плани та перспективи для Одеського регіону
Єврорегіон «Нижній Дунай»
Спільна робота з державами ЄС дуже важлива для України, яка останніми роками взяла курс на євроінтеграцію. Однак шукати шляхи співпраці повинні не тільки в столиці, в центральних органах влади, але й у регіонах. Особливо це актуально для Одеської області, яка має чимало перспектив для успішної інтеграції в рамках європейського партнерства.

Спільні кордони, в більшості випадків, означають спільні стратегії розвитку та проблеми, які необхідно вирішувати комплексно. З цієї причини ще двадцять років тому керівництво Одеської області разом з очільниками прикордонних регіонів Молдови та Румунії підписало Угоду про про створення Єврорегіону «Нижній Дунай».
Перед подібним транскордонним співробітництвам стоїть низка задач. Воно має сприяти стабільному розвиткові економіки країн-учасників, допомагати вирішувати спільні природно-екологічні проблеми, покращувати соціальне становище населення в прикордонних регіонах. Загалом, мова йде про підвищення якості життя мешканців територій, які входять до складу Єврорегіону «Нижній Дунай».

Для цього треба вирішити певні питання, що заважають повноцінній інтеграції Одещини зі своїми сусідами. Так, наприклад, транспортна інфраструктура нашої області досі не поєднана з єдиною мережею європейських транспортних коридорів. Також гостро стоять питання боротьби з організованою злочинністю на кордонах, перешкоджання наслідків катастроф та стихійних лих.
На даний момент, Одеська область значно програє своїм сусідам, зокрема в галузі туризму. Так круїзні європейські судна, порівняно з сусідньою Румунією, дуже рідко заходять до української дельти Дунаю. Це пов'язано з тим, що в 2014 деякі держави радили своїм громадянам утриматися від мандрівками Україною через військові дії на сході. І хоча зараз подібних рекомендацій ніхто не дає, страхові компанії побоюються продовжувати маршрут українською територією.

Ще однією причиною, чому закордонні туроператори зосереджують увагу на румунській дельті Дунаю, є високі портові збори у нашій державі. В Україні вони є значно більшими, ніж в Румунії. Ті круїзні судна, які заходять до нас через Дунай, в основному пливуть у напрямку Вилкова. Унікальна природа робить цей край привабливим для мандрівників, котрі попри всі можливі перешкоди навідують нашу країну.

Також цікавою точкою для вояжу може стати Ізмаїл, інфраструктура якого краще підготовлена для прийому туристів за будь-яке інше місто української Бесарабії. «Нещодавно я брав
«Нещодавно я брав участь в конференції в Галаці, яка була присвячена судноплавству. Там я зрозумів, що судновласники мають великий інтерес у відновленні туристичних маршрутів Україною. Мова, перш за все, йде про річковий туризм та облаштування транспортих коридорів. Від Галацу до Рені, Ізмаїлу, Кілії, Білгород-Дністровського та далі на Одесу. На наступний рік заплановано будівництво переправи Орлівка-Ісакча, яка допоможе скоротити дорогу до Румунії, Болгарії та Туреччини більше ніж на сто кілометрів. Це допоможе налагодити вантажні та пасажирські перевезення, в чому дуже зацікавлені обидві сторони », - повідомив генеральний консул Румунії в Одесі Еміл Рапча.

Еміл Рапча
Крім того, через Одеську область може пройти один з транспортних єврокридорів. Про це йшла мова під час Форуму співробітництва в Дунайському регіоні (7th EUSDR Annual Forum). Транспортний коридор №9 повинен зв'язати порти Прибалтики з Чорноморськими портами країн ЄС, в тому числі і портової агломерації півдня України. Подовження коридору планується аж до Турції. План створення даного транспортного коридору внесений в основний перелік майбутніх пан'європейських шляхів, які повинні з'єднати всі країни ЄС в єдиний логістичний потік.
Чимало програм в Єврорегіоні «Нижній Дунай» вже вдалося втілити у життя, зокрема за підтримки західних партнерів. Серед них особливо виділяється екологічний парк «Картал», розташований в селі Орлівка Ренійського району Одеської області. Він був заснований за підтримки Національного екологічного центру України, в рамках реалізації міжнародного проекту, спрямованого на покращення кліматичних умов в регіонах.

Ініціатива була профінансована Європейським Союзом, Австрійським Агентством з розвитку та Австрійським Червоним Хрестом. Особливістю парку в Придунав'ї стали водяні буйволи, яких завезли на південь області із Закарпаття. Парнокопитні досить швидко призвичаїлися в бессарабських степах і навіть встигли вже дати перше потомство.
Цей проект став дуже потрібним та важливим для Ренійського району. Інвестиції, які були вкладені до цієї програми, позитивно вплинули на міжнародне співробітництво, зростання туризму. Місцеве керівництво, в свою чергу, допомагає розвивати екологічний парк. До Орлівки приїжджає все більша кількість відпочиваючих, вона стає популярною серед закордонних туристів із сусідніх Молдови та Румунії. За рік існування цей об'єкт став одним з найпопулярніших маршрутів Ренійського району, який навідують мандрівники. До того ж, він підтримує тренд розвитку зеленого туризму, який з кожним роком набуває все більше популярності в Європі та світі.

Туристи, які приїдуть до «Карталу», матимуть можливість прогулятися через болотяні території та власними очима побачити багатство природи Придунав'я. У їх розпоряджені представлена оглядова вежа, прямо над водоймами споруджені невеличкі містки. А ще найближчим часом у парку збираються обладнати велосипедні доріжки, станцію для човнів. Там можна буде взяти в оренду водоплавний засіб щоб порибалити чи просто покататися Дунаєм. Враховуючи близькість екологічного парку до прикордонної Румунії, можна очікувати візити як власне громадян цієї країни, так й туристів інших європейських держав, що навідують угіддя Дунаю на території ЄС.

«Екопарк «Картал» нещодавно відзначив свою першу річницю. Для нас усіх, і для мене особисто, цей проект виявився своєрідною віддушиною. Він живий, його робота пов'язана з людьми, з дикою природою, з такими чудовими тваринами, як буйволи. Ми дійсно раді тому, що протягом року існування наш екопарк довів свою життєздатність. Сюди приїжджають люди, туристи з України та зарубіжжя. Село Орлівка зараз на слуху значною мірою завдяки цьому проекту », - говорить один із засновників екопарку, керівник одеського «Центру регіональних досліджень» Ігор Студенніков.

Ігор Студенніков
Загалом, кооперація Молдови, Румунії та України в рамках програми розвитку Єврорегіону «Нижній Дунай» зосереджується не тільки на туристичних маршрутах та природоохоронних заходах. Їм сьогодні приділяється чи не найбільша увага, проте це лише підготовка до можливих змін та поглиблення подальшого співробітництва.

Якщо до Одеської області збільшиться потік мандрівників, то виникне питання будівництва доріг, розвитку інфраструктурних об'єктів. Для цього потрібні неабиякі фінанси, а інвестори прийдуть в регіон тільки в тому випадку, якщо бачитимуть там перспективу.
Текст та візуалізація
Павло Колотвін
Марія Шевчук
Made on
Tilda