"Відкрите небо" для України:
що саме ми отримали?
Київ дуже довго йшов до підписання Угоди про відкрите небо. Фактично 14 років. І ось 12 жовтня під час 23-го саміту Україна — ЄС вона була підписана. Угода ще більше відкриє Україну для лоукост-авіаліній, що збільшить пасажиропотік і значно сприятиме зростанню економіки України в сфері туризму. Наприклад, Ryanair вже заявив про плани агресивної експансії в Україні. Тож Угода зніме ринкові обмеження для України і зв'яже її з внутрішнім авіаційним ринком ЄС. Та що саме отримають українці?
20 жовтня 2021
1
Що таке "Відкрите небо"?
Відкрите небо — це типовий документ, який ЄС підписує з різними країнами. 28 червня цього року, крім України, Рада ЄС дозволила підписати такі договори з ще трьома країнами — Вірменією, Тунісом та Катаром. В Євросоюзі одним із найбільших її лобістів є ірландська Ryanair, яка вже стала потужним гравцем на ринку внутрішніх авіаперевезень Польщі.

Ще у 2014-му, коли Київ та Брюссель підписали угоду про асоціацію, в пакеті з нею мала йти Угода про відкрите небо. Але присутність у документі згадок про Гібралтар, який Іспанія вважає своєю окупованою територією, не дало можливості її ратифікувати. Тому у 2019 представник ЄС в Україні Хюг Мінгареллі заявив, що "відкрите небо" підпишуть після Брекзіту, коли Велика Британія покине ЄС і суперечка про статус Гібралтару в ЄС припиниться. Довгоочікувана церемонія підписання минулого тижня відбулася у присутності президента України Володимира Зеленського, голови Європейської ради Шарля Мішеля і президентки Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн.

І Україні, й Євросоюзу відкрите небо може дати чимало нових можливостей. Ідеологія угоди — лібералізація послуг з авіаперевезень: компанії з України та країн ЄС зможуть без зайвих обмежень здійснювати польоти між будь-якими містами Старого Світу. До того, наприклад, якщо б Ryanair захотів возити пасажирів із Запоріжжя до Львова, то не зміг би отримати дозвіл на це від українських регуляторів. «Йдеться про повноцінне входження України в єдиний авіапростір ЄС, з обов'язковою імплементацією європейських стандартів та правил у сфері авіаперевезень», — уточнює міністр інфраструктури Олександр Кубраков. «Коли прем'єр підписував цю угоду, я зловила себе на думці, що не буде тепер внутрішніх і міжнародних рейсів. Будуть просто рейси», — сказала віце-прем'єр-міністр Ольга Стефанишина.

Спрощення авіаперевезень між Україною та ЄС відбуватиметься у два етапи. Спочатку будуть зняті обмеження для українських перевізників на польоти між містами Євросоюзу, а на другому етапі іноземним авіаперевізникам дозволять здійснювати внутрішні рейси в Україні. Основне, що робить угода, — знімає будь-які обмеження на авіаподорожі між містами України та ЄС. Утім, якщо перевізники з Євросоюзу матимуть можливість здійснювати польоти між будь-якими українськими містами, то вітчизняні можуть здійснювати польоти всередині ЄС тільки в тому разі, якщо початкова або кінцева точка маршруту розташована в Україні.

2
Що саме отримають українці?
Завдяки пожвавленню ринку збільшиться інвестиційна привабливість українських аеропортів, пише видання НВ. За оцінками аналітиків, кожен долар, вкладений в авіаінфраструктуру Борисполя, відтепер принесе $ 2,5 економічного зростання в регіоні. Вітчизняний авіаринок за кількістю польотів поки що перебуває на рівні 60 % від доковідного 2019-го. Це, за даними Украероруху, близько 21 тис. польотів над територією України на місяць. І якщо без відкритого неба ця сфера відновлювалася б до 2024 року, то тепер вона може це зробити вже до кінця 2022-го.

Час підписання угоди не є випадковим. Україна починає відігравати дедалі більшу роль у Європі, та й відновлення вітчизняного ринку відбувається набагато швидше, ніж у ЄС, пише видання НВ. За даними організації Airports Council International Europe, Бориспіль — четвертий у Європі аеропорт за пасажиропотоком із показником близько 6 млн пасажирів за вісім місяців 2021-го. Загалом протягом восьми місяців цього року пасажиропотік в Україні зріс на дві третини, причому 90 % пасажирів летіли за кордон — переважно до Туреччини, Єгипту та Греції. Європейські перевізники вкрай зацікавлені в тому, щоб возити цю категорію українців до місць їхнього улюбленого відпочинку. Зараз на цих напрямках багато працює вітчизняна авіакомпанія МАУ.

Відкрите небо також допоможе залучити додаткові інвестиції від міжнародних партнерів на розвиток аеропортів. Може йтися про додаткові кредити від Європейського банку реконструкції та розвитку, Європейського інвестиційного банку, а також Банку реконструкції й розвитку Японії, який фінансував будівництво першої льотної зони Борисполя. Україна все більше цікавить європейців і не лише їх. В перспективі — додаткове залучення лоукостів на кшталт EasyJet та повернення до України найпотужнішої американської компанії Delta Airlines. Місцеві заробітчани та туристи формують значний попит на швидкий та зручний сервіс, а розвиток цифрової економіки майже повністю перевів платіжні відносини між авіакомпаніями та споживачами в онлайн. Відтак відкрите небо відкриє українцям нові можливості для подорожей, а авіакомпаніям — нові простори для заробітку.

Олександр Замковой
Автор Ukrainian Unleashed, журналіст та економічний оглядач (FB)
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".