01 листопада 2021

Мова ворожнечі, емоційна лексика та сексизм все ще "прикрашають" заголовки одеських ЗМІ: результати моніторингу Infocrime
З 4 по 22 жовтня 2021 року було проаналізовано заголовки 3766 повідомлень в 14 місцевих медіа. В 33 назвах новин (близько 1% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції та порушення журналістських стандартів. З них більше половини ( 21 випадок) містили елементи мови ворожнечі та сексизму, які й стали найпоширенішими порушеннями за підсумками моніторингу.

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

Команда "Infocrime Одеса" перевіряла заголовки публікацій одеських ЗМІ, шукаючи в них наступні ймовірні порушення: перебільшення або применшення інформації, про яку в подальшому йдеться у тексті; викладення у заголовку особистої думки без зазначення авторства (узагальнення); неповнота інформації (текст публікації не підтверджує тезу, вказану у заголовку); присутність оціночних суджень автора; використання емоційної лексики; мова ворожнечі та сексизм.

1
Найрезонансніші маніпуляції з новинними заголовками
Не відповідає змісту заголовок новини "Минулого тижня в Одеській області пропали 16 дітей", оскільки вже в тексті повідомлення йдеться про те, що всі діти знайшлися. Сама по собі новина спрямована на підвищення відвідуваності сайту, але відбувається це через маніпуляцію, що призводить до збільшення напруги у суспільстві, особливо у тієї частини читачів, що ознайомлюються лише із заголовками у стрічці новин, а потім розповсюджують неправдиву інформацію. Подібна маніпуляція використана і у новині "Через закриття припортового заводу в Одесі і області може не вистачити кисню в лікарнях", оскільки в цитаті держслужбовця, на якій вона ґрунтується, нічого не сказано про ймовірну нестачу кисню. Чиновник лише уточнює, що "у зв'язку зі зростанням кількості хворих існує потреба в нарощуванні обсягів кисню для Одеси і області". Заголовок в такому випадку — власна хибна інтерпретація журналістом думки спікера.

Не відповідає дійсності й назва новини "Одесит отримав рік в'язниці за футболку з гербом СРСР", оскільки вже в самій новині згадується, що чоловік отримав 1 рік в'язниці з відстрочкою виконання вироку ще на рік. Тобто фактично людина залишилася на волі. Маніпуляцією є заголовок новини "Ефективність вакцини не пов'язана з новими штамами COVID. Чому Pfizer перестав працювати та захищати від вірусу", оскільки вже в самій новині йдеться зовсім про інше — про падіння ефективності вакцини Pfizer майже вдвічі через шість місяців після щеплення. Все ж таки твердження "перестав працювати" і "зменшення ефективності" мають різне значення.

Два заголовки, які містять перебільшення та елементи чорного піару, були випущені одним з одеських видань. У статтях "В одеській мережі АТБ можуть продавати випічку з хімікатом?" та "Небезпечна китайська харчова добавка могла потрапити на прилавки одеських магазинів" наводяться факти імпорту в Україну неякісної продукції. Проте у заявах Держспоживслужби не йдеться про те, що такі товари знаходяться у вжитку або продажу. Зі слів служби, такі партії вже виявлено та локалізовано, тому тут не йдеться про ризики розповсюдження неякісної продукції по всій Україні. Однак заголовки обох статей наштовхують саме на цю думку та перебільшують масштаби подій.

Лише на одному дописі у Фейсбуці ґрунтується повідомлення "Долар по 30: в Україні прогнозують стрімке знецінення гривні" — у заголовку присутнє явне узагальнення. Те саме порушення журналістських стандартів виявлено і в новині «Закони економіки не працюють: ціни на хліб в Україні будуть зростати кожен місяць», оскільки у заголовку не зазначено, що це лише думка одного експерта. Маніпуляційно виглядає й назва новини «Соратник Гончаренко отримав крісло ректора педіну ім. Ушинського», оскільки вже у тексті новини про взаємозв'язок між згаданим політиком та новим очільником університету нічого не йдеться.

У публікації "Президентський рейтинг Зеленського продовжує падати" у заголовку присутня маніпуляція з викладенням даних — "продовжує падати". Вже з тексту новини ми дізнаємося, що, згідно опитування, рейтинг дійсно є нижчим, ніж місяць тому, але влітку він все ж суттєво виріс у порівнянні з минулими періодами.

