13.08.2022
Безпека і навчання
Як Одеса готується до першого вересня в умовах війни?
«Наближається новий навчальний рік та скоро діти підуть до школи». Схожими словами починались тисячі публікацій в українських медіа за мирного часу. Навіть пандемія COVID-19 не сильно вплинула на перші дзвоники й до чергового карантину діти, все ж таки, встигли повчитись в режимі офлайн.

Війна, яка розпочалась 24 лютого, принесла такі виклики, з якими до цього дня не зіштовхувався жоден нині працюючий вчитель. За інформацією Офісу Президента, на кінець червня в Україні внаслідок війни була зруйнована 391 школа. Більшість з них перебували чи розташовані в зоні активних боїв.
Одеська область уникла масштабних військових дій, будівлі освітніх закладів не постраждали. Проте залишаються загрози ракетних ударів, диверсій, які можливі навіть в тилу. Виникає питання, як безпечніше організувати шкільний побут дітей під час воєнного стану та яку форму уроків обрати.

Обіцяють урахувати побажання всіх. В Департаменті освіти та науки Одеської облдержадміністрації вже заявили, що формат навчання для одеських школярів буде змішаним. Там стверджують, що керівники шкіл мали достатньо часу, щоб створити безпечну освітню обстановку.
Деякі школи у регіоні вже підготували укриття, інші завершують роботи. Проте останнє слово залишиться за батьками. Багато хто боїться відпускати своїх дітей до навчальних закладів, не всі школи області мають можливість навчати у стінах дітей. Ніхто не проектував заклади освіти з урахуванням того, що там будуть ховатись від обстрілів люди.

Підвал із одним виходом під укриття підходить мало, та й обладнане приміщення не розраховане на всіх учнів.Навіть ті освітні заклади, які готові прийняти учнів, стикаються з багатьма питаннями, на які треба знайти відповідь. Війна внесла жахливі корективи до навчального процесу, до яких треба буде пристосовуватися.
Одеська загальноосвітня школа №13 одна з небагатьох в своєму мікрорайоні, яка має укриття і готова забезпечити умови для навчання дітям. Працівники навчального закладу розчищали та обладнували його своїми зусиллями. Прибрали сміття, знесли лавки й шкільні парти, підготували вентиляційну систему. Зробили все, щоб діти змогли прийти до шкіл.

Очне навчання відновиться тільки для учнів перших-четвертих класів. В молодшій школі заплановане навчання 113 дітей, а укриття передбачене на 300 місць. Але крім дітей, є ще технічний персонал, вчителі, що ведуть онлайн-уроки на базі школи. Більшість педагогів лишаються на місці, проте навчання в шкільних стінах викликає багато питань.
«Поїхала значна менша кількість людей, ніж ми вважали. Більшість наших вчителів знаходяться в Україні, тому відновити роботу не проблема. Дехто поїхав, але як показує практика, люди зараз повертаються. В нашій школі гарний колектив, чудові спеціалісти й було б дуже боляче, якби це не вдалось зберегти. Але, звісно, всі бояться, бо школа велика, є ризик провокацій, віддавати дітей на очне навчання дуже страшно. Як вони себе поведуть під час повітряної тривоги, коли буде одна-дві вчительки на клас, як вони впораються з цією ситуацією», - говорить виконувачка обов'язків директора ЗОШ №13 Катерина Данилішина.

Катерина Данилішина
Школа №13 розташована в Суворовському районі Одеси, найгустонаселенішому районі міста. В мікрорайоні, де знаходиться школа, навчальні заклади не витримують навантаження. Через щільну забудову дітей тут стало мешкати більше, ніж навчальні заклади можуть вмістити, школярі навчались в дві зміни.

Зараз постало питання, як працювати в умовах воєнного стану, до чого бути готовим. До 13-ї школи днями завітали представники ДСНС, поліції, інших екстрених служб. Вони спілкувалися з учителями Суворовського району, вчили їх бути готовими до небезпек під час освітнього процесу.
Загалом, такі інструктажі традиційні перед кожним навчальним роком. Проте через війну всі поради виявились детальнішими, ніж зазвичай. Школи намагаються повернутися до нормального життя там, де створена така можливість. Війна далека від закінчення, тому до нових умов треба пристосовуватись всім, хто залишається в Україні.

Необхідно думати, яких заходів треба вжити, які реформи запровадити, щоб школярі почували себе в безпеці та змогли здобути необхідні знання. З урахуванням ймовірних та наявних загроз, яких після 24 лютого побільшало. Рятувальники нагадали педагогам основні правила пожежної безпеки, провели інструктаж щодо дій під час виникнення пожежі або іншої небезпечної ситуації.
Окрема увага була приділена вибухонебзпечним предметам, були продемонстровані як найпоширеніші зразки зброї, так і вибухівки-пастки. Так, наприклад, поширена практика, коли на місці боїв залишалась вибухівка, замаскована під іграшку. На щастя, з більшістю таких загроз в Одеській області зіштовхуватись не доводиться. Але навіть тут, за сотні кілометрів від лінії фронту, вистачає своїх небезпек.
«З точки зору військових загроз для Одеського регіону найголовнішими залишаються ракетні удари, про які сповіщають сигнали повітряної тривоги. Після нього треба пройти в укриття та захисні споруди. Вибухові предмети теж несуть свій спектр загроз, але з ними мають розбиратись спеціалісти. Громадяни мають вміти їх розрізняти та повідомляти про них відповідні служби, в жодному разі не чіпати їх самостійно. Ну й лишаються небезпеки, які були характерні для мирного часу, зокрема пожежі. Вони ніде нікуди не зникали, пожежі були, є та будуть, щоб ми з ними не робили та якби не намагались їм запобігти,» - каже начальник відділу протидії з надзвичайних ситуацій Суворовського РВ ДСНС України в Одеській області Микола Гавриленко.

Микола Гавриленко
Війна стала серйозним викликом для всіх, викрила необхідність реформ в багатьох галузях, зокрема освітній. Пандемія COVID-19, яка загнала дітей на карантин, та познайомила учнів та педагогів з онлайн-навчанням, дала певний досвід в умовах віддаленої роботи. Не для всіх він виявився позитивним, проте зараз українські діти звикли до уроків в домашніх умовах.

Вони можуть продовжувати навчатись так, як і раніше. Кожен з обраних варіантів, чи очний, чи віддалений, має свої переваги та недоліки. Свій вибір батьки мають зробити самостійно. Найголовніше щоб діти продовжували навчатись там, де це можливо в будь-який можливий спосіб.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".