DELPHI:
Витягти не можна залишити
Танкер «Делфі», який перевернувся внаслідок шторму біля Одеси в листопаді 2019 року, став найпопулярнішою фотозоною на пляжі «Дельфін» та його головним забруднювачем. Затонуле вантажне судно приховує в собі сотні тон нафти, які час від часу виливаються в море і змушують екологів бити на сполох й вимагати якомога швидше прибрати судно.

Спочатку його погодився прибрати власник, але результат цього «погодження» досі можна бачити на численних фото та селфі, що з'являються в соціальних мережах. До 20 липня поточного року був даний час для того, щоб судовласник забезпечив всі необхідні заходи з підйому та видалення судна з місця аварії. Судовласник з поставленим завданням не впорався. Враховуючи що йому не вистачило сил та засобів, а також досвіду проведення подібних операцій, прибрати танкер має Адміністрація морськиз портів України.
Починаючи з 21 липня, право на ліквідаційні роботи було передано АМПУ. Згідно законодавства та вимог, які були озвучені після того як капітан порту не продовжив строки та не дозволив судовласникові продовжувати роботу, Одеський морський порт почав активно реалізовувати своє право.

Порт прагнув залучити іноземні компанії, були надіслані пропозиції компаніям не тільки з України, а й з Туреччини, Румунії, Голандії та Сполучених Штатів, щоб вони допомогли підняти «Делфі». Але зрештою, роботи з підняття були покладені на українські компанії. Саме вони будуть ліквідувати наслідки екологічної міні-катастрофи (яка, за несприятливих обставин, може й перестати бути маленькою).
«Була проведена колосальна робота силами АМПУ, адміністрації Одеського морського порту. На жаль, іноземні компанії не надали належного пакету документів, який вміщував всі необхідні технічні вимоги та завдання, й не були допущені до процедури. Разом з тим, завдяки тому, що знайшлись такі компанії як «Краншип» та «Бруклін-Київ», вдалось в результаті переговорів прийти до спільних домовленостей щодо ходу робіт. Операція з підняття буде проведена зусиллями та засобами «Краншип» за рахунок компанії «Бруклін-Київ». На сьогодні проводяться підготовчі роботи, які є однією з основних частин якісного та безпечного підняття танкеру», - говорить заступник начальника з операційної діяльності Одеської філії ДП «Асоціація морських портів України» Денис Карпов.

Денис Карпов
Приватні компанії не могли відразу почати ліквідувати наслідки аварії. Вони взялися за цю роботу тільки після того, як з'явились правові обґрунтування для їхньої діяльності. До них звернулась АМПУ, яка знайшла підхід до фінансування та людей, які здатні впоратись з поставленим завданням. Зокрема «Краншип» одна з небагатьох компаній в Україні, яка має технічні можливості для того, щоб підняти та пересунути судно.

Технічних засобів, які наявні на балансі держави, не вистачає. Колись давно, ще за радянських часів, існували спеціальні служби, які мали необхідне технічне оснащення та могли забирати водоплавні судна після аварій. На жаль, нічого такого в Україні зараз на державному рівні немає. Тому минуло більше ніж півроку, перед тим як приватні почали підготовчі роботи. Зокрема, перед пійдомом необхідно дослідити ситуацію навколо затонулого танкера.
Судно повалилося на правий борт і лежить на багатотонних масивах, що утворюють хвилелам на пляжі «Дельфін». Якби цього хвилеламу не було, воно б перевернулось далі та стирчало доверху кілем. Танкер треба вирівняти, щоб забезпечити його плавучість. Весь об'єм робіт на момент підписання угоди невідомий. «Делфі» лежить на ґрунті, куди водолази дістатися не можуть, вивчити стан самого ґрунту й судна неможливо.
Відпочивальники все літо засмагали поруч із затонулим танкером.
Пляж «Дельфін» відомий тим, що там є значна кількість великих каменів, з якими вже ведеться боротьба. «Краншип» розчистила дно моря біля судна, щоб його було куди перевертати. Відсіки судна втратили герметичність внаслідок пошкоджень, плюс до частини відсіків втрачений доступ.

Проводиться зачистка він нафтопродуктів, адже судно розташоване в центрі багатомільйонного міста й важливо не допустити виливу відходів до акваторії Чорного моря. Постійно працюють три пари водолазів, які проводять роботи. Частину відсіків необхідно осушити та відремонтувати, а от деякі навпаки залити. Таким чином, судно вийде на певний рівень плавучості , що допоможе його відбуксувати. Після цього такнкер мають відправити на переробку.
« Все, що за останні вісім місяців відбувалось з «Делфі» , всі спроби його підняття не могли закінчитись нічим хорошим з багатьох причин. Наприклад за розрахунками, щоб поставити судно на кіль, необхідно було докласти зусиль більше ніж на 200 тон. Навіть два буксири, якщо б вони розвинули максимальну швидкість, кожен з них максимально міг би дати по 50 тон, що вдвічі менше, ніж потрібно. Друга проблема полягає в тому, що нема за що триматись. Судно дуже старе, і якщо зусилля прикласти на одну точку, то просто немає такої ділянки, яка б витримала таке навантаження. Ця операція, за якою всі спостерігали вже заранні була приречена на провал», - пояснює керівник компанії ТОВ «Краншип» Андрій Іванов.

Андрій Іванов
Ведуться серйозні підготовчі роботи для підняття. Привезли спеціальні металеві конструкції – «ко́зли», які приварять за спеціальною технологією до палуби та борту «Делфі». Вони будуть знаходитись вище палуби і забезпечать міцність судна при підйомі. Серйозна увага була приділена закріпленню та стабілізації затонулого танкера, з урахуванням погодних умов, характерних для одеської осені.

Судно після проведення робіт трохи змістилось і будь-який шторм може завдати йому нових пошкоджень. Якщо не буде позаштатних ситуацій, судно заберуть до кінця вересня, але ці строки також можуть зміститись. Варто розуміти, що поспіх у цій справі може тільки нашкодити всій операції.
Ліквідатори не зацікавлені, щоб затягувати строки, але метушитися, щоб розірвати судно навпіл під час робіт, теж ніхто не хоче. Є конструкторське бюро, яке займається цими питаннями, ведуться консультації з близько сорока суднобудівними компаніями, і тільки після них проводяться роботи. Платником робіт (на них піде близько мільйона гривень, але сума не остаточна) виступає компанія «Бруклін-Київ».

Держава на ліквідаційні заходи не витрачає жодної копійки. Затверджений план, який змінюється згідно поставлених задач, адже потреба в деяких роботах стає видною тільки в процесі. Але за технічними можливостями цей процес не має бути швидким. У питаннях усунення наслідків аварії важлива ефективність, а не прагнення «догнати й перегнати».
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".