2
Заголовки із мовою ворожнечі та елементами сексизму
Використання емоційної лексики і мови ворожнечі, яка здатна поляризувати суспільство та формувати стійкі упередження, команда "Infocrime Одеса", на жаль, фіксує кожного тижня. А за звітний період з 4 по 22 жовтня таких заголовків було зафіксовано 21.

З елементами мови ворожнечі опублікована новина "В Одесі гастролер з Чернівецької області обікрав шість автомобілів і магазин", оскільки журналісти надмірно фокусуються на походженні злочинця. Кримінальні новини не вимагають згадки про місце проживання злочинців. Надалі це може призводити до необґрунтованих упереджень щодо людей з певних регіонів. І якщо Буковина поки що не відрізняється наявністю таких стереотипів, то у новині "Напали на пенсіонерку: одеситка та іноземець проведуть 8 років у в'язниці" є згадка про грузина - злочинця, що може спровокувати негативне ставлення до всіх вихідців з цієї країни.

Подібне використання походження героїв новин, у якості їх основних описових характеристик спостерігалося і в інших заголовках новин одеських ЗМІ: "В Одесі затримали кавказця за підозрою в торгівлі метадоном", "Уродженець Закавказзя вступив у злочинну змову з жительками Дніпропетровської та Кіровоградської областей", "У центрі Одеси виходець з Азії кинувся з ножем на кохану і її колегу (фото, відео)", "На зйомній одеській квартирі жителька Миколаєва зберігала партію метадону, розфасувавши його для збутку". У таких статтях додатковий акцент робиться на походженні їх героїв, що є зовсім недоречним для опису подій кримінальної хроніки.

Мова ворожнечі присутня і в новині "Одесит проломив молотком киянину голову", оскільки фокусує увагу читачів на походженні героїв публікації. Взагалі ця новина може бути розцінена як елемент інформаційної війни, яка ведеться проти України й грунтується на протиставленні мешканців Одеси та киян і навпаки. В рамках цього моніторингу ми неодноразово помічали регіональні новини, які створюють негативне інформаційне тло стосовно столиці.

Окремо слід відзначити приклади сексизму та емоційної лексики, які також спотворюють сприйняття реальності у новинних матеріалах. У заголовках статей "Проломила товаришеві по чарці голову цеглою і скинула тіло в канал: в Ізмаїлі затримали підозрювану у вбивстві (додані фото)" та "П'ять організаторів борделю в Одесі отримали умовні терміни" вживаються терміни "товариш по чарці" та "бордель", які є жаргонними та неприйнятними для новинних матеріалів. Також елементи мови ворожнечі присутні і в публікації "«Педофіл і наркоман»: одеський нардеп обурений ідеєю назвати музей на честь Ройтбурда".

Сексистська лексика використовувалася журналістами у новині "Збила на смерть вагітну собаку: в Кілії жителі вчинили самосуд над автоледі" та у продовженні цієї теми — "Автоледі, над якою вчинили самосуд жителі Кілії за збиту на смерть собаку, розповіла свою версію розвитку подій". Відповідно до сучасних стандартів використання терміну "автоледі" є недопустимим, оскільки принижує особистість жінок за кермом. Також сексизм присутній у заголовку новини "В Одесі ревнива дружина вдарила чоловіка ножем в живіт", оскільки автор будує заголовок навколо однієї думки — злочин стався через ревнощі жінки, що сприяє формуванню сексистського стереотипу. У публікації "Померла екс-заступник прокурора Одеської області, яка була пасербицею колишнього генпрокурора Шокіна" недоречним є повідомлення у заголовку про те, що жінка є "пасербицею колишнього генпрокурора". Родинний статус не є основоположною характеристикою колишньої держслужбовиці, оскільки не вказує на її досягнення, про які й слід зазначати в першу чергу.

Згідно результатів дослідження «Україна: дослідження споживання та сприйняття медіаконтенту», підготовленого Thomson Reuters у 2021 році, 48% респондентів зізналися, що читають лише заголовки. Це означає, що ЗМІ потрібно відповідальніше ставитись до оформлення назв публікацій. Спотворення змісту заголовку може сприяти розповсюдженню неправдивої інформації у суспільстві та значно посилити його поляризацію.


*Дослідження охопило період з 4 по 22 жовтня 2021 року. Загалом було проаналізовано 3766 повідомлень в стрічках новин 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський».


** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.