АКТУАЛЬНО
Підтримка бізнесу в умовах пандемії
Досвід Миколаївщини
Коронавірус прийшов до України зовсім нещодавно, але змінив її життя докорінно. Він вплинув навіть на ті сфери, які не мають безпосереднього стосунку до системи охорони здоров'я. Заклади громадського харчування, місця розваг, транспортні перевезення. Всі ці галузі виявились фактично «замороженими» до покращення епідеміологічної обстановки. Неабияк від коронавірусу лихорадить малий та середній бізнес.
Приватні підприємства опинились в скрутній ситуації. Через відсутність доходів вони не можуть сплачувати податки та отримувати зарплатню. Особливо така проблема стала серйозною для невеликих громад в регіонах. Яким чином вони їх долають? Які кроки вживаються для підтримки працездатного населення на місцях? Ми вирішили звернути увагу на досвід Миколаївської області. Практики, які впроваджуються в регіоні, свідчать про те, що підтримати бізнес можна навіть не маючи серйозних фінансових коштів.
У Вознесенській територіальній громаді було дозволено пересуватися всім, хто їздить на роботу. Єдине, що пасажирам тепер необхідно брати до уваги санітарні норми при користуванні громадським транспортом. Простій для міста, враховуючи ситуацію з недовиконанням бюджету на 14 відсотків, може обернутись значними проблемами.
Зараз громаді потрібна кожна копійка. Так місцева швейна фабрика, змогла організувати для своїх працівників безпечні умови роботи. До того ж, були знайдені замовники по з інших регіонів та навіть за кордоном. Зупинити їх роботу – значить залишити людей без джерел доходу, а громаду – без податків. В такій складній ситуації, як у випадку глобальних карантинних заходів, важливо дотримуватись балансу.
Небезпека від вірусу майже ні в кого не викликає сумнівів. Проте втрата роботи теж нічого доброго не несе ні для жителів громади, ні для її економіки. Населені пункти, які не мають серйозної "фінансової подушки», не можуть на тривалий час заморозити свої підприємства. І як показує український (та й власне, світовий) досвід, варто створити умови для роботи працездатних громадян. Звісно, враховуючи всі виклики сучасності, пов'язані з пандемією коронавірусу.
«Ми коли працювали над оновленням своєї стратегії, то нашою основною задачею було створення комфортного міста для проживання. Ми маємо таку особливість, як гарні запаси питної води, рівновіддаленність від двох потужних обласних центрів, Одеси та Миколаєва. Також в нас гарна система охорони здоров'я, зокрема сімейна медицина. Реформа Уляни Супрун для Вознесенська пішла однозначно на користь. Ми посилили первинну ланку і останні події, пов'язані з пандемією коронавірусу показали нам, що ми готові до роботи», - каже голова Вознесенської ОТГ Віталій Луков.

Віталій Луков
Карантинні заходи, пов'язані з коронавірусом, змусили виживати світові держави на межі їхніх можливостей. Мова йде не тільки про відсутність необхідного медичного забезпечення, яке спостерігали навіть в тих країнах, що вважаються розвинутими. Потрібна соціальна підтримка людей, які втратили роботу. Бізнесменам, які не мають джерел прибутку й можливості сплачувати податки, варто надавати пільги. Більшість країн це робить, але обсяг отриманої допомоги безпосередньо залежить від їхньої економічної міцності.
Для маленьких українських сіл та містечок кожна бюджетна копійка на рахунку. Навіть за відносно благополучних часів доводилось економити на багатьох речах, або обирати, що фінансувати в першу чергу. Тепер, коли чимало людей роботу втратили й не всі підприємства відновили роботу, скрутне фінансове становище стало ще сильнішим. Однак навіть якщо немає можливості допомогти фінансово, можна надати організаційну та інформаційну підтримку. Власне, таким шляхом й пішла Галицинівська об'єднана територіальна громада.
Щоб підтримати місцевий бізнес, не варто гребувати сучасними технологіями спілкування. В цьому жителі громади переконуються вже третій місяць. Через свою географічну близькість до обласного центру Миколаєва вся діяльність Галицинівської ОТГ була орієнтована саме на нього. Однак після впровадження протиепідемічних заходів чимало підприємців роботу втратили. Єдиним виходом лишалось продавати свою продукцію односельцям, але як їм донести інформацію? На допомогу прийшли месенджери.
«У Viber була створена онлайн спільнота, де відбувалась популяризація продукції місцевих підприємців. Майданчик був створений сільською радою у зв'язку з тим, що було введено режим карантину й треба було швидко реагувати на ситуацію. Наразі в спільноті налічується понад 200 учасників. Наша громада знаходиться в п'яти кілометрах від Миколаєва і всі підприємці працювали там, ми власного ринку не маємо. Після впровадження карантину почалися перебої з транспортом, роботу ринків обмежили й треба було шукати інших підходів та інструментів, щоб підтримати людей», - каже заступниця голови Галицинівської ОТГ Юлія Болгак.

Юлія Болгак
Налаштування комунікації в громаді принесло свій позитивний результат. За період карантину в спільноті було опубліковано близько сотні оголошень. Місцеві мешканці, в основному, продавали фрукти та овочі, а також молочну продукцію. Споживачі, в свою чергу, цікавилися різноманітними товарами та послугами, на що отримували оперативну відповідь. Спільнота також стала в нагоді тим, хто шукав роботу в такий скрутний час. Зокрема, там публікувалися оголошення від місцевої равликової ферми, що шукала робітників.
На жаль ситуація, що склалась в Миколаївській області, притаманна всім українським регіонам. Реформа місцевого самоврядування, що має завершитись в цьому році, вимагає громади шукати нові інструменти для заробітку та самозабезпечення. Однак падіння платоспроможності тих, хто приносив громаді найбільше податків, може стати серйозною перешкодою на шляху до виконання бюджету та підтримки важливих ініціатив.
Територіальні громади Миколаївщини, не володіючи значними фінансовими ресурсами, знаходять можливості підтримати своїх людей. Для них такі кроки – питання виживання, яке зараз стоїть перед багатьма регіонами України. Благополуччя малого та середнього бізнесу є необхідною умовою для успішного функціонування держави. Тому створення інструментів для успішного розвитку підприємців не менш важливе, ніж пошук ліків чи вакцини від коронавірусної інфекції.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".