Локальні медіа та соціальні мережі: конкуренція чи шанс на розвиток?
У нещодавніх матеріалах «Інформер» розповідав про Форум за демократію в Страсбурзі. Темою цьогорічного заходу було обрано протидію дезінформації та неправдивим новинам. Також на форумі багато говорилось про те, що соціальні мережі (які є основним джерелом фейків) сьогодні фактично поглинають традиційні медіа. У минулих публікаціях наші експерти відзначали, що така ситуація спостерігається в багатьох українських регіональних ЗМІ. Тому ми вирішили опитати представників одеських медіа, як вони живуть та розвиваються в епоху панування соціальних мереж.
Валерій Болган
головний редактор видання«ІзбірКом»
Часто з сотень переглядів на «Фейсбуці» ми отримуємо одиниці переходів на сайт. Хоча при цьому соцмережі все одно виходять на перше місце за продукуванням аудиторії. Протиставляти цьому нічого не потрібно, ми всі живемо в новому, крос-платформенному світі. І засоби масової інформації теж. Фактчекінг, на жаль, з обов'язкового стандарту стає прерогативою спеціалізованих ЗМІ. Це пов'язано із загальним зниженням вимогливості аудиторії, а в Україні проявляється ще частіше, причиною чому є залежність медіа від певного власника. З іншого боку, велика кількість інформації починає формувати нову тенденцію – осмислене споживання контенту. Можливо, в майбутньому з цим краще впораються нейромережі, але поки особисто я бачу попит на базові навички і далеко не лише в одних журналістів.
Ольга Баклаженко
головна редакторка сайту «USI.online»
На сьогодні я хочу сказати, що не можу з точністю порахувати весь трафік нашого видання. Ми маємо абсолютно різну публіку в соцмережах, де представлені: в Фейсбуці, Інстаграмі та Телеграмі. Це наша реальність, там абсолютно різні люди і ми навіть не намагаємося робити контент однаковим. Інтернет-користувачі вже не стільки дізнаються новини від соціальних мереж, скільки від різних спамерських та пошукових роботів. Все змінюється, і це треба враховувати, якщо хочеш розвивати власне медіа. У нас є статті, де на Фейсбуці 160 тисяч переглядів, а на офіційному сайті - 20 тисяч, люди туди навіть не заходять. Традиційні ЗМІ, якщо вони на сьогоднішній день хочуть зберегтися, повинні бути своєрідними мультимедіа, які всюди представлені. Вони мають створювати ботів, різноманітні чати, агрегатори, щоб конкурувати в сучасному житті.
Олександр Вельможко
головний редактор сайту «Одеський кур'єр»
У загальному балансі частка трафіку з соцмереж поступово зростає, також збільшується відсоток трафіку з пошукових систем. Але це, на мій суб'єктивний погляд, швидше за все результат постійної та системної роботи редакцій та їх SMM-сегменту. Багато питань зараз викликає достовірність інформації, яка з'являється в соціальних мережах. Тут багато простору для поширення неправдивих новин, при тому що тема боротьби з фейками цікава дуже небагатьом. Це або журналісти (меншість), або активісти, або професійні політологи, соціологи – ті, хто повинен працювати з інформацією. Переважній більшості, зокрема більшості журналістів – плювати. Передрук "новин" на основі постів у соціальних мережах, без перевірки, без аналізу думок і балансу – зайве тому підтвердження.
Анна Коваленко
головна редакторка «7 телеканалу»
Традиційним медіа нічого не треба протиставляти соцмережам. ЗМІ необхідно інтегруватися в цей віртуальний простір, проводячи гібридну політику. Потрібно дотримуватися журналістських стандартів і одночасно грати за правилами соцмереж - швидкість подачі, емоційність, зовсім інші інтонації текстів. Поверховість й «мультиекспертність» користувачів соцмереж дає можливість традиційним ЗМІ готувати справжню аналітику (правда, за дуже короткий відрізок часу, бо «хайпову» тему через день-другий затьмарює наступна). Тому ніякої загрози для класичних медіа з боку соцмереж немає – першочергово, це шлях розвитку. Але якщо в цьому напрямку нічого не робити - то телевізор, радіо або інформагентство будуть просто неконкурентними.
Володимир Гребеняк
головний редактор сайту «Волнорез»
На нашому сайті поки більшу кількість переглядів дає саме офіційне ЗМІ. Найвищий відсоток переходів нам дають агрегатори, зокрема "Ukr.net". Однак дійсно , соціальні мережі зараз завойовують велику популярність. Для збільшення трафіку такого ЗМІ, як моє, їх теж необхідно активно залучати. Я особисто сам беру звідти новини, але орієнтуюсь на офіційні джерела, щоб уникати фейків. Однак не всім це потрібно, бо є два види споживача новин: ті, які дивляться на них професійно, бажаючи з інформації щось взяти для себе, і ті, які просто шукають смажених фактів та розваг. Ті, хто більш вдумливо читають новини, вже самі можуть відрізняти фейки від правдивої інформації, й, напевно, можуть зацікавитися різними освітніми програмами на цю тему. Якщо говорити про другу категорію, малоймовірно що подібні речі будуть серед них затребувані.
Юлія Цух
кореспондентка Одеського регіонального відділення Суспільного ТБ
Зараз загальносвітова тенденція така, що люди частіше дізнаються інформацію з соціальних мереж, ніж з традиційних ЗМІ. Я це теж відчуваю в своїй роботі. В основному наші глядачі переходять на «Фейсбуці», дивляться сюжети й програми там або на «Ютубі». Але все це характерніше для молоді. Старше покоління більшою мірою надає перевагу традиційним засобам масової інформації. Також грає роль місце проживання людини. Мешканці області частіше отримують та шукають новини через традиційні медіа. У журналістів більше відповідальності перед поширенням інформації, ніж в користувачів соцмереж. Щоб не публікувати фейки, потрібно звертатися до офіційних джерел, перевіряти отримані дані. Не потрібно жертвувати достовірністю заради оперативності.
Віталій Мілевич
головний редактор телеканалу «Перший міський»
Думаю, що телебачення з радіо повинні не протиставляти себе новим медіа та соціальним мережам, а адаптуватися до умов, що змінилися на ринку й самим використовувати нові майданчики. Люди часто з гордістю говорять: «Я не дивлюся телевізор», і тут же вмикають відео на «Ютубі» в своєму смартфоні. Так просто телебачення прийшло до вашого телефону, а ви й не помітили! На «Першому міському» ми активно розвиваємо всі напрямки. Ми маємо канал в Телеграмі, акаунт в Інстаграмі та паблік в Фейсбуці (до речі, там у нас найбільша кількість підписників серед всіх одеських телеканалів - майже 40 тисяч). Зараз розробляємо нову стратегію розвитку в «Ютубі». Традиційні ЗМІ, які не хочуть освоювати нові майданчики, вимруть - незалежно від того подобається це комусь, чи ні.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Made on
Tilda