходив непросто. Найяскравіший приклад — Кароліно-Бугазька територіальна громада, розташована в Білгород-Дністровському районі. До її складу входять два населені пункти — власне Кароліно-Бугаз та Затока. Вони відомі на всю Україну своїми курортами та скандалами з місцевими політиками.

Не дивно, що місцеві вибори 2020 року їх продовжують супроводжувати в новому 2021 році. Так вибори до Кароліно-Бугазької громади були визнані недійсними, дата проведення нових виборів постійно переноситься. Порушення, шо відбувались протягом усього виборчого процесу, привернули увагу ЦВК та правоохоронних органів.
Фактично, Кароліно-Бугазька територіальна громада опинилась у ситуації безвладдя. В такій ситуації можна вирішувати тільки нагальні питання, однак про якийсь розвиток мови бути не може. Бюджетний кодекс дає інструмент для таких громад, а саме тимчасові розписи, які можуть працювати до того часу, поки буде легітимізований місцевий бюджет. Тому якщо говорити про фінансові питання, то там проблем немає. На щастя, бюджетне законодавство дозволяє усунути найкритичніші моменти. Але багато інших проблем нікуди не зникають.
« Для того щоб зрозуміти що відбувається насправді в буремній Кароліно-Бугазькій громаді, треба мати під рукою документи. Ми маємо рішення Центральної виборчої комісії, яка дає рекомендації провести нові вибори, маємо рішення суду, яке має вказівки для вирішення ситуації, що склалась. Але не маємо документів про те, чи було остаточно змінено територіальні виборчі комісії, наскільки вони готові виконувати всі ті постанови та ухвали суду, щоб слідувати постанові ЦВК », - говорить радниця Одеського регіонального офісу ULEAD з питань децентралізації і місцевого самоврядування Оксана Гуненкова.

Оксана Гуненкова
Випадок Кароліно-Бугазької ОТГ не унікальний ні для Одещини, ні для України загалом. З 2015 року були різні випадки "провисання" громад після проведення виборів. На жаль, чинне законодавство не дає відповідей на всі запитання. Зокрема, немає алгоритму за яким мають врегульовуватися такі проблеми.

Наразі відбуваються зміни до закону про місцеве самоврядування, де буде врахована можливість такої ситуації. Адже такі конфлікти, на жаль, стали поширеними в українських органах місцевого самоврядування. Такі сутичуи гальмують роботу органів місцевого самоврядування, не даючи їм працювати та реформуватися.
Фактично після того, як відбулись вибори, територіальні громади почали процес реорганізації. Деякі міста, села та селища стали центрами і вийшли на вибори в новій конфігурації, до них приєднуються ті території, які були самостійними сільськими або селищними радами.

Кожну з новоутворених громад очікує багато робити, їх об'єднує велика відповідальність та надії на успіх. Але перед тим, як буде досягнуто тих чи інших результатів, доведеться добряче попрацювати. Створення громади передбачає велику відповідальність, якої з кожним роком стає більше.
« Реорганізація передбачає перерахунок всього майна, що є в громаді та взяти його на баланс. В зв'язку з цим виникає питання, як це робити? Чинне законодавство приймалось в досить обмежені терміни, в форс-мажорних обставинах, що спричинило певні юридичні колізії. Тому для того, щоб громади мали можливість розібратися з процедурою реорганізації, як провести інвентаризацію у випадку, коли на баланс переходять одразу кілька шкіл, клубів та бібліотек. І це не просто будівлі, а живі люди, яких цікавить, чи залишаться вони працювати, чи треба буде їх звільняти, чи пропонувати нові посади », - каже керівниця Одеського регіонального офісу ULEAD Юлія Молодожен.

Юлія Молодожен
Громади, які були створені раніше, цікавляться чи потрібно їм переробляти минулі стратегії в зв'язку з законодавчими змінами. І, звісно,всіх хвилює питання фінансів. Через зміни до бюджетного законодавства не всі орієнтуються, навіщо громадам фінансові органи, що вони мають робити та як будуть передаватись гроші з державного до місцевого бюджету.

Кожна територіальна громада повинна мати власний фінансовий орган з 1 січня 2021 року. Проте на сьогодні сім громад не мають такої структури. Через це неможливо виконати місцеві бюджети. Це провокує невиплату зарплат, унеможливлює розрахунки за тарифами, не дає фінансувати інші важливі видатки для територіальних громад.
На впровадженням децентралізації в Одеському регіоні працювало багато проектів. Зокрема, Програма «U-LEAD з Європою» протягом 2020 року надавала серйозну підтримку громадам. За минулий рік більше тридцяти ОТГ змогли отримати індивідуальні медичні засоби захисту. Був проведений конкурс «Волонтерство в громаді», де перемогла Ренійська ОТГ. Також проводяться навчання та консультації для старих і нових громад.

Всі питання, які стосуються поточної діяльності громад, висвітлююься та обговорюються експертами. Серйозну професійну підтримку громадам надають навчальні Пакети тематичної підтримки. В їх рамках для представників місцевого самоврядування проводяться регулярні безкоштовні лекції від фахівців «U-LEAD з Європою». Створена навчальна Інтернет- платформою U-LEARN.
За час впровадження децентралізаційної реформи громади Одеської області в кілька разів збільшили свої бюджети, отримали ширші повноваження для вирішення локальних питань. Тепер громади самі можуть визначати пріоритети розвитку, вирішувати, на які напрямки спрямовувати гроші в першу чергу, а які ще можуть зачекати. Досвід останніх п'яти років переконує, що децентралізація дає можливість органам місцевого самоврядування покращити ситуацію в своїх громадах. Труднощів на цьому шляху виникає багато, але отримані результати переконують, що проведена робота не буде марною.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".